5603
Sök

Saab 9.5, bilstereo, Kan en total nybörjare lyckas?

6 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Hallå, tänkte bara höra med er kunniga samt bildade innom mediavärlden.. Min plan är att fixa bra klös i högtalarna till saaben.

Vet inget direkt om priser, men siktar på cirka 3 tusen. Jag är inte helt oteknisk, samt så vill jag nog lägga lite extra tid på att gömma sladdarna.. Inte för seriöst dock.. Går det att byta alla högtalare, in med ett steg och en baslåda för runt 3k?

Jag tackar på förhand.. Vill ju kunna njuta av lite musik, samt vara lite kliché i sommar smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 maj 2009
Hej, din plan låter bra men 3k kommer du inte långt med tyvärr. Vill du behålla original huvudenhet (stereo) eller tänker du köpa ny? Om du vill köpa ny så bör du lägga ca 3k bara där, om du kör med original så kan du istället till en början rikta in dig på nya högtalare fram och ett slutsteg till dom så kan du bygga vidare sen allt eftersom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Bra forum med snabba svar smile. Hmm,  men ett halvtaskigt ljud från biltema då? Jag är inte så kräsen, det systemet som sitter i nu mår inte så bra. Vänster bakdörr är troligen sprängd.
Ett litet steg samt en baslåda, är det ett alternativ?
Eller är det bättre med säg, 2 st mellanregister (gissar att det är högtalare med diskant och bas, hehe) + ett steg.

Behöver inga proffsgrejjer, har lixsom en stor fågelskit på huven, så inget kan göra den bilen cool smile.

/ Muffler

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 maj 2009
Aha okej, tja Biltema ger jag väl inte så mycket för men tex GAS från BRL, helt okej grejer för priset. smile Det jag tycker du ska göra isåfall är att köpa ett par nya 3,5" koaxialer till instrumentbrädan (tex JBL GTO-328) och ett par 4" koaxialer till bakdörrarna (tex GAS Alpha 425X) och sen en baslåda med steg till. Sen så tillkommer ju kablar och en adpater för att få ut lågnivå till steget från originalstereon.

Vad är det för ljudpaket som sitter i nu?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
6 maj 2009
är du ute efter att ha som jag (lyssnar "aktivt" på basen (alltså inte så mycket på vad det är som spelas utan hur basen låter "ljudkvaliteten som basen ger" såatsäga))
så kanske du kan behålla de orginalhögtalarna du har och lägga pengar på vad du vill lyssna på.

6 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare

Aha okej, tja Biltema ger jag väl inte så mycket för men tex GAS från BRL, helt okej grejer för priset.  Det jag tycker du ska göra isåfall är att köpa ett par nya 3,5" koaxialer till instrumentbrädan (tex JBL GTO-328) och ett par 4" koaxialer till bakdörrarna (tex GAS Alpha 425X) och sen en baslåda med steg till. Sen så tillkommer ju kablar och en adpater för att få ut lågnivå till steget från originalstereon.

Detta lät lite för advancerat för mig smile, 4 högtalare steg och låda, uppe runt 10k?
Men säg om jag bara drar in nån sorts kombinationslåda i skuffen, eftersom jag inte kommer påverka värdet på bilen med ett fetare ljudsystem så är det rätt rba om jag kan plocka bort de på ett par minuter.
Allt är orginal på bilen, förutom att den är chippad.

är du ute efter att ha som jag (lyssnar "aktivt" på basen (alltså inte så mycket på vad det är som spelas utan hur basen låter "ljudkvaliteten som basen ger" såatsäga))
så kanske du kan behålla de orginalhögtalarna du har och lägga pengar på vad du vill lyssna på.

Ja, jag gillar basen, dock inte bara bas.. Så du menar att bara köpa en baslåda är bra? Behövs inget steg till de?

En sak som jag lurat på lite me, alla som trycker in mkt ljud i bilen. Knäckar man inte batteriet?

/Muffler

6 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Okej, nu har jag nog kommit underfund med hur quotefunktionen fungerar.. misslyckades fatalt smile

2 914 Inlägg
6 maj 2009
Muffinat0r skrev:

Aha okej, tja Biltema ger jag väl inte så mycket för men tex GAS från BRL, helt okej grejer för priset.  Det jag tycker du ska göra isåfall är att köpa ett par nya 3,5" koaxialer till instrumentbrädan (tex JBL GTO-328) och ett par 4" koaxialer till bakdörrarna (tex GAS Alpha 425X) och sen en baslåda med steg till. Sen så tillkommer ju kablar och en adpater för att få ut lågnivå till steget från originalstereon.

Detta lät lite för advancerat för mig smile, 4 högtalare steg och låda, uppe runt 10k?
Men säg om jag bara drar in nån sorts kombinationslåda i skuffen, eftersom jag inte kommer påverka värdet på bilen med ett fetare ljudsystem så är det rätt rba om jag kan plocka bort de på ett par minuter.

Ja, jag gillar basen, dock inte bara bas.. Så du menar att bara köpa en baslåda är bra? Behövs inget steg till de?

En sak som jag lurat på lite me, alla som trycker in mkt ljud i bilen. Knäckar man inte batteriet?

/Muffler

inte för att jävlas men kan du göra om detdär xD

6 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare

Detta lät lite för advancerat för mig , 4 högtalare steg och låda, uppe runt 10k?

/Muffler
Nu måste jag iaf ha lyckats quota rätt smile

2 914 Inlägg
6 maj 2009
förstod lite (det jag själv skrev) nej du köper ett steg av kvalitet, kolla inte på watten kolla t.ex. ett bra steg av jbls gto serie och då kan du köpa det "billigaste" av gto serien t.ex. detta. http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1910 sen köper du denna http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1622 och efter det kan du köpa ett kabelpaket från jula (måste vara minst 16mm2 för att det ska vara nåt att ha) om du köper från jula jag har det och trivs bra med det (kanske är för litet för mig men har du det steget jag visa är det alldelens perfekt)  sen behöver du lite pengar till byggmaterial (till baslådan råder dig till att ha basreflex)
men sen låna av nån polare som har nå baslådor osv och kolla hur det låter. med din stereo och det.
som ChriZtoffer säger. ska du skaffa en ny stereo gör du ingen dum ide att lägga 3k på den för då har du en bra utgång då du senare ska fixa mer ljud.

obs nu är det bara små hänvisningar och tips jag har inte lyssnat på någonting av dessa delar utan det är små hänvisningar jag kom med nu som snabbast. du ska inte köpa ett steg av okänt märke t.ex. MChammer med extrema watt och låga priser. det är sådana steg som river sönder basar osv för dom ger inte ut rena signaler osv. jag har som ett exempel att jag hade ett steg som lämna ut 1300 watt och en baslåda som max pallade max 800 watt och det gick jättebra för jag har ett steg som lämnar ren effekt. skulle aldrig gå om jag hade ett s.k noname steg (t.ex. mchammer)

och nej du knäcker inte batteriet om du har steg osv. det är ingen fara bara du inte lämnar batteriet med 55% kvar av strömmen. då kan ett startbatteri inte må så bra. men slår du av stereon alt. sänker volymen 40 sek innan du ska stänga av bilen är det nog ingen fara. jag har kört och gjort så i dryga ett år nu och jag har ett batteri som jag tidigare kört folkrace med och sedan kosta det BARA 400:- (fattigt batteri jag vet wink)

EDIT: att basen tål endast 150 watt rms @4 ohm och att steget lämnar 225 watt rms @4 ohm tror ajg inte är några bekymmer OM du har rena signaler fram till steget!!!!! men som sagt det var inte så extremt genomtänkt utan det var små tips ang. hur man ska tänka när man köper bas + slutsteg.  många tänker det dubbla priset på steget gämtemot vad basen /basarna kostar. så köper du ett steg för 1k köper du ett steg för 2k och det matchar ganska bra.
Senast redigerat av kalle_kalle (6 maj 2009)

2 914 Inlägg
6 maj 2009
Muffinat0r skrev:

Detta lät lite för advancerat för mig , 4 högtalare steg och låda, uppe runt 10k?

/Muffler
Nu måste jag iaf ha lyckats quota rätt smile

duttig ponke smile xD

nej han mena att du köper ett par koax (midbasen (säg 4") och diskanten i ett) sen ett till koaxpar som är 3.5" stora

exempel på koax är http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … roduct=366

6 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
förstod lite (det jag själv skrev) nej du köper ett steg av kvalitet, kolla inte på watten kolla t.ex. ett bra steg av jbls gto serie och då kan du köpa det "billigaste" av gto serien t.ex. detta. http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1910 sen köper du denna http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1622 och efter det kan du köpa ett kabelpaket från jula (måste vara minst 16mm2 för att det ska vara nåt att ha) om du köper från jula jag har det och trivs bra med det (kanske är för litet för mig men har du det steget jag visa är det alldelens perfekt)  sen behöver du lite pengar till byggmaterial (till baslådan råder dig till att ha basreflex)
men sen låna av nån polare som har nå baslådor osv och kolla hur det låter. med din stereo och det.
som ChriZtoffer säger. ska du skaffa en ny stereo gör du ingen dum ide att lägga 3k på den för då har du en bra utgång då du senare ska fixa mer ljud.

