4783
Sök

Hjälp basköp samt lådtips (bandpass)

130 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
tjenare

jag ska bygga ny baslåda till bilen, det är en ford mondeo kombicoupe.

jag är sugen på att prova på att bygga en bandpasslåda, basarna som jag just nu har är ett par "Kenwood KFC-W110S" som jag har kanske tänkt använda.

dock jag är villig för att ta emot förslag på baselement som jag annars kanske borde köpa, basen/basarna får högst kosta 2500kr

så åter till lådan, jag har lyssnat på på en bandpasslåda som verkligen fick mig att häpa. det var en klasskompis som hade lånat den av sin bror som nu har sålt den. det som var det underbara var sättet den spelade bastrycket på i en dicolåt, vilken bandpasslåda han hade vet han inte i dagsläget eller vad det var för basar i den.
så jag skulle vilja veta om man kan bygga en bra bandpasslåda av min befintliga basar samt lådtips till dom, samt om det finns nån annan bas jag borde kolla på.

jag lyssnar 95% på disco ala partyremixer.

MVH Jens

21 761 Inlägg
3 maj 2009
Det borde gå att bygga en bandpasslåda till dina basar, men jag tror inte att de kommer att spela jättehögt med tanke på att X-max är ganska litet (dvs de kan inte göra stora konrörelser utan att slå i botten). Jag har räknat på en trekammars bandpasslåda med portad mittenkammare, du kan testa den om du vill:

Sluten kammare (per bas): 18 liter, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 52 liter, endast dämpmatta i botten.
Rör: 1 st 6" som är 12 cm långt.

De slutna kammarna är inklusive basar, den portade kammaren är inklusive rör. Volymerna är alltså byggvolymer. Jag har inte testat basarna själv, det är en teoretisk uträkning i mitt program. smile
Senast redigerat av Drönirettab (3 maj 2009)

130 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
okej, att spela högt ingår i mitt sätt att lyssna på musik.

då kanske det skulle passa bra att köpa nya basar, tips på nån bas med högt "x-max" ska helst kosta kosta runt 2500kr, men ända upp till 3500kr skulle gå om dom är värda 1000kr mer.

MVH Jens

21 761 Inlägg
4 maj 2009
Orion HP-10 eller HP-12, kostar 1800:- per element just nu hos multimediaimport. Åtminstone HP-12 kan spela högt (HP-10 har jag inte hört själv), passar bra både i basreflex och bandpass. smile

Sök