5349
Sök

Hjälp! Om tillverknings utsläpp, Toyota Prius

876 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Hej!

Till ett skolarbete jag håller på med om miljövänlighet så ska jag jobba lite om bilar.

För ett tag sedan så hörde jag om att Toyota Prius släpper ut mer växthusgaser under sin livstid mot vad en större stadsjeep gör p.g.a batterierna som sitter i Priusen inte är helt lätta att tillverka och släpper ut en massa skit i luften.

Om detta stämmer så undrar jag om nu har någon källa till det, kan inte hitta något själv än så länge.

Mvh Emil
Senast redigerat av lindell90 (20 april 2009)

876 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
inget som känner till något om det? skulle behöva veta nu om det stämmer om något läst det någonstans.

Kom på en fråga till: Stämmer det att elmotorn bara jobbar upp till 45km/h?

1 814 Inlägg
21 april 2009
lindell90 skrev:
inget som känner till något om det? skulle behöva veta nu om det stämmer om något läst det någonstans.

Ja, fast den har kapacitet att föra bilen upp till 90km/h har jag hört. låst programvara tillåter ej detta dock.

Maila Toyota Sverige!
Senast redigerat av expect1991 (21 april 2009)

876 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
expect1991 skrev:
lindell90 skrev:

Ja, fast den har kapacitet att föra bilen upp till 90km/h har jag hört. låst programvara tillåter ej detta dock.

Maila Toyota Sverige!

okey, men du vet att den går över till bensindrift efter 45km/h?

1 814 Inlägg
21 april 2009
lindell90 skrev:
expect1991 skrev:
lindell90 skrev:

Maila Toyota Sverige!

Osäker på exakt hastighet, har hört 30 och 45, för säkerhets skull: ring en toyota handlare alt. åk till de och fråga lite efter skolan = fördjupning = bättre betyg i lärarens ögon wink

Kanon..
1 473 Inlägg
21 april 2009
45km/h så går den över till bensindrift ja, finns en knapp så man kan köra lite fortare på batteri men de tar slut fort.
För övrigt en extremt irriterande bil.

876 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
expect1991 skrev:
lindell90 skrev:
expect1991 skrev:

Maila Toyota Sverige!

Osäker på exakt hastighet, har hört 30 och 45, för säkerhets skull: ring en toyota handlare alt. åk till de och fråga lite efter skolan = fördjupning = bättre betyg i lärarens ögon wink

tiden är ute imorron så det hinner jag inte smile
men jag har läst lite mer på internet och 45km/h stämmer.

Skogsmålare
630 Inlägg
21 april 2009
lindell90 skrev:
Hej!

Till ett skolarbete jag håller på med om miljövänlighet så ska jag jobba lite om bilar.

För ett tag sedan så hörde jag om att Toyota Prius släpper ut mer växthusgaser under sin livstid mot vad en större stadsjeep gör p.g.a batterierna som sitter i Priusen inte är helt lätta att tillverka och släpper ut en massa skit i luften.

Om detta stämmer så undrar jag om nu har någon källa till det, kan inte hitta något själv än så länge.

Den som jag vet har sagt dett är Jeremy Carkson på Top Gear .. Hur vidare det stämmer får man nog ta med en nypa salt.

876 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
jynsa skrev:
lindell90 skrev:
Hej!

Den som jag vet har sagt dett är Jeremy Carkson på Top Gear .. Hur vidare det stämmer får man nog ta med en nypa salt.

hehe, ja det får man göra när det gäller han men har hittat lite annat. Annars finns det skitmycket där folk höjer den till skyarna och anser den är jordens frälsare. Inte riktigt men nästan tongue

Sök