4453
Sök

Koppling av Högpassfilter

15 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Hej. Köpte i går ett nytt framsystem till min e34:a. ett http://www.mds.se/?artnr=FCS525s2. Där jag bara fick med kondensatorer som högpassfilter. Jag har för mig att man skall koppla dessa i serie med diskanterna för att skapa ett högpassfilter. stämmer detta? och sedan en lite dum fråga. på diskanterna jag fick med var båda kontakterna lika breda. på orginal är den ena ( antagligen "+" ?) lite bredare. kablarna var dock olikfärgade. den ena var svart och den andra vit. vilken av dessa är "+"? Slutligen spelar det någon roll vilket håll jag kopplar kondensatorn? det ena benet är ju längre än de andra. har för mig att det inte skulle spela någon roll men jag vet att det finns kondensatorer man måste koppla åt rätt håll.

tack på förhand!

/Johannes

Random Hero
4 047 Inlägg
12 april 2009
är det en elektrolyt kondensator så är den polariserad, svart cylinder formad, de finns en vit märkning som säger vilket ben som är minus.

på diskanterna har du säkerligen en märkning vad som är + och minus om du kollar noga

Dog food lid. Backwards

15 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
på kondensatorerna kan jag inte se någon märkning... du ser dom på bild om du förljer min länk. det samma gäller diskanterna. helt omärkta. Är det ingen som installerat fanatic framsystem som vet vad som är vad? min gissning är att vit är plus men gillar inte att gissa allt för mycket. har inte råd med nya saker =/

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 april 2009
Gällande diskanterna så är det väl bara att testa vilket som låter bäst? Testa först att köra vit som + och sen svart som + och så avgör du själv hur du vill ha det. Dom går inte sönder eller nåt sånt bara för att du fasvänder, det som händer är att du kan ändra karaktären lite på dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 727 Inlägg
12 april 2009
DusanMandick skrev:
är det en elektrolyt kondensator så är den polariserad, svart cylinder formad, de finns en vit märkning som säger vilket ben som är minus.

på diskanterna har du säkerligen en märkning vad som är + och minus om du kollar noga

?

Det finns bipolära elektrolytisar ochså, i annat än svart dessutom.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (12 april 2009)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Sök