Vad är det som behövs bytas vid turbo bygge honda prelude 2,3

PoFF
2 januari 2009 · 15 Inlägg

Hade tänkt byta kolva o stakar på min honda prelude 2,3 för senare sätta på ett turbo kit vill ha runt 200hk är det något mer man behöver byta?????



/PoFF

PureVtec
8 januari 2009 · 37 Inlägg

hej du. om jag inte är helt ute o cyklar så behöver du inte byta något alls för att få dina 200hk. Räcker nog med turbokit, och en mappning. möjligtvis får du byta topppackningen så du får lägre komp. vet dock inte vad en h23 har som orginalkomp. men kör du på lågt ladd (0.4 - 0.5)och en bra mappning så har du LÄTT dina 200hk (säkert mer). byter du mera som kolvar, stakar, ringar osv osv så hamnar du över garanterat över 200hk.

Gör komptest på motorn o se vad du får för siffror. På en H22 motor brukar oftast cylinder 3 få mera stryk, så den kan ha annat komp än resten. men har den varken 10 mer eller 10 mindre så kan du köra på orginalmotor med 0.4-0.5 bar ladd.

Om ditt mål endast är 200hk, gör det jag nämde sist. eller varför imte en motortest? då får du reda på skicket på ett ungefär. men slänger du på turbokit på en "färsk motor" o laddar 0.4 - 0.5 samt en mappning så har du dina 200hk.

Lågt ladd KAN köras med orginalkomp. siktar du på värre så får du helt enkelt bygga.

Min Projekttråd Prelude VTI Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124441
PoFF
8 januari 2009 · 15 Inlägg

ja få se vad ja gör det är ju snart sommar måste göra något med pärlan tackar för svaret

PureVtec
8 januari 2009 · 37 Inlägg

yes yes. tänk bara på att bilen kommer behöva mycket mer skötsel med en snurra på. det är inte bara o smälla på o sedan köra som vanligt. Men vet du vad du ger dig in på så är det ju inga problem alls!

Kollade på dina bilder innan. en sänkning vore inte fel! Skitsnygg annars!

Min Projekttråd Prelude VTI Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124441
PoFF
11 januari 2009 · 15 Inlägg

jo sänka den skulle man nog göra kan inte va så svårt att byta fjädrana eller ????

PureVtec
12 januari 2009 · 37 Inlägg

nej, svårt e det inte, men det kommer ta en stund! ett tips bara, köp inte H&R fjädrar. hade dem på min innan coilsen kom på. de fjädrarna va de sämsta ja nånsin monterat! de va 3cm höjdskillnad fram och bak + att de va mjuka. dock kan lite berott på mina dämpare... satsa på ett par coilovers eller fjädrar från tein samt koni yellow dämpare. de e nice. kolla gärna på http://preludepower.com/forums/forumdisplay.php?f=189 . där finns allt du behöver veta.

Glömde skriva en grej med. Turbomatar du bilen får du nog fixa ny ecu med Crome, Hondata eller neptune etc... välj system noggrant, helst ett som någon kan mappa i närheten. Även soppapump typ wallbro 255, spridare osv. Och en mappning! eller om du får tag i nått med en redigt bra basemap på den

Senast redigerat av PureVtec (14 januari 2009)

Min Projekttråd Prelude VTI Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124441
Dorfus mr
28 februari 2009 · 1 Inlägg

tjenna!
Hoppas du fullföljer dina planer. Jag har redan konverterat min h23:a så jag har nog svaren på dina frågor.
Om du gör som jag och kör på små laddtryck som t.ex 0,5 bar så behöver du inte byta några delar i botten alls. Det kan dock vara en bra idé om motorn gått långt och är i dåligt skick osv.. Jag gjorde inget med min. Det jag dock gjorde var att sänka kompet a´la balkan med dubbla topppackningar. kanske inte bästa lösningen men absolut den enklaste wink Annars finns det tjockare packningar att köpa. Många har dock inte sänkt kompet alls och det verkar funka det med.
Det du absolut bör göra som sagts här tidigare är att fixa ordentligt soppasystem, Hondata s300 kör jag med men NeptuneRTP har samma funktioner och är billigare. För detta behöver du dock en ny ECU då inget av systemen är kopatibelt med den p13 som sitter i våra bilar. Det är p28 från civic eller p72 från Intergra som gäller. Jag har en p72 liggandes med chip för neptune om du är intresserad. Utöver det kör jag med bredbandslambda från Innovate, men det finns andra som är lika bra... de flesta funkar med hondata, neptune crome osv...
vet inte hur du tänkt med grenrör osv, men om du kan svetsa så är nog ett eget den billigaste och smartaste varianten då du kan utforma det lite som du vill. Skicka ett pm om du har fler frågor!

PureVtec
6 maj 2009 · 37 Inlägg

^
Funkar annars med crome också. Bredbandslambda e rätt waste of cash om du inte kör med piggyback...
Satsa hellre på oljetryck, laddtryck och eventuell avgastemp. går att läsa ut om bilen går fett eller inte med hjälp av avgastempen med. men fixar du en bra mapp med din specifika setup så ska du inte behöva oroa dig.

Grenrör kan du köpa svinbilligt på ebay, men passa dig för rostfria tub. men med dina effektmål, satsa på en "gjuten limpa" aka Log Manifold. dom håller, dock ger dem inte samma effekt som tub, men du kan behålla orginalkyl o ev AC.

Min Projekttråd Prelude VTI Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124441
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang