Turbo Konventera Mercedes 190E 2.3

Team-Adolfsson Gödseldräng
9 december 2007 · 4 529 Inlägg

tjenare
ska köpa mig en merca 190 snart smile
och undrar lite hur det skulle vara att häva dit en lite snurra på den
ladda mellan 0.4 till max 0.6 bar
skulle orginal kolvar stakar och topp packning klara av det ?
och hur ska jag bygga grenröret nån som har någon skiss eller liknande kan inget om turbos tongue
samt lite hur man ska dra olje ledningarna tur och retur
och om jag sulle vilja ladda på lite mer vart kan jag köpa
smidda kolvar och stakar samt värre spridare
kanske funkar att ta spridarna från en 300e istället dom har ju 220 hk orginal om det passar ?
har legat och grubblat på detta i 2 nätter nu men blir bara snurrig i hövet så bättre att fråga om hjälp här om det finns någon vänlig själv som vet något smile

// Viktor

Chrille74 Chef
9 december 2007 · 379 Inlägg

det går säkert att ladda så lite på en originalsnurra, sen behöver man nog kompsänka motorn, för att kunna ladda mer, då jag antar att kompressionsförhållandet i motorn är relativt högt, eftersom det ändå är en sugmotor....

Spridare från en 6 cyl till en 4 cyl?? du får ju tänka på att 300:an har sex spridare, och 190:in bara har 4 spridare, så där får du leta nånannanstans efter spridare smile

Smidda kolvar och riktiga vevstakar, då vill det gärna dra iväg i stålars, räkna på en 8-10k för kolvar och ca 5k för vevstakar, därefter behöver du hona och o-ringa blocket, plana topplocket, decka blocket, nya vev och ramlager, packningssats osv..... räkna med att ett sånt motorjobb går lös på mellan 30-40k, typ 4 ggr mer än vad bilen är värd =P

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
Team-Adolfsson Gödseldräng
9 december 2007 · 4 529 Inlägg

ok smile
hehe nöjer mig nog med 0.5 bar
men om man tog 190ins 2.6a den ligger ju på 190 hk ? och spridare från 300ans då borde det väl funka ? aja skitsamma kommer ju bara bli en så billig trimmning som möjligt tongue

men hur ska jag bära mig åt för att sänka kompet på smidigaste sätt då ?

THEBADGUY Gorgilus addictus
9 december 2007 · 4 737 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
men hur ska jag bära mig åt för att sänka kompet på smidigaste sätt då ?

Dubbla topplockspackningar är ju det billigaste iaf. tongue

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Team-Adolfsson Gödseldräng
9 december 2007 · 4 529 Inlägg

THEBADGUY skrev:

Team-Adolfsson skrev:
men hur ska jag bära mig åt för att sänka kompet på smidigaste sätt då ?

Dubbla topplockspackningar är ju det billigaste iaf. tongue

ok så det går inte köpa en tjockare i alu då ? eller var det alu dom var gorda i hittade en sida nånstans där dom sålde såna tongue

Lundin118
9 december 2007 · 32 Inlägg

Detta kan bli mycket intressant och kommer följas smile

Ford Mondeo ST220 "Sports Technology" (2004)
Team-Adolfsson Gödseldräng
9 december 2007 · 4 529 Inlägg

Lundin118 skrev:
Detta kan bli mycket intressant och kommer följas smile

Jaså ? big_smile
hehe ska lägga upp en projekt tråd när jag fått hem bilen och köpt en turbo och lite grejer wink
måste bara få lite mer info vad man kan ha för prylar som turbo å hela köret tongue
ingen som har en bra skiss på hur man turbo konventerar ? smile

Lundin118
9 december 2007 · 32 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Lundin118 skrev:
Detta kan bli mycket intressant och kommer följas smile

Jaså ? big_smile
hehe ska lägga upp en projekt tråd när jag fått hem bilen och köpt en turbo och lite grejer wink
måste bara få lite mer info vad man kan ha för prylar som turbo å hela köret tongue
ingen som har en bra skiss på hur man turbo konventerar ? smile

Har själv varit inne på det där med turbo men aldrig kommit till skott riktigt.. hmm
Annars kan du ju prata med bnippen här på garaget, den mercan är turbomatad. smile

Ford Mondeo ST220 "Sports Technology" (2004)
Team-Adolfsson Gödseldräng
9 december 2007 · 4 529 Inlägg

Lundin118 skrev:

Team-Adolfsson skrev:

Lundin118 skrev:
Detta kan bli mycket intressant och kommer följas smile

Jaså ? big_smile
hehe ska lägga upp en projekt tråd när jag fått hem bilen och köpt en turbo och lite grejer wink
måste bara få lite mer info vad man kan ha för prylar som turbo å hela köret tongue
ingen som har en bra skiss på hur man turbo konventerar ? smile

