Ersättning vid uppsägning A-kassa

pecka86
16 april 2009 · 45 Inlägg

Tjenare jag undrar om någon vet när man har rätt till A-kassa. Hur länge måste man ha jobba osv börjar bli lite skärpt på jobbet nu så får kolla upp vad som gäller? någon som har en bra förklaring..
mvh peter

pecka86
16 april 2009 · 45 Inlägg

Fan va surt.. ja de e ju de där med 6 eller 12 månader finns ju ingen vettig förklaring på detta vad jag kan hitta.. så jäkla besväligt allt som har med den skiten att göra..

MissLee
16 april 2009 · 52 Inlägg

Du måste ha varit medlem i A-kassan 12 mån och jobbat minst 6 mån...

steifan DR!FTT3KN!K3R
16 april 2009 · 10 427 Inlägg

Som MissLee skrev, så förklarade facktomtarna det för mig när jag gick med i ett fack med tillhörande a-kassa.

Så har man jobbat heltid hela tiden och exempelvis varit medlem i en a-kassa lika länge
så kan du nog vara hyfsat säker till att man kan få ut max 14960kr före skatt i månaden som arbetslös.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Muttley
16 april 2009 ·

sen när man är arbetslös just nu får du vänta minst 12 jäkla veckor vad de medela sist.smile. skitkul när pengarna börjar sina.

tänk på att all tid räknas när du blir sparkad, övertider, ledighet, och så.

steifan DR!FTT3KN!K3R
16 april 2009 · 10 427 Inlägg

tkd_rille skrev:
sen när man är arbetslös just nu får du vänta minst 12 jäkla veckor vad de medela sist.smile. skitkul när pengarna börjar sina.

Åhå, läste att snitt-tiden för någon a-kassa under 2008 var 10 veckor från arbetslöshet till första utbetalning.
Lär ju inte vara bättre hos den a-kassan just nu.

För mig gick det smidigt i december-januari, 2-3 veckor.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Muttley
16 april 2009 ·

steifan skrev:

tkd_rille skrev:
sen när man är arbetslös just nu får du vänta minst 12 jäkla veckor vad de medela sist.smile. skitkul när pengarna börjar sina.

Åhå, läste att snitt-tiden för någon a-kassa under 2008 var 10 veckor från arbetslöshet till första utbetalning.
Lär ju inte vara bättre hos den a-kassan just nu.

För mig gick det smidigt i december-januari, 2-3 veckor.

du hade tur, jag blev uppsagd i februari.
Ringde första veckan till de, ca 55 minuter kö.  och då fick jag 9 veckor till ersättning herregud tänkte jag.

Ringde några veckor senare, och då var de uppe på 11 veckor.

ringde sen idioterna igår och då var de 12 veckor, då fick jag ett utbrott och sade åt att han kunde hälsa sin boss att de kan hellre säga 12 veckor från början så man blir lycklig om pengarna kommer tidigare.

De ljuger bara oss rakt upp i ansiktet. Står på sidan att de är 50 nyanställda där nu men ändå tar de mycket längre tid.

just ja jag hade den som heter just alfakassa.se

85an
16 april 2009 · 249 Inlägg

pecka86 skrev:
Fan va surt.. ja de e ju de där med 6 eller 12 månader finns ju ingen vettig förklaring på detta vad jag kan hitta.. så jäkla besväligt allt som har med den skiten att göra..

Om dom skippade kravet på att man ska vara med och betala ett tag innan man är berättigad ersättning... hur många skulle betala då innan dom fått höra att dom ska få kicken? Inte en jävel.. alla skulle anmäla sig först när dom fått veta att dom snart inte har ett jobb.

Muttley
16 april 2009 ·

85an skrev:

pecka86 skrev:
Fan va surt.. ja de e ju de där med 6 eller 12 månader finns ju ingen vettig förklaring på detta vad jag kan hitta.. så jäkla besväligt allt som har med den skiten att göra..

Om dom skippade kravet på att man ska vara med och betala ett tag innan man är berättigad ersättning... hur många skulle betala då innan dom fått höra att dom ska få kicken? Inte en jävel.. alla skulle anmäla sig först när dom fått veta att dom snart inte har ett jobb.

stämmer. jag hade aldrig betalt i de åren jag varit med om jag vetat om att jag haft jobb ett bra tag. utan betalt precis när man blivit kickad smile

Alecci
16 april 2009 · 2 014 Inlägg

Bara man är medlem i en a-kassa har man rätt till grundvillkoret, dvs 320 kr / dag brutto.

För att uppfylla medlemsvillkoret (vilket innebär inkomstrelaterad ersättning) däremot brukar de kräva 6 månaders medlemsskap.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Rovers · 455 svar · Igår 18:37 · Projekt
Evenemang