Jag har redan en bil med D24 och M46-låda i en Volvo 164 som i och för sej fungerar utmärkt.
Emellertid är D24 en omodern motor.
Jag har för avsikt att köpa en fabriksny eller i det närmaste ny liten dieselmotor med effekten 40 -60 kW och kombinera med anordningar enligt länkarna till ZF och Continental och en M46 eller liknande växellåda.
Med en elmotortillsats får man, när så önskas, i kombinationen el - diesel ett gott vridmoment och behöver inte växla ner så ofta som när dieselmotorn går ensam.
Med min nuvarande Volvo 164 med D24-motor brukar jag lägga in 4:an vid 40 km/h och sedan bara drar den. Provat att göra samma med våran 240 med B23 och motorn håller på att storkna och knacka ihjäl sej.
En bil med god bränsleekonomi ska köras med låga varv i kombination med direktväxel och/eller med överväxel i.
Vad jag behöver är en översikt över tillgängliga dieselmotorer i effektregistret 40 - 60 kW.
Genom att elmotorn kan understödja vid låga hastigheter och hög växel behöver man inte sakna de sex cylindrarna i D24 utan det bör fungera bra med fyra och även tre cylindrar.
Vidare, det finns väl någon standard, SAE?, för hålcirkel, delningar och anslutningar i motorers svänghjulsände?
http://www.conti-online.com/generator/w … kw_en.htmlhttp://www.zfsachs.com/owx_7_152662_2_6 … 00000.html