Bmw e30 325ik års 88

timpa_
6 maj 2009 · 242 Inlägg

tja kanske ska köpa en bmw 325ik 88 men nu när jag kollade runt lite så fick jag för mig att det inte är lika dan motor i ik:N som i vanliga 325 an stämmer detta isåfall vad är skillnaden ?

min tanke med bilen är sedan att turbokonvertera med ett mål på ca 500hk

mycket tacksam för svar.

Crille-76 Rekondchef
6 maj 2009 · 265 Inlägg

Är ingen skillnad.. "K" står för katalysator så den motorn e likadan som alla andra me kat! Bara o handla o börja bygga big_smile

Batta
6 maj 2009 · 1 353 Inlägg

'Det är skillnad på motor med eller utan kat.

dom utan katt har annorlunda kolvar och lite högre komp
så om du ska konvertera så är en ik att föredra, då den har lite lägre komp smile

Senast redigerat av Batta (6 maj 2009)

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
E30Tompa Rörpulare
6 maj 2009 · 1 453 Inlägg

Synd att du inte sade till ett tag tidigare hade ett helt lågkomps block utan topp liggandes...

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Crille-76 Rekondchef
6 maj 2009 · 265 Inlägg

Batta skrev:
'Det är skillnad på motor med eller utan kat.

dom utan katt har annorlunda kolvar och lite högre komp
så om du ska konvertera så är en ik att föredra, då den har lite lägre komp smile

Ja rätt ska va rätt! tongue Men för mig e en "vanlig" förknippat me kat så därför blev d kanske lite otydligt från min sida.... wink

timpa_
6 maj 2009 · 242 Inlägg

jag har också hörta att det ska vara skillnad på toppen stämmer de ? och vilken motor är bäst för mitt bygge ska vara seriöst och jag kommer bygga ända tills jag har 500hk

E30Tompa Rörpulare
6 maj 2009 · 1 453 Inlägg

Skulle sattsa på en nyare 325:a me 323 stakar har ja för mej kmr inte ihåg om de e nån speciell års modell sen en diselvev så du kmr upp i 2.7liter svarvar lågkompskolvarna från en nyare 325 motor svetsar en 325topp sen e de bara att bygga på vidare runt om! Reserverar mej för eventuellt fel tryck wink

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
M3Tim flaggstångsknoppförgyllare
6 maj 2009 · 255 Inlägg

ska du köra med 500 hk så byt då till riktiga smidda kolvar , vist det håller med svarvade ett tag

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren
timpa_
6 maj 2009 · 242 Inlägg

E30Tompa skrev:
Skulle sattsa på en nyare 325:a me 323 stakar har ja för mej kmr inte ihåg om de e nån speciell års modell sen en diselvev så du kmr upp i 2.7liter svarvar lågkompskolvarna från en nyare 325 motor svetsar en 325topp sen e de bara att bygga på vidare runt om! Reserverar mej för eventuellt fel tryck wink

det är precis denna grund jag tänkt. men du tror inte att denna motor är någe bra då alltså ?

Rquired Allmänt envis
6 maj 2009 · 12 512 Inlägg

För turbobyggen är väl 325e eller 327 som den också kallas lämpligast?

En 2.7 litersvariant av E30 med bara 140hp som ursprungligen byggdes som ett snål alternativ för den amerikanska marknaden eftersom 4cyl 318 ansågs för klen. Ovanlig men populär att bygga turbo på.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang