3974
Sök

Köpa kompressor och lackera delar själv?

1 585 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Tjenare har en hel del prylar som jag behöver lackera, så tänkte att varför inte köpa en kompressor och börja lackera lite smått själv. Blir ju billigare än att lämna in alla delar hos en lackerare.
Men är det något att rekommendera att lackera själv? Blir det bra om man lackar själv? Hade tänkte köpa en kompressor för runt 3000-4000kr. Man har ju användning av kompressorn till mycket annat också. Så det är ju en bra investering. Det jag ska lackera är först och främst fram och bakspoiler samt sidokjolarnar. Men även 2st dörrar. Hade tänkte lackera de i mitt garage, där jag kommer att maskera in hela garaget så det blir så gott som damm fritt. Samt slänga in en värme fläkt där sen.
Är det svårt att lackera med färgspruta? Har aldrig gjort det tidigare. Men skulle det bli skit är det ju bara att slipa ner och börja om eller? Om inte annat kan man ju kanske köpa en huv billigt på skruten eller nått och testa wink  Är som sagt nybörjare inom det här. Men kan ju inte va allt för svårt, men kan tänka mig att man skulle behöva lite träning först tongue  Är det viktigt med vilken färgspruta man väljer att köpa? Färg vart hittar man det?

Tacksam för tips på hur jag ska gå tillväga osv.
Senast redigerat av Jolle87 (31 mars 2009)

3 259 Inlägg
31 mars 2009
Det är verkligen ingen lek att lackera ordentligt! Att få det dugligt kan vem som helst få efter lite övning men att få det BRA krävs mycket erfarenhet... färgen ska ju läggas på exakt rätt och det gäller att lära sig när färgen börjar rinna och komma så när det som möjligt för att få blankast yta osv! Men gör som jag, köp biltemas "lyx spruta" och börja lacka! Hur kul som helst när det blir bra/dugligt resultat! Börja öva med solida färgen då dessa inte kräver lika mycket erfarenhet som metallic lacker(fler lager färg/klarlack och fler möjliheter till rinningar o annat klant) om du nu ska lackera saker som du ska använda såklart! annars spelar det ju ingen roll vad för färg du sprutar ut..

Lär dig inte att måla saker liggandes utan om du har en tex framskärm så sätt upp den så som den sitter på bilen då det är minst risk för damm i lacken men tyvärr mer risk för rinning, men det är ju ändå det man ska lära sig att INTE få!smile

Och när du väl börjar få in snitsen med sprutan, hur mycket färg som ska läggas, vilket avstånd osv så går det helt klart att få det snäppet under en riktig lackerare!

Det värsta som kan hända är att det rinningar, damm eller annat kladd men det är bara o låta det torka o slipa ner det dagen efter o göra om det, inte värre än så!

Rekomenderar iaf en kompressor på MINST 150liter om du ska lackera.. jag har en på 150 liter och den får jobba rätt bra om det är en hel bil som ska lackas...

Detta är iaf mina "lekmanna" tips! Finns det nån expert på området som kan rätta mig så är det fritt fram!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 585 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Tackar så mycket för tipsen! Låter ju som det inte är allt för lätt, men det visste jag redan. Men övning brukar ge färdig het. Vad bör man använda för tryck (bar) när man lackerar är det runt 2-3bar? Eller det får man prova sig fram eller? Har kikat lite på den här kompressorn som verkar vara bra till det mesta.
http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp … mp;n=20100
Om ni har någon annan som ni kan rekommendera för samma pris eller billigare så skriv gärna det:) Vilken tur att jag inte har metallic lack på min bil då. För då är det kanske enklare att lackera så det blir snyggt. Rinngar är ju inte allt för snyggt att få. Men har läst att en del rinningar går att polera bort, är det sant? Sen är ju grundarbetet väldigt viktigt för att det ska bli ett bra ressultat. Så det gäller ju att man är noga och slipar så och spacklar så det ser bra och gämt ut.
Okey då ska jag tänka på att hänga upp delarna, är ju lite enklare att lackera när de hänger i luften också:) Får köpa lite delar att provlacka så man får in snitsen hur man ska göra;)

Avstängd
103 Inlägg
1 april 2009
Är det bara att hälla i lack i sprutan och köra igång lr måste man blanda det med nåt tex härdare?

3 259 Inlägg
1 april 2009
Jag kör med ca 4kg i lufttryck! Funkar fint för mig! När det både gäller rinningar och apelsinlack så går allt att få bort! Bara att våtslipa med 2000 papper och sedan polera med maskin.. dock så är det många timmars jobb att få det bra så jag väljer lätt att lackera om det istället om det nu inte skulle bli en ynklig rinning på tex en bakskärm som är jättekrånglig att lacka... då kan det vara enklare att våtslipa och polera! Men är det tex på en list eller framskärm så mattar jag alltid ner det o lackar om det!

För att få bra yta på lacken så måste underarbetet vara 100%! Exakt så som ytan ser ut när man är klar med underarbetet, så kommer den se ut med färgen på! Lackfärg fyller inte igen några gropar eller ojämnheter utan snarare framhäver dom!smile Tur att det finns slipgrund som fyller igen det mesta och som är grymt lättslipat! Men din bästa vän för att få en jämn yta är slipkloss! Slipa ALDRIG för hand om du inte vet exakt vad du gör! Slipa med minst 320papper för att inte sliprepor ska synas genom lacken!

99% av alla billacker ska man tillsätta härdare och förtunning! Hur mycket man ska tillsätta är olika för olika fabrikat! Den färgen jag kör med blandas 1 på 3 härdare och 10% förtunning... lackar man metallic så blandas basen med 50% förtunning(ingen härdare) och klarlacken 1 på 5 härdare och 10% förtunning.. Som exempel!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Sök