Har själv varit inne på det där med turbo men aldrig kommit till skott riktigt.. hmm
Annars kan du ju prata med bnippen här på garaget, den mercan är turbomatad. smile

ok ok hehe jo det kostar ju en del men kommer köpa så mycket som möjligt begagnat sen gasa tills det rasar sen köpa sprillans nytt tongue
ok ok ska kolla upp han smile

Lundin118
9 december 2007 · 32 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Lundin118 skrev:

Team-Adolfsson skrev:

Jaså ? big_smile
hehe ska lägga upp en projekt tråd när jag fått hem bilen och köpt en turbo och lite grejer wink
måste bara få lite mer info vad man kan ha för prylar som turbo å hela köret tongue
ingen som har en bra skiss på hur man turbo konventerar ? smile

Har själv varit inne på det där med turbo men aldrig kommit till skott riktigt.. hmm
Annars kan du ju prata med bnippen här på garaget, den mercan är turbomatad. smile

ok ok hehe jo det kostar ju en del men kommer köpa så mycket som möjligt begagnat sen gasa tills det rasar sen köpa sprillans nytt tongue
ok ok ska kolla upp han smile

Hittade denna nu: http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.ph … mp;t=41733
Vet inte om du hade tittat på en 16 eller 8 ventilare så.. tongue

Ford Mondeo ST220 "Sports Technology" (2004)
Team-Adolfsson Gödseldräng
9 december 2007 · 4 529 Inlägg

Lundin118 skrev:

Team-Adolfsson skrev:

Lundin118 skrev:

Har själv varit inne på det där med turbo men aldrig kommit till skott riktigt.. hmm
Annars kan du ju prata med bnippen här på garaget, den mercan är turbomatad. smile

ok ok hehe jo det kostar ju en del men kommer köpa så mycket som möjligt begagnat sen gasa tills det rasar sen köpa sprillans nytt tongue
ok ok ska kolla upp han smile

Hittade denna nu: http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.ph … mp;t=41733
Vet inte om du hade tittat på en 16 eller 8 ventilare så.. tongue

det kommer bli en 8 ventilare

Klinkki86
22 april 2009 · 4 Inlägg

Billiga custom turbokitt fins på ebay sen e de bara att fara hem o svetsa...

men hur får man ställt in bränsleinsprutningsystemet så de "förstår" att pumppa i mera bränsle ? Blir det för tunn bränsleblandning smälter väl allt ihop...  Måste man programera om chippet , var hittar man dom datan?

De här ska följas... exploderar inte biln din efter första försöket följer ja kanske dina fotspår me min slööööa CE.. (samma motor)

Mercedes CE "Highway patrol bluesmobile" (1990)
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
23 april 2009 · 355 Inlägg

mitt tips är att snacka med killarna på www.turbobanditen.se dem kan det där med överladdade mercor wink
jag hade planer på att bygga turbo på min merca 190 2,6 och enligt dem så behöver man inte ens öppna motorn om man ska under 400hk tongue

men som sagt gå in där och kolla, dem vet vad dem sysslar med när det gäller trimning i allmänhet

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Team-Adolfsson Gödseldräng
23 april 2009 · 4 529 Inlägg

_tedde88_ skrev:
mitt tips är att snacka med killarna på www.turbobanditen.se dem kan det där med överladdade mercor wink
jag hade planer på att bygga turbo på min merca 190 2,6 och enligt dem så behöver man inte ens öppna motorn om man ska under 400hk tongue

men som sagt gå in där och kolla, dem vet vad dem sysslar med när det gäller trimning i allmänhet

de där var ett tag sen nu tongue
blev en 2.6a istället för en 2.3
å ska inhandla en kaross till dock ska det i mopar V8 i den smile
manligare än turbo wink

Go_Patrik
23 april 2009 · 252 Inlägg

Klinkki86 skrev:
Billiga custom turbokitt fins på ebay sen e de bara att fara hem o svetsa...

men hur får man ställt in bränsleinsprutningsystemet så de "förstår" att pumppa i mera bränsle ? Blir det för tunn bränsleblandning smälter väl allt ihop...  Måste man programera om chippet , var hittar man dom datan?

De här ska följas... exploderar inte biln din efter första försöket följer ja kanske dina fotspår me min slööööa CE.. (samma motor)

VM i trådlyft?

_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
23 april 2009 · 355 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

_tedde88_ skrev:
mitt tips är att snacka med killarna på www.turbobanditen.se dem kan det där med överladdade mercor wink
jag hade planer på att bygga turbo på min merca 190 2,6 och enligt dem så behöver man inte ens öppna motorn om man ska under 400hk tongue

men som sagt gå in där och kolla, dem vet vad dem sysslar med när det gäller trimning i allmänhet

de där var ett tag sen nu tongue
blev en 2.6a istället för en 2.3
å ska inhandla en kaross till dock ska det i mopar V8 i den smile
manligare än turbo wink

jag la inte märke till datumet förräns efter jag skrivit inlägget tongue
ber så hämskt mycket om ursäkt för det big_smile

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang