Tips på ljudanläggningningar för runt 10.000:-

gurenius
27 april 2009 · 1 631 Inlägg

kalle_kalle skrev:

ChriZtoffer skrev:
bättre att steget kan ge lite mer effekt än basen tål, än att det är tvärt om.

det har jag som aldrig förstått, visst har man ett skysst steg + signal klarar basen mkt mera men är det på bekostnad av verkningsgrad på basen eller?

Nej. En bas tål mycket mer än vad som står på kartongen så länge det är REN effekt utan en massa dist. Håller steget konen under kontroll så är det ingen fara att mata på med bra mycket effekt.

Det du får är bara positivt. Basen låter bättre eftersom steget håller den i ett "järn-grepp" och kan spelas högre.

Börjar det låta illa, sänk volymen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
kalle_kalle
28 april 2009 · 2 914 Inlägg

gurenius skrev:

kalle_kalle skrev:

ChriZtoffer skrev:
bättre att steget kan ge lite mer effekt än basen tål, än att det är tvärt om.

det har jag som aldrig förstått, visst har man ett skysst steg + signal klarar basen mkt mera men är det på bekostnad av verkningsgrad på basen eller?

Nej. En bas tål mycket mer än vad som står på kartongen så länge det är REN effekt utan en massa dist. Håller steget konen under kontroll så är det ingen fara att mata på med bra mycket effekt.

Det du får är bara positivt. Basen låter bättre eftersom steget håller den i ett "järn-grepp" och kan spelas högre.

Börjar det låta illa, sänk volymen.

okej okej, ja det låter ändå rimligt. så jag kan köra på en bas som "vill ha" 350 watt rms med ett steg som lämnar 400 watt rms, är det på nåt sätt "rätt" att tänka så? eller bör man inte gå över gränsen allt för mycket? om vi säger jag ska köpa steg åt en bas som "vill ha" 350 watt rms och 1400 watt MAX vore ett steg som hade t.ex. 400 watt rms "optimalt" för att driva denna bas?

gurenius
28 april 2009 · 1 631 Inlägg

Ja, det är rätt.

Basen låter bättre med större steg. Så är det bara eftersom steget har mer "reservkraft" och inte behöver pressas så hårt. Glöm sen inte att det är volymkontrollen som styr i slutändan. Basen får ju inte 400 Watt hela tiden bara för att det står så på steget......

Watt är dock inte en parameter som går att lita på. Välj efter prislappen istället. Tumregeln säger att steget ska kosta dubbelt mot vad basen/basarna kostar. Då ligger du på rätt nivå. Se bara till att matcha impedansen i förhållande till dina strömresurser.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 april 2009 · 8 744 Inlägg

Svårt att säga att det stämmer också med effekten, tex så är det nog ingen fara med ett 400Wrms Pioneer steg till en Jula bas som tål 350Wrms, men att köra tvärs om är inte att rekommendera då olika tillverkare mäter effekten på olika sätt. Så ja som gurenius sa, kolla på prislappen. Det är bästa sättet att välja steg och bas (och då är det ju nypris som gäller, vad sakerna kostar begagnade eller på rea är inte så intressant.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang