2903
Sök

Hjälp ang cd/signalkabel.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Kör 2kanals på front.
samt baslåda på nonfad/sub ingången på min cd.

Idag började det vina utav helvete. och det viner om jag skiftar lågnivåkablarna, dvs byter plats från subben till 2kanalsteget. samma byte på cdn.
JAG VET ATT DE ÄR GENERATORVINADE! behövs inga fåniga kommentarer på det, det funkade felfritt innan skarv problemet, jag upptäckte. på en högtalarkabel.
tilläggas att jag driver 4x 6.5" samt diskanter i 2ohm per kanal.
steget är 2ohms stabilt.
DET låter endast när bilen är igång/körs. inge knäppande när jag slår av cd, eller andra missljud. det är bara ett högt vinade utav FAN.

cdn är en pioneer DEH 80 mp

har testat shifta mellan rear/front på ingångarna, det är samma vinande helvete.
nonfad ingången är det inget fel på men dessa går ju till samma modul bak på cd spelaren.
jord osv ska va väldigt bra, så jag antar felet kan i cdn, pga av att en kabel hoppa av i en skarv, satt med sockerbit, om detta kortslutit kan det slagit över på lågnivån? jordat i den eller någe? jag vill gärna ha hjälpa av dem som kan detta och sådant, inget svammel tack.
Kan man med enkla medel finna felet?
Om det pajjat på cd, kan man lämna in den på rep? vet ej om de är garanti på den. vad brukar priset hamna på?

kan ju vara slutsteget med, hur fan tar ja reda på det då. har ej flera på lager..och det vore ju en katastrof om det vore de:(
Det går att spela på den i samma volym som innan då slipper man höra vinadet men det låter inte bra vid tex låtbyten samt när ja byter låt själv.

HJÄLP snabbt helst innan 10 april!!
Senast redigerat av pattilatti2 (4 april 2009)

I got Dubs!
2 423 Inlägg
4 april 2009
Lättast är ju att ta en annan stereo och testa med. tar ju inte så långt tid.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Adde666 skrev:
Lättast är ju att ta en annan stereo och testa med. tar ju inte så långt tid.

har tuvärr ingen annan o min dvd/gps kan jag inte montera så allt fungerar så det va inte till storhjälp..

Har hört att man ska jorda lågnivåkabeln i cds chassi men hur, ytterhöljet på lågnivåkabeln då? ska den fortfarande sitta kvar i kontakten då elr ska man jorda själva pinnen i kontakten?
denna fråga går vidare till andra duktiga med.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
En bit kabel mellan valfri lågnivåutgångs skärmhylsa samt en bra jordpunkt i chassiet på Hu:n.
Lågnivsladdarna ska sitta kvar.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/79435/612171_sxlwcc.jpg
Edit: Tangentbordet har dyslexi.

ok ska testa det.

nån som vet om man kan lämna in på brl? om signal jorden gått? elr tips på andra som kan lösa problemet?

ska se över alla jord punkterna imorrn igen då jag märkte att spänningen sjunkit något sen den senaste mätningen, kan ju bero på att ja spelat mkt utan att ha laddat batteriet med, vette fan.. det är ett optima batteri, relativt nytt.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Det är inte många butiker som reparerar apparater, de flesta skickar iväg dessa till verkstäder.
Pioneer skickas bl.a till Assist workshop i Sthlm.

Angående spänningsfallet, Optima är ett batteri ingen evighetsmaskin, det är klart spänningen sjunker om man drar ur ström ur det.
pattilatti2 skrev:
Swedenrockers skrev:
En bit kabel mellan valfri lågnivåutgångs skärmhylsa samt en bra jordpunkt i chassiet på Hu:n.
Lågnivsladdarna ska sitta kvar.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/79435/612171_sxlwcc.jpg
Edit: Tangentbordet har dyslexi.

ok ska testa det.

nån som vet om man kan lämna in på brl? om signal jorden gått? elr tips på andra som kan lösa problemet?

ska se över alla jord punkterna imorrn igen då jag märkte att spänningen sjunkit något sen den senaste mätningen, kan ju bero på att ja spelat mkt utan att ha laddat batteriet med, vette fan.. det är ett optima batteri, relativt nytt.

ja problemet försvinner då jag jordar lågnivån i cd chassit. så deet är signal skiten som pajjat då elr? kan ja bara löda de så då?
spänningsfallet ligger nere på 12 nu fast ja inte ens spelar högt, alla jordpunkterna är mätta me väldigt lite spänningsfall.. vette fan va de kan va..för mkt grejjor i bilen, kanske..
tips på hur många batterier man kan ha så en generator pallar de, sen kan man ju underhålls ladda dem då separat.

7 281 Inlägg
5 april 2009
Ja du kan ha kabeln sådär, men jag föreslår att du fixar till jorden först.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
vad är det som gör att att jorden slår över i signalkabeln?
Det som är ansträngande är att jordpunkten för stegen är plåtren samt fastsvetsad, har även mätt upp späningsfallet och det är minimalt, kan det vara så att själva jordningen för cdspelaren är kass, var det den jorden du menade? dock har ju den jorden fungerat för flera andra cd spelare jag haft.
att spänningen sjunker sure, har bytt det mesta av grejorna för denna säsong. men inte fan ska de sjunka så pass..
ska köra lite nya mätningar idag, kan ju blivit nå glapp elr annat skit när man kört bilen.
Det är ingen risk med det då? att köra lågnivåhöljet där till jord på cdspelaren?
Senast redigerat av pattilatti2 (5 april 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 april 2009
Om du kör med ISO-kontakt så kan det ju hända att jorden glappar där. Kontakterna är ju inte särskillt stora och om du nu har använt den till flera spelare så kan den mycket väl ha blivit glapp. Eller så har CD-spelarens jordkabel glappat upp i chassit.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
kör inte isokontakt. men ja ska kika på jordningen vid spelaren.

5 Inlägg
23 april 2009
lulz

Sök