4655
Sök

Utomlands med körförbud !!!

6 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Saken är den att jag fick körförbud pga utebliven besiktning, hann inte med den pga JOBB och hinner inte göra den.

Nu ska jag åka utomlands med bilen under 2 månader och min fråga är kan de se utomlands om bilen har körförbud?

Självklart är bilen skattad, försäkrad och grönt kort finns för färd utomlands.

ProWanker
211 Inlägg
8 maj 2009
gäller försäkringen om bilen har körförbud?  stöld o så gäller nog men om du krockar eller blir påkörd?

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^

270 Inlägg
8 maj 2009
jag tror inte dom har samma system eftersom den e svenskregistrerad. men det är en bra fråga faktist.. jag tar imot samtal och bokar in besiktningar så när folk ringer om sånnadär saker skickar man dom till kundtjänst ;P haha. ring dit och hör vettja

6 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Trafikförsäkringen gäller alltid, oavsett körförbud eller ej, det kan man läsa på respektive försäkringbolags hemsida. Jag har halvförsäkring så även om bilen inte hade körförbud och jag åker ner i diket så får jag ändå inga pengar.

6 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
T.ex. om polisen stoppar mig i Tyskland, Österrike etc. för vanlig kontroll kan de väl inte se att jag har körförbud eller?

270 Inlägg
8 maj 2009
det med försäkring och körförbud kan du ju oxå fråga om du ringer till bilprovningen .. dock så är det stängt nu men ring imorn

6 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Alla svar är välkomna men vill påminna om att tråden inte gäller försäkringar.

Fartygsingenjör
550 Inlägg
8 maj 2009
Nej chansen att snuten utomlands skulle reagera är väl i princip obefintlig då dom endast har av intresse att bilen är din och att den är försäkrad. Dock skulle det hända en olycka vet man ju aldrig hur det skulle sluta.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

270 Inlägg
8 maj 2009
wrapman skrev:
Nej chansen att snuten utomlands skulle reagera är väl i princip obefintlig då dom endast har av intresse att bilen är din och att den är försäkrad. Dock skulle det hända en olycka vet man ju aldrig hur det skulle sluta.

precis.. vi har ju olika reg skyltar oxå så jag vet inte hur andra länder har med sina rutiner osv... men det finns ju en svensk bilprovning i spanien så på något vänster borde dom kunna se det.. men risken är nog minimal

6 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Som sagt trafikförsäkringen gäller alltid oavsett körförbud eller andra begränsningar och även halv-/helförsäkringen kan gälla om följande uppfylls(informationen kommer från mitt försäkringsbolags hemsida):

Vagnskadeförsäkringen gäller inte för skada
• som skett när fordonet använts trots att körförbud meddelats (kvalificerat)
eller inträtt (automatiskt). Försäkringen gäller dock vid automatiskt
körförbud om du kan visa att skadan uppkommit oberoende av det som föranlett det automatiska körförbudet.

Driver
2 111 Inlägg
8 maj 2009
user79 skrev:
Som sagt trafikförsäkringen gäller alltid oavsett körförbud eller andra begränsningar och även halv-/helförsäkringen kan gälla om följande uppfylls(informationen kommer från mitt försäkringsbolags hemsida):

körförbud om du kan visa att skadan uppkommit oberoende av det som föranlett det automatiska körförbudet.

Som sagt frågan gällde inte försäkringen...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

6 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Janken skrev:
user79 skrev:

Som sagt frågan gällde inte försäkringen...

sant :-)

3 235 Inlägg
8 maj 2009
Jag körde i Norge med körfobud i väl två år, blivit stoppad ett par gånger, och då kollar de körkortet och regbeviset, sen får man åka vidare... Fast rutinkontroller i andra länder kan säkert avvika en aning...

DFFL
9 020 Inlägg
8 maj 2009
Ifall du ska till spanien så kan du ju besiktiga där. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Ingen himmel är så blå som min
2 986 Inlägg
9 maj 2009
FireTraXX skrev:
Ifall du ska till spanien så kan du ju besiktiga där. tongue

Ökar inte risken för spansk flagga då? wink

/Mattias

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
9 maj 2009
user79 skrev:
T.ex. om polisen stoppar mig i Tyskland, Österrike etc. för vanlig kontroll kan de väl inte se att jag har körförbud eller?

De kan säkert kolla det med Sverige, men jag tror att det krävs ganska mycket för att de ska besvära sig med sånt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 maj 2009
Jag hamnade på en mobil poliskontrol i Frankrike, de kunde se allting om bilen på sina datorer, det verkar som att de har en mycket bra samarbetet med Sverige.
varför har du fått körförbud?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

2 337 Inlägg
9 maj 2009
alain skrev:
Jag hamnade på en mobil poliskontrol i Frankrike, de kunde se allting om bilen på sina datorer, det verkar som att de har en mycket bra samarbetet med Sverige.

Läs första meningen i första inlägget. Utebliven besiktning.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 maj 2009
Sarge skrev:
alain skrev:

Läs första meningen i första inlägget. Utebliven besiktning.

Ok, sorry!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Sök