5240
Sök

Nu blev de svårt med luftfilter....

767 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
Ja har idag ett öppet sportfilter på min bil, men ar börjat funder apå om man skall sätta tillbaka till orginal burken o sätta dit ett insatsfilter...sen fick ja höra av en kille på garaget att de fanns olje fria filter som är öppna, nu blev allt genast jobbig va tycker ni

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se

Forummoderator
9 299 Inlägg
27 april 2009
Ersättningsfilter i original luftburk.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Refined
1 770 Inlägg
27 april 2009
Stämmer, finns olja i det flesta "finare" filtren, för att samla upp damm mm lättare, och har man otur så kan detta sätta sig på luftmassemätar trådarna eller liknande och börja ställa till det, och det är inte kul! Men jag tar den risken, och jag har klarat 6 bilar, ingen har krånglat p.g.a. det.

I brist på annat :)
526 Inlägg
27 april 2009
Zwudda skrev:
Stämmer, finns olja i det flesta "finare" filtren, för att samla upp damm mm lättare, och har man otur så kan detta sätta sig på luftmassemätar trådarna eller liknande och börja ställa till det, och det är inte kul! Men jag tar den risken, och jag har klarat 6 bilar, ingen har krånglat p.g.a. det.

Jag klarade mig ~900 mil innan min LMM la av, och då var det inte mitt fel anser jag iaf då jag inte oljat in det utan det var den mängd som tillverkaren lagt på.

402 Inlägg
27 april 2009
SAAB_4ever skrev:
Ja har idag ett öppet sportfilter på min bil, men ar börjat funder apå om man skall sätta tillbaka till orginal burken o sätta dit ett insatsfilter...sen fick ja höra av en kille på garaget att de fanns olje fria filter som är öppna, nu blev allt genast jobbig va tycker ni

Kolla länken på din förra tråd! Där visas ett test där "torrfiltret" var överlägset
dom vanliga!wink

7 283 Inlägg
27 april 2009
SAAB_4ever skrev:

På vilken utav bilarna har du satt filtret?
Haft flera och vet många som har öppna filter på sina bilar med LMM och ingen tar direkt hand om filtrena, aldrig varit med att en har gått sönder...

Eller jo, en 9-5 fick motorlampan att lysa efter att ha kört ner i en stoooor vattenpöl.
Tog av minuspolen och sen fungerade allt normalt.

Jag säger fortfarande att man kan köra med öppet filter om man placerar den korrekt och SKÖTER OM DEN.

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
767 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
ja sköter de ju o så efter typ va 1000mil el va 500de mil så byter ja till ett rent men man kanske skall byta till olje fritt då min lmm ha pajat 1 gång vet inte om de va pga filtret för ja kollade den o trådarna va hela men på saab sa dom att de va den som va paj??
Senast redigerat av SAAB_4ever (28 april 2009)

www.Rushracing.se

767 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
men nu har ja ett JR som man skall lägga olja på men borde ja kanske satsa på att köpa ett olje fritt då?

www.Rushracing.se

402 Inlägg
28 april 2009
SAAB_4ever skrev:
men nu har ja ett JR som man skall lägga olja på men borde ja kanske satsa på att köpa ett olje fritt då?

Jr är helt ok filter, såsa inte på för mycke olja bara!
"Lagom är bäst".wink

767 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
oki! tack för de!

www.Rushracing.se

1 196 Inlägg
28 april 2009
AEM filter smile

767 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
men måste bara fråga en sak med tanke på detta med filter osv...min bil i helgen blev konstig motorlampan började lysa och den blev seg i 1, 2:ans växel men sen blev de bra  men lampan lös. va inne på saab dom hade inte tid att hjälpa mig men sa att ja skulle ta bort - kabeln en stund o vips så va de problemet löst??? kan de ha med luft filtret att göra?

www.Rushracing.se

402 Inlägg
28 april 2009
SAAB_4ever skrev:
men måste bara fråga en sak med tanke på detta med filter osv...min bil i helgen blev konstig motorlampan började lysa och den blev seg i 1, 2:ans växel men sen blev de bra  men lampan lös. va inne på saab dom hade inte tid att hjälpa mig men sa att ja skulle ta bort - kabeln en stund o vips så va de problemet löst??? kan de ha med luft filtret att göra?

Kan inte nåt om saab, är de turbobil? Kolla vacuumslangarna, dom är ofta
anledningen, dvs. den tar in tjuvluft nånstans. Då kan motorlampan tändas.roll

767 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
japp de är en turbo men får kolla detta tack!big_smile

www.Rushracing.se

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 april 2009

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök