Avgassytem Saab 9-3 Aero -04 ?

s_cehlin Mensa -09
23 april 2009 · 182 Inlägg

Hur ska man göra med avgassystemet om man inte har lust att slänga ut hur mkt pengar som helst på ett Feritta eller ngt? Kan det inte räcka med att ta bort den sista dämparen och köra rakt där? Och samma originalblås ut? Hade inte det varit läckert? Eller man ska köra Japs? Fast kanske inte på så ny bil? Det jag är ute efter är lite goare ljud, inte det tysta tråkiga originalljudet smile

Några förslag?

MVH S

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda
Bjork OEM <3
23 april 2009 · 6 957 Inlägg

Riv bort burken efter kat. och ersätt med ett rakt rör? det kan nog ge dig lite ljud.
Tror faktiskt att ett Japs kan rätt OK ut på en SS, ett stort runt utblås som
fyller ut hålet ibak så tanken är inte helt fel.

Ju mindre dämpare fram i systemet, ju mer ljud får man, lite beroende på hur många/stora burkar du har.

OEM <3
s_cehlin Mensa -09
24 april 2009 · 182 Inlägg

Ok ok. Jag har en lång framför katen, och en megastor efter. Så borde räcka att ta bort den sista bara, så blir det lite goare ljud smile Får se hur jag gör smile Kanske fixar det i helgen, isf kommer det upp bilder smile

Jag är så smart så jag får smarta människor att känna sig utvecklingsstörda
Cambrant
25 april 2009 ·

Kommer lite nya lagar nu så riv inte bort nåt från systemet. Investera i ett rostfritt system från typ BSR eller JT.  BSR's system som jag har är dock rätt dovt. Däremot är det sjukt bra då jag vill ha ett lite diskretare sportljud och inget som hörs från mils avstånd. Inte riktigt min stil att gasa för att stila smile

Bjork OEM <3
25 april 2009 · 6 957 Inlägg

Cambrant skrev:
Kommer lite nya lagar nu så riv inte bort nåt från systemet. Investera i ett rostfritt system från typ BSR eller JT.  BSR's system som jag har är dock rätt dovt. Däremot är det sjukt bra då jag vill ha ett lite diskretare sportljud och inget som hörs från mils avstånd. Inte riktigt min stil att gasa för att stila smile

Va för lagar?

OEM <3
Jimmu
25 april 2009 · 744 Inlägg

Bjork skrev:

Cambrant skrev:
Kommer lite nya lagar nu så riv inte bort nåt från systemet. Investera i ett rostfritt system från typ BSR eller JT.  BSR's system som jag har är dock rätt dovt. Däremot är det sjukt bra då jag vill ha ett lite diskretare sportljud och inget som hörs från mils avstånd. Inte riktigt min stil att gasa för att stila smile

Va för lagar?

Lagar om hårdare krav på buller

Cambrant
26 april 2009 ·

Precis. vet ej detaljer men tydligen ska farbror kunna begära ombesiktning så börja inte mecka med det förräns du fördjupat dig i dessa nya lagar wink

Jimmu
26 april 2009 · 744 Inlägg

Cambrant skrev:
Precis. vet ej detaljer men tydligen ska farbror kunna begära ombesiktning så börja inte mecka med det förräns du fördjupat dig i dessa nya lagar wink

Är det inte så attbilen får inte låta mer än max 5db mot vad det står i papprena för bilen? ärinte säker dock..

Cambrant
26 april 2009 ·

Som sagt, ingen idé att spekulera om vi inte vet. Jag är iof ganska så säker att Polisen kan stoppa dig och begära ombesiktning om dom tycker ditt avgas låter för mycke. Men det kan dom ju göra om mycket.

Bjork OEM <3
26 april 2009 · 6 957 Inlägg

Hmm ngn som har koll dB original i SS Aero?

Ska ha på mitt V6 system inom kort och tänkte ta bort burken efter kat. och ersätta med
ett rör, har ju fortf. 2 dämpare i slutet.

OEM <3
DusanMandick Random Hero
26 april 2009 · 4 047 Inlägg

Jimmu skrev:

Cambrant skrev:
Precis. vet ej detaljer men tydligen ska farbror kunna begära ombesiktning så börja inte mecka med det förräns du fördjupat dig i dessa nya lagar wink

Är det inte så attbilen får inte låta mer än max 5db mot vad det står i papprena för bilen? ärinte säker dock..

5db är dubbelt så mkt o nästan dubbelt så mkt en gång till, o de e väldigt högt då tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Jimmu
26 april 2009 · 744 Inlägg

Bjork skrev:
Hmm ngn som har koll dB original i SS Aero?

Det står i papprena för bilen smile


DusanMandick skrev:
5db är dubbelt så mkt o nästan dubbelt så mkt en gång till, o de e väldigt högt då tongue

Snabbsökte lite på google och hittade det här: http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2790181

Cambrant
26 april 2009 ·

Wow trodde inte det var så strängt. Mao måste man hålla sig till papprerna med en marginal på max 5 db.
Nu kommer folk få det mycket tuffare mao eftersom många "stylar" sin bil med högljudda avgassystem. Glad att jag valde BSR's relativt tysta system smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang