Lackering av lister på en saab 9-3 aero

grevenda1337 Greven
5 maj 2009 · 11 Inlägg

Hej.

Har planerat att lackera mina lister runtom på min aero.
Antingen blir det i samma kulör som själva bilen, vitt eller silver(Då fälgarna också ska lackas vita/silver)

Så här hade jag tänkt gå tillväga.

Ta av sidolister, fram och bakkjol.
Slipa med fint papper.
Plastic primer.
Sedan på med färg.

Antar att det inte är allt för mycket jobb o ta av grejjerna.

Såg ett färg-alternativ på Meca:

Stötfångarfärg
• Vit, För plast och andra utvändiga syntet- material. Efter noggrann rengöring kan färgen sprutas på direkt utan primer.

Frågan är väl hur bra de blir utan slipning och primer.
Därför har jag er gott folk! smile

Tack på förhand,

Mvh Stefan

Handy_man
5 maj 2009 · 74 Inlägg

När jag lackar lister och sånt brukar jag göra så att jag slipar med fint papper, på med plast primer, slipgrund och vätslipar med 1200 eller 2000 papper sedan på med 2K färg och sedan klarlack, låter det härda en vecka eller två sedan slipa bort smuts och damm med 2000 våtslip för sedan polera upp det

finns säkert lättare sätt men man vill ju att det skall se lika bra ut som bilen det skall sitta på

Putte-Penzel Billackerare
5 maj 2009 · 231 Inlägg

Är inte listerna målade sen förut så ta å gnugga av dom med röd scothbrite duk! Då kommer man åt riktigt om det nu e strukturerade (små knottriga) lister! Tvätta noga med tex T-Röd! På med plastprimer, låt det torka till, på med slipgrund, låt torka, slipa med 500 papper tills dom e slät! Kommer du igenom till plasten, på med me slipgrund annars kan det bli sättningar! Måla sedan i valfri kulör!

Lycka till!!!

MVH
P-P

Senast redigerat av Putte-Penzel (5 maj 2009)

Man har det inte roligare än man gör på sig!
Volvo V70 GLT "Seppo" (1997)
Ford Fairlane "-62an-" (1962)
Ford Fairlane 500 "63an" (1963)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang