Köpråd: Billig bensinsnål bil max 15000:-

Louksor
27 mars 2009 · 1 915 Inlägg

Tack för tipsen, ska kolla dom.

Ang förbrukningen på ford ka, så tycker jag också att det var högt med 0,7l/m.
Men frågade på ett fordforum och enligt dom så var det normal förbrukning.
Bilen var en -97a med 1,3l motor.
vägen till och från jobbet är ungefär 2/3 landsväg och 1/3 stadstrafik, totalt ca 3mil.
Mamma har en Ford Fiesta -98 med 1,3l motor, samma motor som i Ka´n och Fiestan drar 0,6l/m.
Fast Ka´n kändes mycket piggare att köra.

Nissan Sunny GTI, som Patrik79 länkade till såg ut att vara en bil som kanske passar min sambo, får prata med henne när hon vaknar i morgon smile
Hur länge håller en sån motor ?Den hade gått över 22300mil.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Rquired Allmänt envis
27 mars 2009 · 12 512 Inlägg

Med rätt skötsel är milen sällan något problem i en modernare bil, å andra sidan brukar bilar med lite effekt locka till sig just den typen av förare som inte sköter bilen rätt.

Kolla motor och drivlina noggrant, kolla även efter slitna bussningar etc iom att det är ett tecken på hård körning...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
mikke_89
28 mars 2009 · 37 Inlägg

frågan är bara hur bra är du på att mecka? i längden kan en så billig bil bli dyrare. har en vän till familjen som har en bmw m5 och en renault scenic de har lagt ner mer på renaulten än bmwn (ink inköpspris) tror det var en 01-2 bmwn.

Välte Ovanligt Lätt Vid Omkörning;)
Volvo 855 T5 "RIP" (1995)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
28 mars 2009 · 3 404 Inlägg

Saab 9000cs 2.0t kanske kan vara något? Hyffsat pigg och en hel del lastutrymme och komfort. Vet inte hur mycket dom drar men borde dra runt 0.7L/mil och de är i princip gratis i inköp...

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Sarge
28 mars 2009 · 2 337 Inlägg

larsson.m skrev:
Golf 3, kanske är intressant, har haft en Vento förr och den var jag mycket nöjd med, är ju samma bil förutom baken smile Fast venton tyckte jag drog mycket i bensin, låg runt litern normal körning 1,8l motorn var det i den.

Det låter väldigt konstigt, jag hade en Vento 1.8 tidigare och den drog aldrig över litern, jag låg ner mot 0.8 blandat, självklart ännu mindre på landsväg. Och jag hade inte världens lättaste gasfot på den tiden heller. Golf III med 1.6 går ju annars rätt billigt också. Att tänka på med alla dessa småbilar och motoralternativ är ju att de slukar en hel del soppa om det ska pendlas på motorväg iom att de hamnar på ganska höga varvtal.

zoopåse
28 mars 2009 · 1 171 Inlägg

En betydligt bättre bil än KA är Ford Puma. Särskillt den med 1,7L zetech-motorn med VCT (variable camshaft timing).

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Puma

Den går att få att dra under 0,5L/mil och är rolig att köra dessutom. Den kanske inte går att få så billigt som 15000 iofs men 30000 kan man nog få en för.

jocke_gronberg
28 mars 2009 · 4 586 Inlägg

Min bil kanske vore något mycket skönare än att åka skrammelådan ford KA

Bor 10 mil ifrån dig så rätt nära med

http://www.blocket.se/vi/20850077.htm?ca=8_s

https://www1.garaget.org/archive/25/24718/101066/101066-1272880.jpg

Senast redigerat av jorre83 (28 mars 2009)

Xtravagant 1337
28 mars 2009 · 1 343 Inlägg

Fiat Punto?

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Hedning Fd Bannad
29 mars 2009 · 657 Inlägg

Hounday(stavning?) Atos då?

våran har då aldrig klivit över 0.6

Märkesbög
Roundcube
29 mars 2009 · 801 Inlägg

Skoda Felicia 1.3l billig bil billig i bensin, billig skatt, billig försäkring, och billiga reservdelar. bara billigt smile

ingen rolig bil att åka i. men gott om lastutrymme smile

twin_cam Smålänning
29 mars 2009 · 7 877 Inlägg

Jag skulle satsat på Felicia. Som "Roundcube" säger så är allt billigt med dom typ smile Är sugen själv på en sån som brukis.

zoopåse skrev:

Hur körde ni för att få en sån lite bil som KA att dricka 0,7?

