2106
Sök

Funderingar kring köp av V70N D5 AWD!

OEM Rox
245 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Vad ska man tänka på? Vilka miltal börjar bli mycket för en sådanhär?

Bör man välja Manuell eller Automat?

hur mkt hk kan få ur maskinen utan några alltförstora förändringar?

Ja lite all info ni har. FWD Is not an option!

Jag är mest sugen på att veta hur ny, hur lågt miltal etc jag ska kika på.

Tack på förhand!

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
4 maj 2009
Tias88 skrev:

Det beror väl mest på hur mycket du har tänkt att öppna plånboken?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

712 Inlägg
4 maj 2009
och diesel bilar kan ju ha gått lite längre när du köper dom,

Sen automat eller manuel är väl smaksak.

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

182 Inlägg
4 maj 2009
Manuella är 6 växlad tror jag. och dom växlarna är kortare än kortast. automat skulle va nice i den.

för 4490:- får du en box från dieseltech.se som genererar en ökning från 185hk - 216hk samt 400nm - 465nm vilket är en sjukt nice ökning.

jag får lägga till att halvskinnet är sjukt nice i v70n!

4 005 Inlägg
4 maj 2009
Tias88 skrev:
Vad ska man tänka på? Vilka miltal börjar bli mycket för en sådanhär?

Bör man välja Manuell eller Automat?

hur mkt hk kan få ur maskinen utan några alltförstora förändringar?

Ja lite all info ni har. FWD Is not an option!

Tack på förhand!

Som tidigare har sagt så beror det främst på din plånbok.
Se till att du får den stora servicen gjord om du köper en med lite mer mil.

Att du väljer en D5 borde innebära att du redan kör över 2000mil om året, och pendlar du då så spelar det inte så stor roll om du har manuell eller automat, snarare att få ner förbrukningen, och det får du med manuell. Men visst, automat är trevligt i köer.

Sen kan man väl diskutera att du väljer en v70 om du inte vill köra FWD smile AWD är ju inte perment fyrhjulsdrift wink

OEM Rox
245 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Tack för alla förslag. Jag har väl sneglat lite på äldre V70 att äga nu i dessa kriser kanske. Man får väl försöka kompromissa lite?!

Jag vet inte än.

linuslinje: Jag pendlar inte över 2000mil om året, men jag vill.. Mycket bilgrejer etc jag vill åka till som jag avböjer eftersom min 945a dricker 1.2l milen och bensinen är inte billig.
Men angående driften, AWD går väl i vid belastning eller liknande? det handlar mycket om racing och starter för min del

----------

4 005 Inlägg
4 maj 2009
Tias88 skrev:
linuslinje: Jag pendlar inte över 2000mil om året, men jag vill.. Mycket bilgrejer etc jag vill åka till som jag avböjer eftersom min 945a dricker 1.2l milen och bensinen är inte billig.
Men angående driften, AWD går väl i vid belastning eller liknande? det handlar mycket om racing och starter för min del

Jao. för skatten på dieslarna är mycket dyrare, så efter 1800/2000 mil börjar du kunna spara med den lägre förbrukningen. Som det ser ut nu alltså. Det ser ut som om att det mer förmånligt med de nya skattereglerna för trafik för dieselbilar.

Jag vet inte exakt vilka siffror det är men jag tror att fördelningen är 90/10 fram/bak och så går de upp till max 60/40 fram/bok om det behövs. Är inte säker för fem öre om siffrorna förutom att det drivningen nästan är 100% fram vanligtvis och mest fram vid sladd ändå.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
4 maj 2009
linuslinje skrev:
Jag vet inte exakt vilka siffror det är men jag tror att fördelningen är 90/10 fram/bak och så går de upp till max 60/40 fram/bok om det behövs. Är inte säker för fem öre om siffrorna förutom att det drivningen nästan är 100% fram vanligtvis och mest fram vid sladd ändå.

Det är väl egentligen bara i våldsamma starter och då främst i lite sämre underlag som kraft flyttas bakåt.
Eftersom det är Haldex på de nyare så är den framhjulsdriven tills det inte räcker och då får bakdäcken jobba lite också.

Tror dina siffror stämmer ganska bra. Är inte hellre riktigt säker på de exakta siffrorna.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

4 005 Inlägg
4 maj 2009
John87 skrev:
linuslinje skrev:

Det är väl egentligen bara i våldsamma starter och då främst i lite sämre underlag som kraft flyttas bakåt.
Eftersom det är Haldex på de nyare så är den framhjulsdriven tills det inte räcker och då får bakdäcken jobba lite också.

Tror dina siffror stämmer ganska bra. Är inte hellre riktigt säker på de exakta siffrorna.

Ja exakt. Fast sen så har väl AWD en mycket högre tyngd vilket innebär sämre acceleration också, så att välja awd enbart för greppet blir ju lite knasigt. smile
Däremot är AWD underbart på vintern, de ba o åk.

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 maj 2009
Det är först de senare årsmodellerna som har 6-växlad manuell låda.

Annars så kom Haldex -03, så du bör välja en sådan isåfall.
Fördelen med Haldex är att den reagerar snabbt, och är avstängd när bilen är avstängd, dvs om du måste bogsera går det bra.
Drivningen går nog ända upp till 50/50, men normalt 90/10 eller 95/5.

Automatlådorna är sköna, och de nyare lådorna drar inte mycket mer soppa än en manuell, men det blir en del skötsel på dom istället.
Väljer du en geartronic-låda kan du växla själv dessutom om du känner för det.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

182 Inlägg
4 maj 2009
Tias88 skrev:
Tack för alla förslag. Jag har väl sneglat lite på äldre V70 att äga nu i dessa kriser kanske. Man får väl försöka kompromissa lite?!

Jag vet inte än.

Är du säker på att en v70 d5 är rätt väl för de ändamålet. Bilen har härligt drag men det är knappast någon racer, inte ens om du chippar den.

Den gamla d5 som du är på jakt efter är knappast en snålis, speciellt inte med AWD och automat...

Kombi-Nation
289 Inlägg
4 maj 2009
om det är racer du vill ha så e du inne på fel motor.
sen så är racing och ekonomi inget som passar ihop ?
rätta mig någon om jag har fel

OEM Rox
245 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Fetazde skrev:
om det är racer du vill ha så e du inne på fel motor.
sen så är racing och ekonomi inget som passar ihop ?
rätta mig någon om jag har fel

Jag tycker faktiskt ni har lite fel. Finns väl en anledning till varför D5orna byggdes? ja menar ta senare D5an och med dieseltrim..

220hk och över 450nm i vrid om jag inte missminner mig.

Nej givetvis inte, men bara för att man vill ha skoj på streetrace ibland så behöver det inte betyda att man racear mycket, så behöver man inte ha en bil som dricker 1,2+ l/milen på landsväg.. Kompisens TDI har 175 dieselhästar och går rätt bra, men kör fortfarande på 0.65l/milen på landsvägen

----------

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 maj 2009
Nya D5an har ju 2,4l slagvolym, dubbla turboaggregat, 1,8bars laddtryck, 1800bars tryck i commonrailen...

205hk och 420Nm, fullt vridmoment mellan 1500 och 3250RPM.
I en S80 ska den dra 0,62l/mil.

182 Inlägg
5 maj 2009
TurbOla skrev:
Nya D5an har ju 2,4l slagvolym, dubbla turboaggregat, 1,8bars laddtryck, 1800bars tryck i commonrailen...

205hk och 420Nm, fullt vridmoment mellan 1500 och 3250RPM.
I en S80 ska den dra 0,62l/mil.

1800 bar är fan sjukt. det samma tryck som 2 mil under vattnet eller 180 000 tons tryck på en kvadradmater det låter orealistiskt i mina öron.

alltså kan man spränga typ fem atombomber i d5ans "commonrail" utan att det märks

läste nu att det var rätt men det är fortfarande en HELT JÄVLA SJUK siffra big_smile
Senast redigerat av kimish (5 maj 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 maj 2009
kimish skrev:
1800 bar är fan sjukt. det samma tryck som 2 mil under vattnet eller 180 000 tons tryck på en kvadradmater det låter orealistiskt i mina öron.

alltså kan man spränga typ fem atombomber i d5ans "commonrail" utan att det märks

läste nu att det var rätt men det är fortfarande en HELT JÄVLA SJUK siffra big_smile

Ju högre tryck, desto exaktare insprutning. smile

Common Rail är den senaste insprutningstekniken som kombinerar en mekanisk högtryckspump med elektriska, datorstyrda insprutningsmunstycken.

En tillverkare har följande beteckningar:

CR= Common Rail 1= GEN

CR1 har ett systemtryck på 200-1350 bar.
CR2 har ett systemtryck på 600-1600 bar.
CR3 har ett systemtryck på 1200-1800 bar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor

Sök