obs nu är det bara små hänvisningar och tips jag har inte lyssnat på någonting av dessa delar utan det är små hänvisningar jag kom med nu som snabbast. du ska inte köpa ett steg av okänt märke t.ex. MChammer med extrema watt och låga priser. det är sådana steg som river sönder basar osv för dom ger inte ut rena signaler osv. jag har som ett exempel att jag hade ett steg som lämna ut 1300 watt och en baslåda som max pallade max 800 watt och det gick jättebra för jag har ett steg som lämnar ren effekt. skulle aldrig gå om jag hade ett s.k noname steg (t.ex. mchammer)

och nej du knäcker inte batteriet om du har steg osv. det är ingen fara bara du inte lämnar batteriet med 55% kvar av strömmen. då kan ett startbatteri inte må så bra. men slår du av stereon alt. sänker volymen 40 sek innan du ska stänga av bilen är det nog ingen fara. jag har kört och gjort så i dryga ett år nu och jag har ett batteri som jag tidigare kört folkrace med och sedan kosta det BARA 400:- (fattigt batteri jag vet )

Jag har kunskap matchande en åkersork när det gäller billjud. Detta är långt över min ambitionsnivå tyvvär.. Kan jag inte bara hitta nåt kit någonstans, ha de i bagaget, och dra bara 1 sladd?..
Ber om ursäkt om jag orsakar en och annan handflata i pannan.. =P

2 914 Inlägg
6 maj 2009
Muffinat0r skrev:

och nej du knäcker inte batteriet om du har steg osv. det är ingen fara bara du inte lämnar batteriet med 55% kvar av strömmen. då kan ett startbatteri inte må så bra. men slår du av stereon alt. sänker volymen 40 sek innan du ska stänga av bilen är det nog ingen fara. jag har kört och gjort så i dryga ett år nu och jag har ett batteri som jag tidigare kört folkrace med och sedan kosta det BARA 400:- (fattigt batteri jag vet )

Jag har kunskap matchande en åkersork när det gäller billjud. Detta är långt över min ambitionsnivå tyvvär.. Kan jag inte bara hitta nåt kit någonstans, ha de i bagaget, och dra bara 1 sladd?..
Ber om ursäkt om jag orsakar en och annan handflata i pannan.. =P

(tkr det är småkul att förklara för sådana som inte kan nåt (jag kan inte påstå att jag är någon expert heller men lite smått kan jag iaf)

okej men då börjar jag från början,

antar att du inte har dragit kablar eller någonting.
ja vars ska man börja, ja du har ju dina kablar, (köp ett kabelpaket från jula) -> http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp (kontrollera att du köper 16mm2 strömsladden (står på faktan ang. det (är en massa kablar rullade ihop alla sladdar du behöver) ja men vi börjar med strömkabeln. plus alltså. börja t.ex. framme vid batteriet. kläm fast ordentliga guld planerade kabelskor (ODENTLIGA KABELSKOR) (eller hur fan det stavas) löns inte tjollra med sånna småsummor. ett skruvstäd fungerar utmärkt dra åt som SATAN så dom verkligen sitter!!!!!!!!!!!!! sen när du gjort det, ja men då kör vi med säkringen. ta en rekomenderad säkring (t.ex. till min 16mm2 kabel är det max 60A har du en likadan kabel får du inte ta större än 60A!!! OBS DET ÄR KABELN DU SÄKRAR INTE STEGET (kan bli problem med försäkringen och skit då)) MEN koppla in den sist och placeringen på den MÅSTE vara inom 30 cm batteriet. max 30 cm från batteriet! sen drar du den genom hela vägen bak till skuffen, (skydda vid vassa kanter gärna mjuka till kanterna så det inte skäver hål på kabeln, flyger så mkt säkringar då, värsta fall blir det kabelbrand om du har riktigt otur,,, där fäster du nästa kabelsko. iaf så är det så på mitt att jag måste skruva ihop det utanför steget. (om du inte har ett steg som du bara trycker in kabeln i och skruvar fast det där,) sen då har du löst det MEN skruva för guds skull inte fast plus först.
först letar du åt en ORDENTLIG jord. det är den viktigaste kabeln på hela ljudet (annars blir du utan stereo, signaljorden far, inte roligt.) när du letat åt en bra jord. ja men då är det dags att sätta fast en återigen riktig kabelsko iaf i ena ändan (vet återigen inte vilket steg du har) och ta och dra åt som SATAN! den ska sitta jävlar!!! ska det ha en kabelsko i andra ändan också så har du chansen att sätta dit en ordentligt när du ändå har kabeln utanför bilens trånga utrymmen. åter igen en bra jord måste finnas!!

ja men då kör vi med signalkabeln (lågnivå, RCA kalla den vad du vill) den ska sitta från stereon fram till slutsteget, går som inte koppla in den på ett ställe i steget, kolla så att rött och blått hamnar på rätt ställe om du har 2 kanal,, har du mono spelar det ingen roll. eller 4 kanal då är det bara ta och passa på och dra på samma gång. MEN VIKTIGT!!!! dra plus på en sida och lågnivån på andra för annars ligger strömkabeln och stör signalkabeln och då blir det inte bra, brända spolar på basar och gud vet vad, (oren signal, samma som att stressa steget) det är åt h*vete sagt på ren svenska. har du remoten på signalkabeln (den som slår på steget och slår av det då du slår av stereon och slår på det igen när du startar den). brukar vara orange om jag inte missminner mig
fråga någon som vet. jag är dålig på färger. (pillar inte så  mkt där bak i stereon då jag är rätt så ny inom billjud och det, men koppla in steg vet jag hur man gör).
tillbaka till koppleriet. ja vars var jag, remote, ja den kopplas in där det står REM oftast.

orningen som du kopplar in dom olika grejjerna har betydelse. minus ALLTID först. alltså till den bra och stadiga jorden!!!!! viktigt att den är bra!!! du kan senare koppla in plus.  sen kan du koppla in remoten (den lilla jävla kabeln som sitter ofta på lågnivåkabeln) där det står REM på steget (beroende på steg) sen sist är alltid signalkablarna... varför är det viktigt? jo pga att om du kopplar lågnivå kan det ligga lite ström i steget som vill ut och ser möjligheten genom lågnivåkabeln och då blir man lessen, då är det ingen signaljord kvar (trasig stereo), har man tur har man säkring på den. (sällan det händer man kan ha tur ibland)
sist men inte minst (ha det som en oskriven regel. ha alltid pluskabelns säkring framme vid batteriet urkopplad när du skruvar där bak. behövs bara en tappad skruvmejsel och allt h*vete bryter lös) kopplar du in den och om du har en glassäkring så kan du dutta försiktigt så den får ström en kort liten liten sekund så då om det slår världens jävla gnista vet du,,, någonting är galet. då är det bara börja felsöka.

lycka till med bygget och kom ihåg!! installationen är det viktigaste i hela ljudbygget!!

så kopplar du in (be om hjälp om du inte förstår detta då borde du inte dra kablar själv (få strömmen dit bak i skuffen där du har din signalförstärkare (slutsteg på svenska) för du får signaler genom 2 stycken sladdar som är som löper bredvid varann från stereon)
Senast redigerat av kalle_kalle (6 maj 2009)

2 914 Inlägg
6 maj 2009
ursäkta men tänkte inte på att jula går inte länka från. sorry.
skriv in på sökfunktionen detta ---> Kabelinstallationssatser för billjud
så där finns det alla kablar du behöver för ETT slutsteg,

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
6 maj 2009
Har du en 9-5 med original sterero är det inte "bara" att hänga på ett nytt slutsteg. Lågnivåutgången på huvudenheten har balancerade utgångar vilket innebär det inte funkar att koppla in ett eftermarknads steg. Det kommer alltså låta prupp. Läs mer om saab ljudgrejjor på; http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
6 maj 2009
hotrodder skrev:
Har du en 9-5 med original sterero är det inte "bara" att hänga på ett nytt slutsteg. Lågnivåutgången på huvudenheten har balancerade utgångar vilket innebär det inte funkar att koppla in ett eftermarknads steg. Det kommer alltså låta prupp. Läs mer om saab ljudgrejjor på; http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml

Det är rätt konstigt egentligen att man måste ha någon speciell adapter för att få in ett annat steg som körs på stereon men inte om man byter stereo men behåller originalsteget tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
6 maj 2009
TBOC_Razor skrev:
Det är rätt konstigt egentligen att man måste ha någon speciell adapter för att få in ett annat steg som körs på stereon men inte om man byter stereo men behåller originalsteget tongue

Det blir bajs oavsett då hu och steg använder sej av balancerad lågnivå. Jodå, jag vet att flera har testat och kört utan "avskiljare" men då får du inte systemet att prestera max och det blir surr, brum och störningar.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök