5103
Sök

Tips inför lackning av lättmetall-fälgar?

260 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#1
Det är så att jag har GB Ronal fälgar till gamla Saaben, som jag nu har slipat ner (var lätt kantstötta men även tyvärr mycket färg som släppt.)
Jag hade tänkt lacka dessa svarta men:

Vad ska man ha för lack?
Något "särskilt" förarbete som krävs osv. (mer än slipning?)
Viktigt att ta bort all färg eller endast de som "satt löst?"
Berätta gärna då jag är helt färsk på detta.

Tack på förhand!


Besserwisser
263 Inlägg
12 april 2009
#2
Vilken typ av behandling du än väljer så är huvudsaken i förarbetet att ytan är 100% ren. Det låter som att fälgarna är i ganska dåligt skick och då skulle jag blästra dom (glas- eller isbläster). Annars, om du är i riktigt fint skick så räcker det med att tvätta dom grundligt och eventuellt matta ner dom innan lack.

Sen om du väljer pulver- eller våtlack är helt upp till dig. Fördelen med våtlack är tillänglighet, kulörval och slutfinish medans pulverlack håller bättre och är mer lämpat för fälgar som antagligen kommer få smaka på mycket grusvägar osv.


260 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#3
Siqqe skrev:
Vilken typ av behandling du än väljer så är huvudsaken i förarbetet att ytan är 100% ren. Det låter som att fälgarna är i ganska dåligt skick och då skulle jag blästra dom (glas- eller isbläster). Annars, om du är i riktigt fint skick så räcker det med att tvätta dom grundligt och eventuellt matta ner dom innan lack.

Sen om du väljer pulver- eller våtlack är helt upp till dig. Fördelen med våtlack är tillänglighet, kulörval och slutfinish medans pulverlack håller bättre och är mer lämpat för fälgar som antagligen kommer få smaka på mycket grusvägar osv.

Kom på att jag har en bild på en av dem, dvs. en före bild. Det är de två fälgarna fram som är "dåliga" och de bakre är faktiskt bra skick. Men ni får titta genom länken:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=406353

Var först tänkt att de skulle blästras av min morbror på hans arbete, men det verkar inte bli så. Skulle bla. ta längre tid att få på sommardäcken på bilen.
Tänkte jag skulle slipa lite till på dem idag, man är lite pedantisk och vill verkligen ha det riktigt.

Men när man ska lacka dem sen, vilket jag tänkt göra själv pga. ekonomi m.m... Vad ska man ha för lack? Behöver man någon typ utav grundlack eller liknande?


Jajjemen!
1 512 Inlägg
12 april 2009
#4
Grotesk skrev:
Tänkte jag skulle slipa lite till på dem idag, man är lite pedantisk och vill verkligen ha det riktigt.

Jag tyckte det var värt 500 spänn å få fälgarna blästrade för att slippa stå å slipa så man får ont i fingrarna.
Mina fälgar var 18" å dina 15" lr? Så de borde ju vara billigare å blästra dina.

Hur har du tänkt lacka? sprayburk eller med spruta?

Lackade en uppsättning 19" för nåt år sen med sprayburk, köpte riktig färg hos en bilhandlare som bröt den nyansen jag ville ha sen köpte ja klarlack med härdare i. Blev skitbra tyckte jag!

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

260 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#5
Manne skrev:
Jag tyckte det var värt 500 spänn å få fälgarna blästrade för att slippa stå å slipa så man får ont i fingrarna.
Mina fälgar var 18" å dina 15" lr? Så de borde ju vara billigare å blästra dina.

Hur har du tänkt lacka? sprayburk eller med spruta?

Lackade en uppsättning 19" för nåt år sen med sprayburk, köpte riktig färg hos en bilhandlare som bröt den nyansen jag ville ha sen köpte ja klarlack med härdare i. Blev skitbra tyckte jag!

Det är sant iofs, hehe..
Det lutar åt sprayburk faktiskt.



Sök