4887
Sök

Behöver hjälp med portdimensionering till min låda!

660 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
Hejsan!

jag håller på bygger en låda till mina Mutant MT1207x basar, nu när jag har köpt mig en 205:a så blir det problem med plattsen i skuffen så därför landa valet av låda på minsta rekommenderade lådvolymen av tillverkaren...

Nu till problemet, tillverkaren rekommenderar att man ska använda 2" portar men till min vetskap så finns det inte att köpa! Behöver därför hjälp av någon kunnig att räkna ut nya portar som kan tänkas funka till min bil, typ 3 eller möjligen 4".

Baslådan ska i nuläget ha 2"s portar med en längd av 6,3", lådan kommer vara på 91L totalt! Ett problem till är att baslådan endast kommer vara ca 317 - 197 mm djup därför vill jag hellst inte att rören ska bli längre än det!

Kanske DLS böjda rör skulle kunna funka i min installation? Jaja hoppas iaf att någon vänlig själv kan hjälpa mig med detta!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

21 761 Inlägg
10 april 2009
www.mutant.uk.com/downloads/manuals/Sub_manual.pdf Kollar man där så rekommdenderas 4" rör, det står inget om 2" rör.

Vart har du fått den informationen ifrån? smile

Om du sätter 2 st 4" rör som är 22 cm långa, då borde lådan få ca 42 Hz avstämning om det även sitter dämpmatta på lådans innerväggar. Nettovolymen hamnar på runt 82 liter.
Senast redigerat av Drönirettab (10 april 2009)

660 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
www.mutant.uk.com/downloads/manuals/Sub_manual.pdf Kollar man där så rekommdenderas 4" rör, det står inget om 2" rör.

Vart har du fått den informationen ifrån? smile

Om du sätter 2 st 4" rör som är 22 cm långa, då borde lådan få ca 42 Hz avstämning om det även sitter dämpmatta på lådans innerväggar. Nettovolymen hamnar på runt 82 liter.

Det gör det visste! Kolla "minimum" lådan, 2"D x 6.3"L,

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

21 761 Inlägg
10 april 2009
Aha, jag kollade inte så långt ner i manualen. Den där rekommendationen ger ju strax över 25 Hz avstämning, om det även sitter dämpmatta inuti lådan, och en sån avstämning är onödigt låg i en vanlig bil.

Jag tror nog att mitt förslag ska fungera. smile

Sök