Det är nog inte så svårt. Räcker att köra 110km/h. Ford KA har inte särskillt sofistikerad motor (stötstångsmotor). Luftmotståndet behöver inte vara lägre bara för att bilen är liten heller.

Räcker inte som ursäkt tycker jag. Skoda Felicia som är större och också har stötstångsmotor (1,3:an), och dessutom en äldre karross med högre luftmotstånd drar 0,5 - 0,6..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
zoopåse
29 mars 2009 · 1 171 Inlägg

Eller att motorn helt enkelt är dålig. Ingen shutoff vid motorbroms osv.

Rquired Allmänt envis
29 mars 2009 · 12 512 Inlägg

zoopåse skrev:
Eller att motorn helt enkelt är dålig. Ingen shutoff vid motorbroms osv.

Motorn i Felicia är inte direkt det modernaste fabriken hade tillgängligt heller...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
epapower
29 mars 2009 · 593 Inlägg

låter förnuftigt att kanske ha en lite soppasnålare "pendlarbil"..

Kan starkt rekomendera opel vectra a, astra f.. mkt driftsäkra bilar som går billigt både vad gällande bensin, skatt och försäkring..
Samt prestandamässigt går de grymt mkt bättre än ex. ford ka, skoda felica osv.
De är faktiskt riktigt pigga o trevliga bilar men ändå drar de inte massa bensin...

leta runt lite och då kan få en ganska fräsch för under 15 000.

mvh

jocke_gronberg
29 mars 2009 · 4 586 Inlägg

Rquired skrev:

zoopåse skrev:
Eller att motorn helt enkelt är dålig. Ingen shutoff vid motorbroms osv.

Motorn i Felicia är inte direkt det modernaste fabriken hade tillgängligt heller...

min mors har 1.3 motorn i sin skoda den är påväg emot 22.000 mil utan missljud så dom håller

varvar dock 3500 varv i 110 men den håller för det

Rquired Allmänt envis
29 mars 2009 · 12 512 Inlägg

jorre83 skrev:

Rquired skrev:

zoopåse skrev:
Eller att motorn helt enkelt är dålig. Ingen shutoff vid motorbroms osv.

Motorn i Felicia är inte direkt det modernaste fabriken hade tillgängligt heller...

min mors har 1.3 motorn i sin skoda den är påväg emot 22.000 mil utan missljud så dom håller

varvar dock 3500 varv i 110 men den håller för det

Jag skrev "inte det modernaste", det betyder inte att det inte är en hållbar och pålitlig konstruktion smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ghost_Face
29 mars 2009 · 517 Inlägg

Att ingen har nämnt HONDA!?

en civic/crx eller någon liknande modell med v-tech motor vore ju det optimala när det gäller små-bilar. Tack vare den variabla ventil styrningen så har motorn bra med vrid hela vägen och man slipper tokvarva som på andra små-bilar för att de ska orka hålla samma drag på nästa växel vid en acceleration sad

Men även om man kanske gillar att "tokvarva" så kan även hondan ryta på ganska duktigt smile

Palicuse
11 maj 2009 · 1 129 Inlägg

larsson.m skrev:
Hej hopp!.
Min sambo åker varje dag ca 3mil fram och tillbaks till jobbet, 5dagar i veckan.

Brukar ha våran 945a lite lätt trimmad, men den drar 1,3-1,5L/m.

Vi lånade en Ford Ka en månad av en bekant och våran bensinräkning halverades, forden drog bara 0,7l/m, gjorde stor skillnad i plånboken. Fast var inte så skoj att åka lådbil tongue

Så nu tänkte vi köpa en extrabil som min sambo kan ha att åka i.

Men vet inte riktigt vad för sorts bil.
nån mindre bil runt storlek som en golf kanske.

Viktigast är att bilen är billig i bensin, max 0,8l/m helst mindre...


Vet ni nån/några bilmodeller som drar lite bränsle så skriv gärna vilka.

Priset får vara max 15000kr och helst ska bilen helst finnas i Värmlands län, fast är den fin och värd pengarna kan vi åka lite längre...

Alla förslag är välkomna smile

Mvh
Marcus

Ifall ni ska ha pendlarbil så kanske det oxå hade varit ett plus i kanten och skaffa en bil med bra komfort smile.

passos bappelsin
11 maj 2009 · 390 Inlägg

jag kan bara säga Ford Fiesta 1.1l C från 86-87års model... billig i drift billig skatt och hyffsat bekväm...

Holiace
11 maj 2009 · 1 754 Inlägg

Annars kanske en Polo CL '86-'90 kan vara ett val. Inköpspris är lätt under 10.000 nybes och säkert lika billig att äga.

Jag kan inget om allt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang