Garagetrim för gammal japanare?

_Jonex_ Byggare Behm
6 maj 2009 · 562 Inlägg

Som ovan, slipa upp insugskanalerna om du kommer åt att ta bort insuget utan att lyfta ur motorn.
Sunny GTi-kammar kan vara ett billigt alternativ dock krångligt om du inte är van att meka..

En annan sak är att det brukar vara ett labyrintsystem för luften, oftast en krokformad snorkel innan luftboxen, den stjäl kraft.
Sätt dit en grov slangbit som tar luft någonstans bakom fronten.
Det får inte kunna rinna vatten igenom den , se till att slangen lutar nedåt.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
yont BIK-Racing
7 maj 2009 · 50 Inlägg

Ska jag sätta filtret mellan kylarn och kofångarn eller bakom kylarn?
Är inte jätte van att meka men de är meningen att jag ska bli bättre med den här bilen smile

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
_Jonex_ Byggare Behm
7 maj 2009 · 562 Inlägg

Filtret ( boxen ) kan sitta där det sitter, det är slangen som leder luften till boxen som jag vill att du ska byta ut.
Tänker du köra med öppetfilter så kan du ta bort luftboxen och låta filtret ta luft vid framskärmen men du kan ändå ha en bit slang som leder luften mot filtret.

Kolla runt lite på nissan eller toyota icke turbobilar här så fattar du.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Blida
7 maj 2009 · 654 Inlägg

Öppet eller insats filter modell väljer du själv.
Prio 1 när det gäller filter är: så mycket kall luft som möjligt till filtret, bra genomflöde på själva filtret med skaplig partikel filtrering.
Kör du ett insats filter i din org box så drar du upp ett rör från fronten till det.
Kör du öppet kastar du bort boxen och drar upp ett rör precis som nämnt ovan,kombinera gärna ett öppet med någon form av avskärmning eller dylikt också för att "undkomma" den varma luften i så stor grad som möjligt.

Den krok formade "snorkeln" som Jonex nämner är bilens ori8ginal "rör" till resonansboxen (filter boxen/lådan).

DiamantSchwarz
7 maj 2009 · 73 Inlägg

Ta bort all onödig vikt, skippa reservhjul och skaffa punkteringsspray istället.
Lättning är alltid det  billigaste sättet att "trimma" en bil, och det gör stor skillnad om du lyckas banta bort en del.

BMW 535i "Turbocharged" (1988)
Blida
7 maj 2009 · 654 Inlägg

DiamantSchwarz skrev:
Ta bort all onödig vikt, skippa reservhjul och skaffa punkteringsspray istället.
Lättning är alltid det  billigaste sättet att "trimma" en bil, och det gör stor skillnad om du lyckas banta bort en del.

+1

yont BIK-Racing
7 maj 2009 · 50 Inlägg

Är de nån som har tips var man kan köpa lite biliga grejer till t.ex systemet och filtret?

Tack för alla svar smile

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
Blida
7 maj 2009 · 654 Inlägg

yont skrev:
Är de nån som har tips var man kan köpa lite biliga grejer till t.ex systemet och filtret?

Tack för alla svar smile

Filter köper du ett begagnat K&N/AEM/PiperXross/mfl BRA fabrikat.
Till avgassys kan du handla simon delar, funktionerliga och billiga för ändamålet.
I ditt fall är det mer bara 1-2st mindre dämpare och rör som behövs.Om du ska ha kvar katten.
Annars fixar du en lite större dämpare som första anhalt,som sen löper vidare till en mindre och avslutas med en japs eller bara ett vanligt utblås.
Delar går att hitta billigt på blocket tex, eller på motorforum.
japs dämparen behöver inte vara ny.
Men simon burkar och rören kan du köpa på mekonomen tex om du vill.

Finns mycket värre och ballare grejer att köpa,men som sagt.Håll i pengarna och köp billigt och bra i stället för dyrt och bättre.
Dremmel "kopia" går nog att hitta för några hundringar inkl slipstift.
Om du nu känner att du vill ge dig på insuget.
Ska du göra det, lyft hela från toppen isf.
Kolla även hur pass mycket gods det finns på spjällhuset, om ev möjlighet finns att öka upp diametern på detta.

yont BIK-Racing
7 maj 2009 · 50 Inlägg

Blida skrev:

yont skrev:
Är de nån som har tips var man kan köpa lite biliga grejer till t.ex systemet och filtret?

Tack för alla svar smile

Filter köper du ett begagnat K&N/AEM/PiperXross/mfl BRA fabrikat.
Till avgassys kan du handla simon delar, funktionerliga och billiga för ändamålet.
I ditt fall är det mer bara 1-2st mindre dämpare och rör som behövs.Om du ska ha kvar katten.
Annars fixar du en lite större dämpare som första anhalt,som sen löper vidare till en mindre och avslutas med en japs eller bara ett vanligt utblås.
Delar går att hitta billigt på blocket tex, eller på motorforum.
japs dämparen behöver inte vara ny.
Men simon burkar och rören kan du köpa på mekonomen tex om du vill.

Finns mycket värre och ballare grejer att köpa,men som sagt.Håll i pengarna och köp billigt och bra i stället för dyrt och bättre.
Dremmel "kopia" går nog att hitta för några hundringar inkl slipstift.
Om du nu känner att du vill ge dig på insuget.
Ska du göra det, lyft hela från toppen isf.
Kolla även hur pass mycket gods det finns på spjällhuset, om ev möjlighet finns att öka upp diametern på detta.

Okej, tack så mycket smile

Bättre att ångra vad man har gjort, än att ångra vad man inte har gjort!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang