3147
Sök

Mina basar låter konstigt :/ "Rassel"

Im Awesome!!
281 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Hej!

Mina basar har ett konstigt "skallrande" ljud i "slaget". Alltså varje gång den slår så skallrar det som att nått sitter löst. Det är så på båda mina Re 8", min kicker l5 12" och en Tanlon 8". Jag har testat dom i olika slutsteg, stereos OCH i olika lådor men samma resultat.

Lådorna är varierande, Slutna och portade. Med dämpull/"pyramidmatta" och utan.
Dom är i tjockt material (spån/mdf/plywood) 18mm och uppåt. Basarna sitter fast ordentligt med skruvar, kickern sitter med m5 bult till och med.

Testat med ett sinus 1500 steg, boschman "900w" steg och ett äldre pioneer monoblock.
Även testat med olika huvudenheter, Jvc, zap, pioneer...mm

Är extremt störande att dom "skallrar" när man spelar, är det bara köpa nytt eller?

Åk på rätt sätt, åk brett :D

21 761 Inlägg
10 maj 2009
Det kan vara de tunna metallflätorna, "tinselleads", som ligger emot konens undersida och skallrar. Sånt händer ibland. Alltså de tunna flätorna som går från anslutningarna och in genom konen till talspolen. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 maj 2009
Kolla tinsellerna om de ligger o slår mot konen eller så...
(Tinsellerna är de små kablarna som går mellan talspolen och de yttre anslutningarna)
Det är det enda jag kommer på spontant...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Im Awesome!!
281 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Jo det har jag funderat på men det låter rätt högt och det stör musiken. Asså det är inte bara om man lägger örat emot, utan det låter ut från högtalaren. Har testat på tanlonbasen att håla i dessa koppartrådar när den spelade men det blev ingen skillnad. Svårt att beskriva ljudet kanske kan fixa ett ljudklipp.

206 Inlägg
10 maj 2009
säker på att det inte är något bredvid lådan som skramlar? tongue brukar hända mig rätt ofta

Im Awesome!!
281 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Haha nädå jag vet att det är basen som låter. Visst saker runtom skallrar ju oxå, men det kan jag leva med wink

Sök