4257
Sök

Slutsteg får inte tillräckligt med ström? Batteri eller strömkabel? *Löst*

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Det här med bilstereo och kopplingar är inte min starkaste sida, även om det här fungerat utan vidare innan.
Till saken hör att jag bytt batteri idag då det andra i bilen var nästintill stendött, Batteriet jag hade innan var ett Exide Maxima, 900ah, nu det jag köpte nu , kommer inte ihåg märket men iallafall 640ah. Vet inte om detta ska påverka? har fått höra att det inte ska de. Till detta hör också att det är sk "usa anslutning" polerna på sidan av batteriet.

Det är 8mm2 ström samt 8mm2 jord till mitt steg som är ett sony explode 1200w, kanske i klenaste lagret med kablarna, men var fördragna när jag köpte bilen och har fått ligga i sen dess, basen den ska driver är en jbl gt-5 12". Nu låter säkert detta med kablar osv lite klent, men som sagt har fungerat för mina behov utan några som helst problem med andra batteriet.

När jag mäter strömmen bak till steget med bilen avslagen, så är det 12,68v som når steget, allt väl så här långt, när jag sedan drar igång bilen och mäter, steget lyser och ser ut att vara igång men endast 7,64 volt som går fram, förstår ju givetvis att detta är på tik för lite för att dra igång steget, men vad kan det bero på? har jag fått tag på ett för klent batteri?

Tacksam för snabba svar
MVH/Jocke
Senast redigerat av Mrjockos (17 april 2009)

V8 - 4 Life

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
kollade detta, har fått ordning på de nu, nån "luffaren" som kopplar innan hade jordat med en mutter där insidan var täckt av skummgummi, utan att man såg de:S. konstigt att det ens fungerat innan, men nu fungerar de som sagt igen.

V8 - 4 Life

21 761 Inlägg
17 april 2009
Mrjockos skrev:
Batteriet jag hade innan var ett Exide Maxima, 900ah, nu det jag köpte nu , kommer inte ihåg märket men iallafall 640ah.

Exide Maxxima 900 heter batteriet, inte 900ah. Sedan är inte det nya batteriet på 640ah, det har antagligen 640 A i CCA-värde. Om det var på 640 Ah så skulle det vara väldigt stort. wink

Jag skriver inte detta för att jäklas med dig. Det är faktiskt stor skillnad på Ah och CCA, dock skriver en hel del folk felaktigt.

Mrjockos skrev:
Vet inte om detta ska påverka? har fått höra att det inte ska de.

Du har hört rätt, det ska inte påverka. Inte med detta steg. smile

Mrjockos skrev:
Det är 8mm2 ström samt 8mm2 jord till mitt steg som är ett sony explode 1200w, kanske i klenaste lagret med kablarna, men var fördragna när jag köpte bilen och har fått ligga i sen dess, basen den ska driver är en jbl gt-5 12". Nu låter säkert detta med kablar osv lite klent, men som sagt har fungerat för mina behov utan några som helst problem med andra batteriet.

Man kan säga som så att det teoretiska spänningsfallet i pluskabeln håller sig troligen under 0,5 V så länge du inte spelar mer än runt 300-350 WRMS. Det förutsätter att kabeln är högst 5 m lång och att steget har 55% verkningsgrad.

Det fungerar nog för att du kanske inte vill spela så högt som möjligt hela tiden och för att basen inte är en värstingbas, dock är inte 8 mm2 att rekommendera. smile
Senast redigerat av Drönirettab (17 april 2009)

Sök