Installationshjälp framsystem frågor ang inkoppling på bästa sätt

nickejag
3 maj 2009 · 39 Inlägg

Tja gör ett nytt försök!

Undrar lite hur man ska koppla in ett framsystem, ska dra nya kablar hade jag tänkt till högtalarna eftersom jag har Bose i min audi TT från 2000.

Så frågan är, vad ska man ha för högtalare fram? Det sitter midbas+diskant som orginal.

Har kollat på lite olika högtalare man skulle kunna ha, det finns en del "kit" med en lös diskant, går det att byta ut den mot den som sitter original då, eller är det bäst att köpa en högtalare med diskant inbyggt?
Sen beronde på vilka högtalare jag väljer, måste man då ha ett slutsteg för att driva dom? har itne tänkt mig några super högtalare precis! :)


Rockford Fosgate P1653 Punch, 1 098 kr/par inbyggt delningsfilter, kan det vara något bra?

Senast redigerat av nickejag (3 maj 2009)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
3 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Varför inte byta ut både original midbas och diskant när du ändå håller på? Bara att köpa ett kit och byta så blir det rätt. Olika diskanter ger ju olika ljud och visst det kan bli bra med original diskant till en ny midbas, men det blir ju inte så som tillverkaren har tänkt sig. Det bästa vore ju helt klart att driva dom på steg (om det inte är mycket effekt redan med originalgrejerna, vilket jag dock tvivlar på).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
nickejag
3 maj 2009 · 39 Inlägg

Ok det är sant, visste inte om diskanter passar, trodde det var nått orginalt som satt fast tongue

Sen driva med steg, nått förslag på steg/huvudenhet som funkar bra?

Finns en hel del högtalare att välja på, Tips på några?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
3 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Oftast så är det lite speciallösning för infästningen av diskant, men eftersom dom inte kräver en låda eller liknande bakom som ett mellanregister/midbas gör så går det att få fast en diskant med ganska så enkla medel.

Det finna många bra huvudenheter, slutsteg och högtalare att välja mellan, men för att kunna föreslå nåt så kan det vara bra att veta vad du har för budget. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
nickejag
4 maj 2009 · 39 Inlägg

Jag hade tänkt mig ett par bättre högtalare fram, (6,5) Högtalarna som sitter bak, vet inte om man behöver byta ut dom? det sitter "midbasar?" där. Sen tänkte jag koppla in en baslåda+slutsteg i bakluckan.

Det måste bli bättre ljud än i Bose systemet som sitter i just nu.
Prisklass har jag ingen aning om. Tänkte börja med huvudenhet och framsystem.

3000 huvudenhet? 1000-2000 framsystem?
Om det blir grym skillnad för 1000spänn mer så tar man ju det!

Baslåda har jag inte tänk på än, har en billig aktiv mds bas jag fått förut. tänkte börja med den.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
4 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Då tycker jag nog att du ska göra som så att dy byter ut huvudenheten och sätter ett 6,5" kit fram som du driver på steg. 3000kr på huvudenhet låter rätt så vettigt, lika så 1000-2000kr på framsystem. Sen så skulle du ju haft ett slutsteg till det då och där får du räkna med ca 3000kr (man brukar säga att steget ska kosta dubbelt så mycket som det som det driver).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
nickejag
5 maj 2009 · 39 Inlägg

Det här med alla Lågnivå, om man har tex ett 6kanalsslutsteg, måsste man ha 6st lågnivå utgångar på stereon då?


Är det bättre att ha ett fyrkanalssteg för att driva fram+bas eller två stycken 2kanalssteg?

Sen hur kan man göra med bakhögtalarna.

Senast redigerat av nickejag (5 maj 2009)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Det med lågnivån beror på, en del steg har en omvandlare så att du bara behöver 2 eller 4 kablar anslutna. Annars så finns det Y-splits för att dela en kabel till två, men bäst är ändå att ha lika många utgångar som steget har ingångar.

Om du ska driva framsystem och bas så är det helt klart bäst med ett 2 kanals steg och ett monoblock, men ett 4-kanals steg fungerar också (beroende på hur kraftig bas du ska köra med).

Bakhögtalarna kan du ju driva med huvudenhetens inbyggda förstärkare, det räcker till där (om du inte absolut vill ha jättebra ljud bak, då kör du ju även dom på steg).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
nickejag
5 maj 2009 · 39 Inlägg

Huvudenhet: Alpine CDE102RI
Steg framsystem: JBL GTO-752E
Högtalare fram: MDS Fanatic 2009 FCS625 6,5" 2-vägs kitsystem
Baslåda: Aktiv 8" från MDS jag fått.

En sak jag undrar är, hur mycket bättre är det här systemet än "Bose" som sitter orginal?
Tänker på slutsteget och framhögtalarna då, kanske inte blir nå bättre än org hög+bose steget?O_o

Man skulle också kunna skaffa kabelsats för att koppla in bose systemet till nya huvudenheten och sedan en baslåda på det?

Senast redigerat av nickejag (5 maj 2009)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
5 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Låter som en rätt vettig set-up (förutom framhögtalarna då, men det är bara jag som är lite anti MDS wink). Hur mycket bättre det låter än original BOSE kan jag inte säga så jag inte har lyssnat på ett sånt system mer än i nya Saab 9-3SC, och där lät det då skit! Men med en bra montering åt dom grejer du tänkt köra på så ska det nog kunna låta bättre.

Att koppla BOSE systemet till nya huvudenheten är ju också ett alternativ, om det nu finns kablar för det. Om dom låter bra så kan ju det vara en idé iaf, men tänk på att med ett dåligt framsystem så kommer inte basen heller låta bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
nickejag
5 maj 2009 · 39 Inlägg

aight, Tog bort audi radion nu, såå mycke KABLAR! Har suttit navigation telefon o grejjer i. Alla dom  där kablarna!

Hur fixar man det på bästa sätt?big_smile

Jag säger bara.. Kaablar! minst 30stycken eller nå sånt galet.

Och det sitter ett RELÄ? med alla plus kablar inkopplade.. Vad är det för?

Senast redigerat av nickejag (5 maj 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang