Har både Golf IV och Polo, fast en 06a av de e nog inte den modellen du tittar på.
Golfen och Polo delar ju tyvärr inte speciellt mycket. Man kan säga såhär.
Fabia = Polo, oftast 1 generation efter Polo eller mindre.
Golfen bygger inte på någon av dessa två eller ger teknik till dem.
Polo och Fabia levereras ju med ganska slöa motorer generellt sett (undantag GTI och RS som är något kvickare), Golf har ju lite fler motoralternativ.
Rostskyddsmässigt är alla 3 bra, bäst är dock Golf följt av Fabia och Polo (beror på årsmodell av Polo, nyare är riktigt bra skyddade).
Problem jag haft med Golfen då: Bakrutetorkarmotorn paj (kostade 1500 o byta), bakluckelåset kärvade ihop sig till följd av detta (500-1000kr), bytt bromsar (slitage), startmotorn (byttes på garanti, annars 2500, ej vanligt fel vad ja vet), stolsvärmen förarstol paj (vanligt fel, kolla så alla sätens värme fungerar, DYRT att byta).
Andra vanliga fel är tydligen problem med fönsterhissar (ej dyrt) och tändspolar (ej haft problem med det).
Annars är driftkostnaden bra. Jag betalar ca 1000 för en mellanservice för min och 2700 för en grundservice (3000 mil) inkl hyrbil varje gång.
Försäkringen är lägre än man kunnat tro, billigare med en 1.6 Golf än en 1.8 S40 t.ex. Att säga vad den ligger på är svårt iom att de e individuellt.
Skatten är från 1500 per år för bensinare ungefär.
Kan iaf varmt rekommendera IVn faktiskt, inte haft mkt till problem under snart 3 års tid.
Hinner inte skriva mer nu så kan fylla på senare kanske