5612
Sök

Ny stereo till Nissan 180 ZX. Uppdaterat med frågor om nya stereon!

177 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
Hej!

Ska köpa ny stereo till min Nissan 180 ZX då det sitter en kassetspelare i orginal. Undrar då om jag behöver en adapter mellan stereon och de gamla sladdarna? En sån ISO-sladd eller vad de kallas? För orginalkontakten passar väl inte i en modern stereo? Undrar också om någon vet vad det sitter för högtalare i orginal? Har inte möjlighet att kolla nu och tänkte beställa smile Är främst ute efter storlek på högtalarna.

MVH Linus
Senast redigerat av Zeecor (27 april 2009)

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
24 april 2009
jag har inte hunnit sätta i stereon som jag fick när jag fyllde år , men de ska jag göra inom en snar framtid

Nissan Silvia

229 Inlägg
24 april 2009
Högtalarna original är skit tongue typ 10w max lr ngt tongue  dra bara ut kassett spelaren och kolla om det sitter iso kontakt bakom, annars finns det ju att köpa billigt smile i min bil så va det inte iso, va något hemma mek bakom, men inte så svårt att fixa så det blir iso ist. Storleken på högtalarna vet jag inte..  (blev osäker på om de jag har i bilen verkligen är 6.5or xD men jag ska åka till den idag eller imorgon så jag kan kolla då :]

Skriver imorgon eftermiddag/kväll vilken storlek det är på högtalarna wink
Senast redigerat av Frallam (24 april 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 april 2009
Till så gamla bilar tycker jag att det är enklast att köpa ett sk. universal-iso.
Isokontakter i ena änden och lsa kablar i andra, kopplar in den mot iriginalkablarna (rättkopplat givetvis, multimeter är ett hett tips wink ) sedna har man korrekt iso i bilen oavsett vilken enhet man skaffar smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

229 Inlägg
26 april 2009
Kollade innan idag, sitter 6.5 or i :]

1 867 Inlägg
26 april 2009
Lonefox skrev:
Till så gamla bilar tycker jag att det är enklast att köpa ett sk. universal-iso.
Isokontakter i ena änden och lsa kablar i andra, kopplar in den mot iriginalkablarna (rättkopplat givetvis, multimeter är ett hett tips wink ) sedna har man korrekt iso i bilen oavsett vilken enhet man skaffar smile

Jag kan inte hålla med, iso-adapter till kingcab och äldre nissanbilar passar. Så slipper man klippa i originalkablaget.
För att få dit monteringsramen till en modern stereo måste man modda plattan som grejerna sitter i.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

177 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Tack för alla svar! Ska beställa lite högtalare nu då smile Har redan fått hem stereon men inte kunnat testa för bilen står på verkstad. Så kassetspelaren är inte samma storlek som en vanlig bilstereo?

Edit:

Har lite frågor om min nya stereo så tänkte fråga här ist för att göra en ny tråd.

Tittade lite på kablaget från stereon idag och hittade lite kontakter. En som det står "SUB OUT" på:

http://img.photobucket.com/albums/v649/Zeecor/DSC00002-1.jpg

Vad jag har förstått så ska man kunna koppla en baslåda där utan att behöva köpa ett slutsteg?

Sen har jag sammanlagt 4 kontakter som heter"Rear Line-out" och "Front Line-out":

http://img.photobucket.com/albums/v649/Zeecor/DSC00003-1.jpg

Det är en vit och en röd på både "Rear Line-out" och "Front Line-out". Fick för mig att det var där man skulle koppla högtalarna först. Men sen kom jag på att det går ju genom ISO-kontakten.

Här är en länk med lite info om stereon:

http://www.itsajten.com/productview.asp … &c=946

Hoppas någon kan göra detta lite klarare för mig!

MVH Linus
Senast redigerat av Zeecor (27 april 2009)

229 Inlägg
6 maj 2009
sub out skall troligtvis gå till ett slutsteg som är kopplat till en bas (brukar vara 2 kablar) rear line out och front line out skall kopplas till slutsteg om man har sådant för att driva de vanliga högtalarna. stereon är nog några mm större, så den "listen" runt radion kommer troligtvis att spricka

beställt högtalare ännu?

Sök