1888
Sök

Brusar när jag kopplar in förstärkaren till datorn?

237 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
Hejsan!

Undrar om någon vet varför det brusar så högt när jag kopplar in hemma förstärkare till datorn(gammal model)?
Hur ska jag koppla, för ljudet från musiken blir rädd lågt och brusningen hörs mer och det låter inte bra när det brusar samtidigt som man spelar musik.
hur ska jag koppla för att få bort brusningen, hur kopplar man, för det går att få bort det eller?
Tacksam för svar!

Abaaaaaaaaa

R1 driver!
5 128 Inlägg
11 april 2009
Pröva sätt ett störningsfilter på rca kablen. Plus att jag tror nog denna tråd hade passat bättre under "off topic" då detta inte där bilrelaterat!

237 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Pröva sätt ett störningsfilter på rca kablen. Plus att jag tror nog denna tråd hade passat bättre under "off topic" då detta inte där bilrelaterat!

Okej, vet du vart man kan köpa? Hur sätter man fast den på rca:n?

Abaaaaaaaaa

406 Inlägg
12 april 2009
Nja skulle nog rekomendera en lite durare kvalite kabel runt en 100-300kr. Om det inte fungerar kolla utaget på datorn fungerar det inte så sätt den i ett annat utag på förstärkaren. Om inte det fungerar så är det någon instälning på förstärkaren. Hade samma problem för nåågra år sedan och då var det bara en knapp på förstärkaren som var felet:/

MvH Glenn Wiberg

2 337 Inlägg
12 april 2009
Kolla att ingen annan kabel ligger och stör. Kolla volyminställningar, så du inte gör min på datorn och max på stärkaren, etc, det ska vara någon slags balans där.

Jajjemen!
1 512 Inlägg
12 april 2009
De ska finnas nån form av delningsfilter/avskärmning tydligen.

Kollegan på jobbet brände nyligen sin förstärkare så han lämnade in den på lagning, när han skulle hämta ut den igen så frågade reparatören om han hade haft den kopplad till datorn. Å de hade han ju såklart.

Men du kan ju kolla hur ljudet är inställt på datorn, om de är lågt ställt där måste du ju höja mer på förstärkaren, å ju mer du höjer på den desto mer brus får du.
Men ställ upp de på max på datorn å testa.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

178 Inlägg
12 april 2009
hej vad har du för kabel då ?? har alltid kört mina datorer till hemma bion utan problem
kört på aux på stereon  en kabel som är två hane till en hörlur kontakt sedan kört den via hörlurar utgången på datorn hoppas jag förklarat någorlunda iaf

four rings to rule them all

399 Inlägg
12 april 2009
Optiskt is the way to go. Kan bli massor av mystiska fel mellan dator och förstärkare

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 april 2009
Kolla i ljudinställningarna på datorn, ofta så står Wave uppställd på max och har man då ett klent ljudkort så låter det inte bra. Ställ ner den på nånstanns mellan 50-75% och likaså volymen ut från datorn.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

237 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Okej, har testat olika instälningar och olika kontakter och olika utag på förstärkan, men låter ändå. det brusar inte riktigt, men det mullrar väldigt högt even fast jag inte har musik på. undra vad det kan vara?

Abaaaaaaaaa

Jajjemen!
1 512 Inlägg
12 april 2009
Jag har slut på idéer..
Skulle ju iofs kunna vara ET

http://www.alienblogshop.com/wp-content/uploads/2008/05/et-phone-home-1.jpg

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

1 Inlägg
14 april 2009
Jag har haft liknande problem och för min del hängde det på att jag hade nätsladdarna i samma vägguttag...drog en förlängningssladd från ett annat uttag och problemet löste sig för mig, vet inte om det kan lösa sig för dig?

733 Inlägg
15 april 2009
Mr-karlzzon skrev:
Hejsan!

Undrar om någon vet varför det brusar så högt när jag kopplar in hemma förstärkare till datorn(gammal model)?
Hur ska jag koppla, för ljudet från musiken blir rädd lågt och brusningen hörs mer och det låter inte bra när det brusar samtidigt som man spelar musik.
hur ska jag koppla för att få bort brusningen, hur kopplar man, för det går att få bort det eller?
Tacksam för svar!

testa koppla en jordkabel mellan förstärkaren och datorn och dra mellan deras chassi.

M.v.h. Emil

Smålänning
7 887 Inlägg
15 april 2009
Vad har du för ljudkort i datorn?

Har du ett sånt skitljudkort som är integrerat på moderkortet så kanske du skulle fundera på att köpa ett riktigt. Gör en sjuk skillnad inte bara att bruset försvinner utan det blir annan fyllighet i ljudet också. Jag kör med Creative X-Fi Xtreme Audio för 690 på www.netonnet.se
Och är helnöjd smile Kör också genom en äldre förstärkere (AKAI AA-R31L) och har inget brus eller någonting. Och jag har en billig kabel med 3,5mm stereoplugg i ena änden och 2 RCA i andra.

EDIT: Går ju inte länka från Net On Nets sida mad
Senast redigerat av twin_cam (15 april 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök