4042
Sök

Söker svar och tips om ljud bygge i og9-3

239 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
Är helt nollställd när det gäller billjud, så vad beredd på dumma frågor här smile

Hade tänkt en 2x10" baslåda samt 2st högtalare över kofferten, samt på vardera sida av framdörrarna, finns galler där tror dock inte det finns monterat där just nu och bör jag skaffa något till de som sitter i instrumentpanelen?

Vad för högtalare bör jag sätta var och vilken tum passar runt om? Vill ha ett tungt detaljerat ljud.

Och en sista fråga går det köra med original stereon, är nöjd bara jag kan använda CD spelaren ifrån den.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 april 2009
I dörrarna får det plats 6,5" högtalare (om du inte har några nu så behöver du en monteringsring), på brädan är det 3,5" som gäller. Det du kan göra är att köpa ett 2-vägs kit med midbasar för dörrarna och diskanter att sätta på brädan, eller ett 3-vägs kit där du även får med ett mellanregister att sätta på brädan.

Det går att använda originalstereon ja, men då behöver du en adapterkabel för att få ut lågnivå. Bättre isåfall att sattsa på en ny stereo kring 1500kr, betydligt bättre ljud och mer funktioner i dom.

Förresten, hur mycket pengar har du att lägga på ljud?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
23 april 2009
Försök leta upp några andra 6*9 som passar i org-hålen där bak istället för att kapa upp i hatthyllan som inte är stabil nog att fungera som bra baffel till högtalare om inte orginal duger asså.

Ett tips är att köra med nån form av bättre 3,5" koaxial i brädan och bara ha 6,5 i dörren som midbas inte mellanregister med, samt att när du har dörrsidan borta, dämpa plåten i dörren och täck för hålen ut mot dörrsidan.
typ såhär http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=546775
en ja känner som köpte lite gamla grejer av mig, är väl i stort sett samma bil som din och min NG900?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

239 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
6,9" ibak, 6.5" dörrna, och 3,5" koaxialer i fram, räcker det endast dessa koaxialerna för att få fram ljudet?

Vart går det få tag i monteringsringar? 3 vägskit? midbasar? Slusteg, hur många kanaler behöver jag?

Hade tänkt att iaf börja med högtalarna samt slutsteg och känner jag att det behövs, gå vidare med att köpa baslåda och ny stereo med mera. Vad tror ni om det? För som jag ser det lär det spela rätt okej.

Svårt att säga hur mycket jag vill satsa men, som jag skrev så bygger jag lite allt eftersom, men runt 5000kr till att börja med, sen gå vidare eftersom pengarna finns.

Har fastnat för just JBL GTO serie, skulle detta paket funka bra?

JBL GTO-938 6x9" http://www.brl.se/default.aspx?p=6066

JBL GTO6528 6.5" http://www.brl.se/default.aspx?p=6062

JBL GTO 328 3.5" http://www.brl.se/default.aspx?p=6059

JBL GTO-504 4 kanal slutsteg http://www.brl.se/default.aspx?p=5514
Senast redigerat av Haziza87 (24 april 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 april 2009
Adapter ifall du inte redan har högtalare i dörrarna finns på BRL. Så om du ska handla där så frågar du bara efter en högtalaradapter till din bil så ska dom kunna plocka fram de.

Istället för GTO6528 samt GTO328 så tycker jag att du ska sattsa på ett GTO6583c kit. Då får precis så som jag sa, 6,5" midbas, 3,5" mellanregister samt en diskant. smile Midbasarna sätter du i dörrarna, mellanregistren på brädan i hålen och diskanten får du prova dig fram till ur du vill ha. I övrigt så blir det bra med det steget och 6x9orna.

Men tänk på att du även kommer behöva dämpmatta, iaf till dörrarna. Annars så kan du montera vad som helst och det kommer ändå att låda skit. Så dämpa helst så mycket som möjligt och försök att få det tätt mellan fram och baksida på plåten som högtalaren sitter i.
Senast redigerat av ChriZtoffer (24 april 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

239 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
Det är alltså samma paket med 1" diskanter? De kan jag alltså platsera var jag vill? Tips på var, vill helst inte det ska vara synligt. Högtalaradapter är ett måste alltså, ska höra med dom isf.

Så JBL GTO 328 duger inte som disktant? 1" disktant också. Förstår inte riktigt skillnaden mellan paketen där.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 april 2009
Ja skillnaden mellan att köra dubbla koaxialer (6,5" i dörren och 3,5" på brädan) eller ett kit (6583c) är att du med kittet kan sätta diskanten så att den spelar optimalt. Samt att kittet spelar bättre (dock så kostar det ca 300k mer). Om du nu ändå skulle köra med koaxialerna så måste du skära bort alla frekvenser över ca 350Hz från dörrarna, annars kommer det låta knasigt, och då har du ingen nytta av diskanten där.

Sen så är ju en till fördel med kittet den att du kan köra alltihop på steg och delningsfrekvenserna är färdiga. Diskanterna kan du sätta antingen under gallret brevid mellanregistren eller ovanpå gallret/i A-stolpen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök