5301
Sök

Moviemaker, eller liknande.

Professional dreamer
398 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
Hej!
Jag har vart medlem här länge nog och förstått att det är på just Garaget.org där alla snillen spekulerar om ja.. allt!
Så litar på er fullt ut i denna frågan..tongue
Det är så att smarta jag har spelat in en liten film via mobilkameran.
Men smartot (jag) höll mobilen på sned, och nu är filmen även sned i datorn.
Ska det inte, på något sätt, kunna gå att "vrida om" filmen i tex. MovieMaker?

Tack på förhand smile

Jag är satt på denna jorden för att njuta, jag har försökt men jag kan inte sluta! :)

2 337 Inlägg
21 april 2009
Nu har jag inte hållt på med film sen gymnasietiden, men principen är ju densamma som för bildredigering. Om du ska vrida på hela filmen blir du ju tvungen att beskära den för att behålla formen, så att säga. Alltså, du blir tvungen att klippa ut en rektangulär ruta ur filmen/bilden. Jag kan illustrera med en före och en efter bild:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/53816/632964_gfqwdk.jpg
Originalbild, hela bilden synlig

https://www1.garaget.org/gallery/archive/53816/632968_matjhk.jpg
Bilden vriden/upprätad, som du ser så saknas en stor del av bilden som togs bort för att den rektangulära formen måste behållas.

Detta kan väl ses som en någorlunda god förklaring. Tror jag. Sen huruvida man kan klippa i filmen i Movie Maker enligt exemplet, det har jag ingen aning om. Jag har aldrig använt just det programmet.
Senast redigerat av Sarge (21 april 2009)

Oseriös Aktör
592 Inlägg
21 april 2009
du kan rotera filmen 90 180 eller 270 grader i moviemaker, finns under effekter

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

429 Inlägg
21 april 2009
Använd dig av Vegas eller Adobe premiere pro, dom två programmen fungerar bra för att rotera bilden lite, dock rekommenderar jag att du har lite förkunskaper innan du ger dig in i dom programmen. Kolla om du har någon kompis som har lite koll, krävs inte så mkt för att förstå.

Lycka till.

// Pontus

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
22 april 2009
biber skrev:
Använd dig av Vegas eller Adobe premiere pro, dom två programmen fungerar bra för att rotera bilden lite, dock rekommenderar jag att du har lite förkunskaper innan du ger dig in i dom programmen. Kolla om du har någon kompis som har lite koll, krävs inte så mkt för att förstå.

Lycka till.

Kör själv Premiere Pro, och yes... mycket bra program, det där!

Men har man inga förkunskaper så rekommenderas Adobe Premiere Elements. Har en kollega här på jobbet som har noll koll på videoredigering, och hon verkar kunna göra mycket roliga saker med sitt filmade material. Även om det inte är något "proffs-program" på det sättet, så är det ändå alltid bättre än det där skräp-programmet Movie Maker.

Professional dreamer
398 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
Hexenhammer skrev:
biber skrev:

Lycka till.

Men har man inga förkunskaper så rekommenderas Adobe Premiere Elements. Har en kollega här på jobbet som har noll koll på videoredigering, och hon verkar kunna göra mycket roliga saker med sitt filmade material. Även om det inte är något "proffs-program" på det sättet, så är det ändå alltid bättre än det där skräp-programmet Movie Maker.

Ahh då är det väl bara att ladda ner Premiere då;) Höhö!!

Jag är satt på denna jorden för att njuta, jag har försökt men jag kan inte sluta! :)

Oseriös Aktör
592 Inlägg
22 april 2009
Hexenhammer skrev:
biber skrev:

Lycka till.

må så vara skräp men det finns ju färdigt i windows... du tycker inte att det är lite onödigt att skaffa premiere bara för att rotera en video

429 Inlägg
22 april 2009
Ja men du kan inte rotera bilden i moviemaker på ett valbart sätt, därför om hon vill att sin video ska vara något roterad får hon helt enkelt ladda ner Premiere, inte mer med det, bättre och hjälpa istället för att vara negativ.

Lycka till.

// Pontus

Oseriös Aktör
592 Inlägg
22 april 2009
biber skrev:
Ja men du kan inte rotera bilden i moviemaker på ett valbart sätt, därför om hon vill att sin video ska vara något roterad får hon helt enkelt ladda ner Premiere, inte mer med det, bättre och hjälpa istället för att vara negativ.

Lycka till.

jag är inte negativ. jag ser enkla och snabba lösningar

429 Inlägg
22 april 2009
Moviemaker fungerar ju inte till just det som hon vill uppnå så kan inte använda det. Därför hon måste ladda ner någon mer "avancerat" program.

// Pontus

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
24 april 2009
Finnmerchant skrev:
Hexenhammer skrev:
biber skrev:

Lycka till.

må så vara skräp men det finns ju färdigt i windows... du tycker inte att det är lite onödigt att skaffa premiere bara för att rotera en video

Tycker jag inte. Eller alltså... jag skulle inte köpa det, bara för den biten. Men det finns ju alternativ! wink

Studerande
727 Inlägg
24 april 2009
Tips; Sony Vegas 8.0 PRO.

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)

Sök