6408
Sök

Lämplig dieselmotor till Vovo 240 1975

2 Inlägg
22 juni 2006
Trådstartare
#1
Jag kör sedan några år en Volvo 164 med en D24 dieselmotor kopplad till en M46 växellåda.
I och för sej är jag nöjd med bilen. Är nu 66 år gammal och har för avsikt att skaffa en Volvo 240 av 1975 års modell.
Det ska bli den sista bilen jag skaffar mej och jag hoppas att kunna köra den i kanske 20 år till. För mej är god framkommlighet och bränsleekonomi viktiga och bilen behöver egentligen aldrig gå fortare än 100 km/h.
Tänker mej en modern dieselmotor på 60 - 100 hk med flack vridmomentkurva som en modern lastbilsdiesel och kopplad till en växellåda med överväxel.
Emellan växellådan skulle jag önska en "elanordning" som består av kombinerad startmotor, generator och även kunna tjänsgöra som framdrivningsmotor vid eldrift. För att slippa problem med ventilation för kylning borde det vara intern luftcirkulation och en vattenmantel omkring "elanordningen".
I avvaktan på att sådana "elanordningar" kommer fram och kan köpas kanske man får göra en distans att sätta emellan motor och växellåda.
Jag skulle gärna vilja ha förslag på vilka dieselmotorer som kan vara lämpliga att använda och kanske även förslag på lämplig växellåda samt även på "elanordning". Det ska tydligen redan nu finnas kombinerad startmotor och generator kopplad emellan motor och växellåda.
Jag följer inte med i motorpressen enär jag aldrig varit intresserad av vad som där i allmämhet omskrivs.
Jag är däremot intresserad av att köra dieselmotorn på alternativa billiga bränslen som kanske måste värmas till 70 - 90 grader C för fungera i drift.
Jag träffade på detta forum då jag googlade på "Jet A1 densitet" och kanske Garaget är det rätta forat för att dryfta frågorna enligt det ovan anförda.

10 287 Inlägg
22 juni 2006
#2
Hej,

Det du beskriver är ingen liten konvertering. Men om man inskränker sig till lämpliga dieselmotorer så torde det finnas rätt många moderna dieslar som kan komma på fråga. Enklast är att hitta en som finns längsmonterad i orginal. Jag kommer att tänka på Audi´s /VW dieslar där någon av de mindre borde kunna vara lämplig.

Men när det gäller eldriften så tror jag att det blir svårt att få fram några vettiga svar då detta är riktigt komplicerat och inte var man egendom ännu och troligen inte på många år ännu.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

volvoraggare
4 776 Inlägg
22 juni 2006
#3
jag vet en som konvertera om en gammal 245 till diesel och den bara krångla koka och så helt enkelt djävligt bortkastat me tid och så

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Egen företagare
201 Inlägg
22 juni 2006
#4
Prova hitta ett dieselmotorpaket från en nyare 940 ska visst vara en morderna dieselpump
motorfäste från en volvo 240 d6+elhärva från en 79,80 då har du glöggning,mm klart
konvertat en 145 med diesel 6+elhärva mm från v 240
kan ev passa audi 5 cyl tdi motor mot volvo m46 dieselkåpan,vet av ett sådant bygge men ej vilken låda han använt

460 Inlägg
22 juni 2006
#5
En dieselmotor från en Nissan Bluebird 2.0 D från -80 talet passar nästan direkt i en volvo
Ta komplett motor, låda och skarva kardanen genom att sätta nissans medbringare på volvons kardan.knutkorsen passar!
Vips har man en 5-växlad volvo diesel som drar en halvliter

A.E
bilverkstadsägare i 25år

21 761 Inlägg
22 juni 2006
#6
Den där kombinerade startmotor/generator anordningen, vart finns den omskriven måntro?

Utan att egentligen veta vad det riktigt är för saker så borde det rimligtvis behövas ordentliga batteripack till detta. Det kanske rör sig om stora NiMH batterier, vet inte riktigt.
Men då blir ju bilen ännu tyngre än vad den kommer att vara med dieselmotorn, är nog lite tveksam ändå.

2 652 Inlägg
22 juni 2006
#7
ta en gammal jävla d24 helst me turbo

2 Inlägg
9 juli 2006
Trådstartare
#8
Jag har redan en bil med D24 och M46-låda i en Volvo 164 som i och för sej fungerar utmärkt.
Emellertid är D24 en omodern motor.
Jag har för avsikt att köpa en fabriksny eller i det närmaste ny liten dieselmotor med effekten 40 -60 kW och kombinera med  anordningar enligt länkarna till ZF och Continental och en M46 eller liknande växellåda.
Med en elmotortillsats får man, när så önskas, i kombinationen el - diesel ett gott vridmoment och behöver inte växla ner så ofta som när dieselmotorn går ensam.
Med min nuvarande Volvo 164 med D24-motor  brukar jag lägga in 4:an vid 40 km/h och sedan bara drar den. Provat att göra samma med våran 240 med B23 och motorn håller på att storkna och knacka ihjäl sej.
En bil med god bränsleekonomi ska köras med låga varv i kombination med direktväxel och/eller med överväxel i.
Vad jag behöver är en översikt över tillgängliga dieselmotorer i effektregistret  40 - 60 kW.
Genom att elmotorn kan understödja vid låga hastigheter och hög växel behöver man inte sakna de sex cylindrarna i D24 utan det bör fungera bra med fyra och även tre cylindrar.
Vidare, det finns väl någon standard, SAE?, för hålcirkel, delningar och anslutningar i motorers svänghjulsände?


http://www.conti-online.com/generator/w … kw_en.html

http://www.zfsachs.com/owx_7_152662_2_6 … 00000.html


Sök