12759
Sök

Skillnad på 2 och 4 ohm? Bör alla högtalare vara samma ohm?

75 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Håller på att byta ljud i Yarisen och har fått hem dörrhögtalare från JBL som är 2 ohm. Är det bästa att även baksystemet är på 2 ohm eller kan man blanda? Allt kommer att drivas direkt från en Alpine HU just nu men ev. ett eller två slutsteg senare...big_smile. Vad är skillnaden på 2 och 4 ohm? På JBL lådan står det även 4 ohm förbockat? Mina dörrhögtalare är GTO6527. Tacksam för hjälp av experterna...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 april 2009
Fördelen med 2Ohms högtalare är att dom kan plocka ut mer effekt från förstärkaren. Det är inga problem att blanda 2 och 4Ohms högtalare på det vis som du har tänkt dig, dock så kan din huvudenhet bli överhettad om u spelar högt med 2Ohms högtalare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

75 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
Minskar jag risken om jag sätter 4Ohms bak istället för 2Ohms? Min HU är en Alpine 9874 som har denna prestanda,

CEA-2006 Power Rating (4Ohm@14.4 V =1% THD+N), S/N 80dBA (Ref: 1W into 4Ohm): 16W x 4

Max Power Output: 45W x 4

Tänkte köpa bakhögtalarna imorgon och hittade ett par 2Ohms för ett juste pris...

1 661 Inlägg
7 april 2009
Så länge du inte ska blanda på samma kanaler så spelar det ingen roll.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 april 2009
Risken för överhettning kvarstår men det blir ju klart mindre med 4Ohms högtalare bak. Om det nu skulle vara så att du lyckas överhetta den ändå så är det bara att låta den vara en stund så ska den fungera normalt sen. Dock så har jag inte hört om nån som har överhettat en huvudenhet (än) men slutsteg har jag själv varit med om.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök