Pirate bay. Är det slutet nu?

MrNinja
24 april 2009 · 148 Inlägg

henrikh skrev:

MrNinja skrev:

AcesHigh666 skrev:
Vi kan jämnföra med volvo, varför går det dåligt för volvo? jo för dem bygger bilar som ingen vill ha, stora, klumpiga, törstiga... dem kan helt enkelt inte anpassa sig efter marknaden och bygger för fel sida om "milleniumskiftet". faktum är att dagens marknad kräver nästan raka motsatsen... och vad händer med volvo? jo dem går i konkurs... likadant som alla andra företag får göra om dem inte kan anpassa sig.

Men tydligen så verkar det som att man skulle starta sig ett skivbolag, eftersom att man då i stället kan muta lite domare o skit och få grundlagar och annat att ändras bara för att man ska slippa anpassa sig.

men du ser inte att "svenssons kebab och bildelar" får ändra några grundlagar för att dem inte kan anpassa sig... dem får i stället gå i konkurs..

så varför inte låta skivbolagen få ta smällen för deras oförmåga att anpassa sig?

Men piratkopieringen får ju nästan raka motsatsen. Om ingen skulle köpa så skulle företagen inse att det behövs en förändring. Nu ser företagen det som att köpviljan finns men viljan dras mer åt det som är gratis, även om det är stöld.

Så man ska betala 200 spänn för en skiva för att vara snäll mot artisten?

Jag gillar din ärlighet, såhär tänker nog dom flesta som laddar hem men vill inte erkänna det. Folk vill inte betala och kan dom komma undan gratis så gör dom det. Även om det drabbar andra vilket visar hur lite vi bryr oss om att samhället fungerar.

Med ditt tankesätt så kan vi ju skita i att betala för allt vi tycker är för dyrt. Tror jag ska tanka idag och eftersom det är så dyrt just nu så ska jag skita i att betala. Några lågvattenargument kan ju vara att de kommer ursprungligen från moder jord och skit i alla mellanhänder som jobbat, slitit för att se till att vi kan köra bil, jag borde ha rätt till det gratis för att få ta del av de kulturella omkring Sverige smile

Senast redigerat av MrNinja (24 april 2009)

kolvas
24 april 2009 · 4 001 Inlägg

ett stort problem som jag ser är att ifall jag köper en skiva med 13-18 låtar på så kostar den 169:- men ifall jag vill ladda ner den lagligt så kostar varje låt 20:- trots att man då inte får skiva eller album & allt som hör därtill, hade dom gjort lagliga alternativ som kostat 2-5kr/låt för länge sedan så hade inte den olagliga nedladdningen varit så utbredd men skivbolagen missade det tåget och nu försöker dom stoppa det på alla möjliga sätt istället.

Sen är det inte någon större stöld ifrån artisterna utan det är värre för skivbolagen, dom får väl göra som så många andra branscher och hitta nya vägar att finansiera sina produkter eller t.o.m skippa nuvarande produktsortiment och skaffa nytt som är attraktivt för dagens marknad.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
24 april 2009 · 1 948 Inlägg

Att ta bort skivbolagen helt drabbar ingen artist. som jag redan sagt så tjänar de flesta band sina pengar på konserter. Alltså kommer dem att lämnas relativt opåverkade...

Jag hade nog inte lyssnat på musik alls idag om det inte varit för gratis nerladdning... och JA ibland köper jag en och annan skiva eller DVD från mina favoritband... man vill ju kunna lyssna och kolla om banden än bra...

att det sen finns undersökningar som visat ökad försäljning i takt med ökad nerladdning det tänker ingen på..

kolvas skrev:
ett stort problem som jag ser är att ifall jag köper en skiva med 13-18 låtar på så kostar den 169:- men ifall jag vill ladda ner den lagligt så kostar varje låt 20:- trots att man då inte får skiva eller album & allt som hör därtill, hade dom gjort lagliga alternativ som kostat 2-5kr/låt för länge sedan så hade inte den olagliga nedladdningen varit så utbredd men skivbolagen missade det tåget och nu försöker dom stoppa det på alla möjliga sätt istället.

Sen är det inte någon större stöld ifrån artisterna utan det är värre för skivbolagen, dom får väl göra som så många andra branscher och hitta nya vägar att finansiera sina produkter eller t.o.m skippa nuvarande produktsortiment och skaffa nytt som är attraktivt för dagens marknad.

håller med fullständigt.

Senast redigerat av AcesHigh666 (24 april 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
M103
24 april 2009 · 1 570 Inlägg

MrNinja skrev:

henrikh skrev:

MrNinja skrev:
Men piratkopieringen får ju nästan raka motsatsen. Om ingen skulle köpa så skulle företagen inse att det behövs en förändring. Nu ser företagen det som att köpviljan finns men viljan dras mer åt det som är gratis, även om det är stöld.

Så man ska betala 200 spänn för en skiva för att vara snäll mot artisten?

Jag gillar din ärlighet, såhär tänker nog dom flesta som laddar hem men vill inte erkänna det. Folk vill inte betala och kan dom komma undan gratis så gör dom det. Även om det drabbar andra vilket visar hur lite vi bryr oss om att samhället fungerar.

Med ditt tankesätt så kan vi ju skita i att betala för allt vi tycker är för dyrt. Tror jag ska tanka idag och eftersom det är så dyrt just nu så ska jag skita i att betala. Några lågvattenargument kan ju vara att de kommer ursprungligen från moder jord och skit i alla mellanhänder som jobbat, slitit för att se till att vi kan köra bil, jag borde ha rätt till det gratis för att få ta del av de kulturella omkring Sverige smile

Skillnaden mellan våra resonemang är att du tycker kopiering är stöld och jag tycker det inte är stöld. Springer jag in i skivbutiken och tar skivan och springer ut ; då är det stöld.

Det är ju löjligt att gå till affären och betala 200 spänn om du kan klicka med musen och få hem skivan gratis. Det är som att kasta pengarna i sjön. Det kan ju inte vara olagligt rent förnuftsmässigt. Det låter ju f-n som religiös moral att tänka annorlunda. Musikbranschen har helt enkelt bara tänkt på stålarna och glömt hur snabbt tekniken går. Förut brände man ju av cd skivorna på cd eller minidisc. Nu är det enbart mp3.

I min uppfattning av kultur ingår inte megastora skivbolag som Sony BMG. Det är som att säga att McDonalds är en gourmetrestarang. Det är ju dumt att sitta och försvara den typen och verksamhet och säga att folk blir lidande. Hur många små skivbolag är det som lider pga av att jättarna köpt upp allting? Jag är inte vänster annars men i kulturfrågor så tycker jag man kan ifrågasätta marknadsekonomin ibland så inte en enda aktör får monopolställning.

Och slutligen, varför är det så att man fortfarande tror på popstjärnelivet? Det kommer förändras, folk kanske måste ha nåt annat jobb vid sidan för att leka i studion hela dagarna? Så är det ju tusentals musiker som jobbar. Och måste man bli miljonär för att kunna skapa konst? Hur tex en halvdålig rappare kan tjäna 100ggr mer stålar än en soloinstrumentalist i en symfoniorkester är ju löjeväckande. Pengarna kommer inte efter talang utan efter marknadsföring mot trendkänsliga grupper.

Senast redigerat av henrikh (24 april 2009)

-Mackan- Fire And Silk
24 april 2009 · 2 254 Inlägg

tkd_rille skrev:

henrikh skrev:

MrNinja skrev:

Men piratkopieringen får ju nästan raka motsatsen. Om ingen skulle köpa så skulle företagen inse att det behövs en förändring. Nu ser företagen det som att köpviljan finns men viljan dras mer åt det som är gratis, även om det är stöld.

Så man ska betala 200 spänn för en skiva för att vara snäll mot artisten?

en skiva kostar absolut inte 200.

Men bättre väl att betala, så stannar musiken kvar. Om alla hade laddat ner och sketit totalt i att köpa skivor så hade vi inte haft nån musik, förutom de som gör musik för skojs skull och inte för pengars skull.

Ja, eller så anordnar, artisten en konsert och på så vis drar in hutlösa mängder stålar.

Och sen förstår jag att folk inte vill betala för något de inte kan ta på.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang