3236
Sök

Hur kan man koppla steg till framsystem enklast?

392 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Hello u!

Jag har hyfsat ljud bak i bilen o sämre fram.

Bak: 6*9 Pioneer 250w med steg
        Kicker l5 12 med steg

Fram: 900ALPHA52X, gas alpha 5.25

Jag känner att jag inte har lust att lägga ut mer pengar på ljudet just nu, men för att kompensera upp det sämre ljudet fram tänkte jag att ja skulle ta steget från 6*9orna och koppla till fram systemet.

Då jag varken har kunskapen eller orken att koppla hela vägen från steget ut till dörrarna så funderar jag på om man kan koppla steget till nån sladd precis bakom stereon?

En sladd som går från stereon till högtalarna?

Tacksam för alla tips..

16 197 Inlägg
19 april 2009
de bästa är ju att dra kablar från steget till dörrarna då de kablar som sitter orginal e tokigt klena.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

392 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
okey, har ni isf tips på hur man kan göra vid dörren, tror det sitter ngt i stil med sockerbitar till dörrarna?

Och om jag drar från steget till dörrarna så får jag inte med diskanterna till steget..

Har en vectra A

16 197 Inlägg
19 april 2009
striper skrev:
okey, har ni isf tips på hur man kan göra vid dörren, tror det sitter ngt i stil med sockerbitar till dörrarna?

Och om jag drar från steget till dörrarna så får jag inte med diskanterna till steget..

Har en vectra A

de e ju bara dra in kabeln i dörrgenomföringen.. diskanterna behöver du inte koppla direkt på steget.. dom kopplar du parallelt på 5,25".

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 april 2009
På vissa bilar så är kabeln från dörrkontakten och ut till högtalaren rätt så grov, så där duger det (om man inte orkar dra ny kabel hela vägen) att skarva på med ny kabel som man sen drar till steget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

392 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
tack.

är lite av en nybörjare
enklast för att koppla paralellt blir väl att dra sladdar från 5.25ornas plus respektive minus direkt till diskanterna?

Och tar jag steget till framsystemet, så får jag ju egentligen samma problem bak. Jag blir "tvungen" att koppla in 6*9orna i orginalsladdarna?

392 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
På vissa bilar så är kabeln från dörrkontakten och ut till högtalaren rätt så grov, så där duger det (om man inte orkar dra ny kabel hela vägen) att skarva på med ny kabel som man sen drar till steget.

det skulle göra det lite enklare..
antar att det går en hel del sladdar igenom dörrkontakten då elhissarna osv behöver ström. Vilken färg är vanligast till högtalarna? röd och svart?

ljudfantast
1 372 Inlägg
19 april 2009
eller så fixar du bara ett bra delningsfilter som du kopplar som en mellanstation mellan diskant och högtalare med steget? De brukar komma med kitsystem ibland.

16 197 Inlägg
19 april 2009
michieff skrev:
eller så fixar du bara ett bra delningsfilter som du kopplar som en mellanstation mellan diskant och högtalare med steget? De brukar komma med kitsystem ibland.

GAS alpha kit behöver inga filter till midden då dom e "mekaniskt delade", till diskanterna får man ju me ett 12dbfilter som man kopplar parallelt me midden.. dvs.. +från diskant dras till + på midden å samma lika gäller -.

392 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
michieff skrev:

Fick ett filter med, men inte samma som du tänker på utan detta skulle bara vara för diskanterna. och detta skulle kopplas direkt till orginalsladdarna, dvs sitta mellan diskanten och stereon enbart.

självklart kmr 6*9orna inte få samma effekt men blir det en stor kontrast nu då jag antagligen kopplar in dem i orginalsladdarna? 6*9orna har i stort sett stått för all musik inne i bilen
Senast redigerat av striper (19 april 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 april 2009
striper skrev:
ChriZtoffer skrev:

det skulle göra det lite enklare..
antar att det går en hel del sladdar igenom dörrkontakten då elhissarna osv behöver ström. Vilken färg är vanligast till högtalarna? röd och svart?

Väldigt svårt att säga vilken färg som gäller för högtalarkablarna, i min bil är det då inte röd och svart! Det är en färg som går från huvudenhet/förstärkare ut till dörren, en annan på andra sidan dörrkontakten och sen en kontakt ner till högtalaren med en tredje färg på kabeln. Så bäst är nog att antingen försöka följa kabeln eller mäta dig fram med en multimeter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

392 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
tror mig ha koll på det med dörrarna nu, men om man vill dra nya kablar till hatthyllan. Är det ngn som vet vilka färger eller liknade som går till bakre?

har en stor o fet sockerbit med massa olika sladdar, kan ja bara hitta sladdarna som går till bakre så har ja koll på resten smile

104 Inlägg
25 april 2009
striper skrev:
tror mig ha koll på det med dörrarna nu, men om man vill dra nya kablar till hatthyllan. Är det ngn som vet vilka färger eller liknade som går till bakre?

har en stor o fet sockerbit med massa olika sladdar, kan ja bara hitta sladdarna som går till bakre så har ja koll på resten smile

Bara att "testa" med ett vanligt AA eller AAA batteri eller liknande, sen lyssna var de låter smile

Sök