2859
Sök

Volvo 940: Problem med 300 hk projekt.

10 287 Inlägg
27 mars 2009
Har du lambdamätare?

/Göran

Kmarcus skrev:
Någon som har en idé så länge?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

854 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Har du lambdamätare?

/Göran

Kmarcus skrev:
Någon som har en idé så länge?

Bredbandslambda? Nej det har jag inte, men har funderat på det. Fast har inte riktigt koll på hur jag ska kunna utnyttja den, mer än att ställa in rätt bränsletryck då kanske.

Eller menar du något annat?

854 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Någon kommentar på det me lambdan?

Ställt ner bränsletrycket till orginal nu och nollat boxen. Får ingen felkod längre men tomgången hänger sig på 1400-1500 varv hmm Går ner ibland om man duttar lite på gasen. Men generellt så vill inte varvet under 1500, även när jag kör/motorbromsar.

854 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Nu har jag kollat tomgångsmotorn. Såg/kände inget fel. Dock så är tomgången som den ska nu... (Konstigt). Även ställt in laddet på 1-1.1 bar, tycker inte den går speciellt mycke bättre hmm Hur låter det när motorn spikar? Hörde något som lät lite som en klocka fast snabbare, tickticktick typ tongue Detta kan ha varit något annat då det endast hördes svagt på 4:an vid 4500 -> varv. Jag har ju original intercooler fortfarande, är det värt att ladda mer än vad jag gör nu?

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
30 mars 2009
Kmarcus skrev:
Nu har jag kollat tomgångsmotorn. Såg/kände inget fel. Dock så är tomgången som den ska nu... (Konstigt). Även ställt in laddet på 1-1.1 bar, tycker inte den går speciellt mycke bättre hmm Hur låter det när motorn spikar? Hörde något som lät lite som en klocka fast snabbare, tickticktick typ tongue Detta kan ha varit något annat då det endast hördes svagt på 4:an vid 4500 -> varv. Jag har ju original intercooler fortfarande, är det värt att ladda mer än vad jag gör nu?

brukar låta som du berättar. typ spikar i en burk som ligger å skramlar. hörs det från motorn så är det nog spikningar. sänk laddet eller justera bränsle/luft/tändning

-den satt som en fläskläpp-

10 287 Inlägg
31 mars 2009
En bredbandslambda hjälper dig att veta att du verkligen hamnar rätt. Både på tomgång och på last. Det kan vara svårt att veta att man har hamnat rätt med större LMM och större spridare annars.

/Göran

Kmarcus skrev:
Någon kommentar på det me lambdan?

(Groucho Marx).

854 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Men jag kan väl enbart justera bränsletrycket? Så även om jag får den att gå bra på tomgång kanske den går dåligt på maxlast ändå och tvärt om?

Är det inte bättre att lämna den på mappning hos mappa.nu för 5500 än att köpa en lambda för 3000 ? Känns som att resultatet från de 2500 extra borde vara rätt mycke bättre än vad jag kan lyckas med.

Spikningarna... Den borde väl inte spika med det låga laddtrycket jag har nu? 19t ska väl leverera kallare luft? Eller vad kan det bero på? Ska jag höja bränsletrycket mer? Känns som man inte vet vart man ska börja hmm

10 287 Inlägg
31 mars 2009
Vad har du för chipp?

Det är väldigt vanskligt att börja skruva en massa hit och dit utan att endera vara riktigt duktig och van att trimma dessa bilar eller att ha tex bredbandslambda och lös knackindikator.
Om nu mappa.nu klarar av att ta LH2.4 och göra ett bra jobb så skall du låta dom ta det istället för att pilla en massa.

/Göran

Kmarcus skrev:
Men jag kan väl enbart justera bränsletrycket? Så även om jag får den att gå bra på tomgång kanske den går dåligt på maxlast ändå och tvärt om?

Är det inte bättre att lämna den på mappning hos mappa.nu för 5500 än att köpa en lambda för 3000 ? Känns som att resultatet från de 2500 extra borde vara rätt mycke bättre än vad jag kan lyckas med.

Spikningarna... Den borde väl inte spika med det låga laddtrycket jag har nu? 19t ska väl leverera kallare luft? Eller vad kan det bero på? Ska jag höja bränsletrycket mer? Känns som man inte vet vart man ska börja hmm

(Groucho Marx).

854 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Viking ecomax. Jo, det känns som att han borde kunna få ett bra mycket bättre resultat än mig tongue Fast vill samtidigt lära mig, men det får man väl ta senare då.

Jo, det är ju första gången som jag trimmar något. Trodde jag hade bra koll på allt när jag började, men att det skulle strula såhär hade jag inte räknat med hmm Vad jag läst mig till så skulle det ju i stort sätt bara vara att smacka dit. Så antingen har jag missat något, eller så har alla trådar förenklat det hela tongue

Sök