4842
Sök

Installering av slutsteg till renault clio

8 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
Tänkte höra med lite hjälp till att installera ett slutsteg till min renault clio. Vet hur kablar och så ska kopplas. Men undrar då jag har ett uttag(vägguttags typ) vid passagerarsätet för cupevärmare antar jag det är till. Undrar bara om det inte går att koppla in slutsteget till den på något sätt? vet ju dock inte hur det blir med + och - hur det funkar hur steget får det? funkar inte att koppla det dit alls eller?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 februari 2009
Nej det funkar inte alls då den är anpassad för 220V (vetefen varför vi envisas med att säga 220 när sanningen är runt 230V big_smile)

De kablarna är alldeles för klena för 12V-bruk, framförallt vid de strömuttagen det rör sig om.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

8 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
ja antog att det var så med men i bilen kan det väl inte finnas 220V eller?
Någon som vet annars en lämplig dragning av strömkabeln till motorutrymmet?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 februari 2009
Brevid den kabeln? Ut genom samma gummiplugg?
Jag vet inte då jag aldrig monterat ljud i en sådan bil så jag vet inte hur den ser ut.

Men uttaget för kupévärmaren kopplas iaf in utifrån till ett 220-uttag som i sin tur ger ström till motorvärmaren (om man har det) och in till kupévärmaren. Strömförsörjningen är alltså extern.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

8 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
tänkte på jordning av jordkabeln funkar det att jorda i bak i kofforten i karossen där reservhjulet ligger eller var är lämpligt ställe om man ska ha steget på hatthyllan?

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
3 maj 2009
jonni_ skrev:
tänkte på jordning av jordkabeln funkar det att jorda i bak i kofforten i karossen där reservhjulet ligger eller var är lämpligt ställe om man ska ha steget på hatthyllan?

Försök att jorda så nära slutsteget som du kan. Jag har alltid jordat mina slutsteg i bältes-hållaren, eller vad man ska säga. Den brukar man komma åt om man fäller fram baksätet (vet inte hur det är på din bil, men kolla upp det för det brukar vara nära och bra).

Edit: Med "så nära som du kan" menar jag att du ska försöka använda så kort minuskabel som möjligt (vet inte om det var otydligt). Har du 2 meter jordkabel, men kanske 70cm till jordpunkten så försök gärna att klippa kabeln så att den är lagom lång istället för att ha 130cm extra kabel i onödan.
Senast redigerat av rickylicious (3 maj 2009)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

8 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
ok tackar för svaret! ja har en rätt lagom lång kabel dit. men ska kolla det med bakom sätet om det funkar bra!
är det samma med strömkabeln om man får för lång att korta av den något?

Sen vad det gäller säkringen så sägs det ju att den ska sitta ca 30cm från batteriet men då kommer den ju sitta i motorn så typ 50-60cm borde väl också kunna funka!?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 maj 2009
Både ström och jordkabel ska vara så korta som möjligt, blir bäst så. Sen så gällande säkring så är det 30cm som gäller ifall du vill få ut något på brandförsäkringen om en brand uppstår pga ditt kopplade, och det inte problem med att ha säkringen i motorrummet. Bara att köpa en bra och tät säkringshållare så är det lugnt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök