Köpråd: Billig bensinsnål bil max 15000:-

Louksor
27 mars 2009 · 1 915 Inlägg

Hej hopp!.
Min sambo åker varje dag ca 3mil fram och tillbaks till jobbet, 5dagar i veckan.

Brukar ha våran 945a lite lätt trimmad, men den drar 1,3-1,5L/m.

Vi lånade en Ford Ka en månad av en bekant och våran bensinräkning halverades, forden drog bara 0,7l/m, gjorde stor skillnad i plånboken. Fast var inte så skoj att åka lådbil tongue

Så nu tänkte vi köpa en extrabil som min sambo kan ha att åka i.

Men vet inte riktigt vad för sorts bil.
nån mindre bil runt storlek som en golf kanske.

Viktigast är att bilen är billig i bensin, max 0,8l/m helst mindre...


Vet ni nån/några bilmodeller som drar lite bränsle så skriv gärna vilka.

Priset får vara max 15000kr och helst ska bilen helst finnas i Värmlands län, fast är den fin och värd pengarna kan vi åka lite längre...

Alla förslag är välkomna smile

Mvh
Marcus

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
By_Alfzone
27 mars 2009 · 679 Inlägg

En calibra 8v drar inte mkt.. inte 16v heller iof....tongue

alain www.bimmerpower.org
27 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Det finns säkert 1000 bilar om inte mer till salu på blocket för 15.000:-
Förklara kanske förste och främst vilken märke du kan tänka dig, och vilken storlek?, det blir lättare. wink

Senast redigerat av alain (27 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Rquired Allmänt envis
27 mars 2009 · 12 512 Inlägg

Bmw 318/ 318 touring E36, finns fina till det priset. Trevlig och stadig bil att köra med, och den vill ha en 0,6-0,7 blandat,
Se till att köpa den lite nyare med M43 motorn om ni hittar en, den äldre motorn är lika snål men inte lika billig (kamaxelrem, och framför allt felkonstruerad= kort bytesintervall av remmen)

Se Autopower.se för mer info om modellen, där finns också en bra begagnatguide smile

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Soubee
27 mars 2009 ·

Ford Fiesta hade en polare när han pendlade 18mil om dagen till jobbet (fram och tillbaka) 91;a eller något och den drog 0,6-0,7l/milen har jag för mig.

nitraMAA
27 mars 2009 · 44 Inlägg

Kolla mitt åksmile den går bra är liten och dricker inte mycket:)

darkwizard Fordonstekniker
27 mars 2009 · 1 740 Inlägg

Renault Twingo eller clio, drar inte mycke soppa. Eller rättare sagt, alla småbilar, med små motorer drar lite soppa.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Robban_1985
27 mars 2009 · 103 Inlägg

Golf 3 eller Polo? har en vardera som bruksbilar, 1,8:a i golfen, drar 0,6-0,7 L/milen och etanol 0,9.
polon med 1,3 drar 0,6 och etanol 0,8:a, det fina är att dessa maskiner funkar fint att köra med e85 utan att behöva göra ett skvatt, har kört 1000mil+ med båda bilarna och e85 (även blandat) funkar fint, dock får man kanske dra på starten 2-3 gånger när det är lite kyligare men har alltid startat.

som sagt, det är mekaniskt inprut på dessa maskiner, ingen spridartjafs, så om du är intresserad av nån sån här bil så kolla just så att det är med mekaniskt sprut för att det ska lira med sprit.

mvh robban

Saab 9000 2,3T A50 "Racestuff" (1997)
azXig Finlirare
27 mars 2009 · 478 Inlägg

Tror också på BMW 318i. Tyskt är ju oftast bra kvalité. Större än de minsta, men ändå snål i förbrukning. Bra körglädje och bakhjulsdrift är ju inget minus direkt.

BuRrE08
27 mars 2009 · 678 Inlägg

Men dom vill ha en Billig bil i drift så då kan jag tro att dom vill oxå i försäkring! Och BMW är inte billig i försäkring!
Bästa rådet köp en Japanare!
Då skulle jag välja en mazda 323F rymlig komfort snål i drift och försäkring haft en sån riktigt bra bil! smile

Senast redigerat av BuRrE08 (27 mars 2009)

Rquired Allmänt envis
27 mars 2009 · 12 512 Inlägg

BuRrE08 skrev:
Men dom vill ha en Billig bil i drift så då kan jag tro att dom vill oxå i försäkring! Och BMW är inte billig i försäkring!
Bästa rådet köp en Japanare!
Då skulle jag välja en mazda 323F rymlig komfort snål i drift och försäkring haft en sån riktigt bra bil! smile

Det är ingen stor skillnad mellan en Bmw eller en annan likvärdig (när det gäller motorstyrka) bil. I många fall (som mitt tex) är det ingen skillnad. Jag föreslår han tar sig en titt på tex if.se och kollar upp priset först. Någon hundralapp per år är inte mycket pengar för en (förhållandevis) stor och bekväm bmw som drar lika mycket som en tråkig Mazda...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Louksor
27 mars 2009 · 1 915 Inlägg

alain skrev:
Det finns säkert 1000 bilar om inte mer till salu på blocket för 15.000:-
Förklara kanske förste och främst vilken märke du kan tänka dig, och vilken storlek?, det blir lättare. wink

Som jag skrev i första inlägget, så ska bilen vara i storlek som en golf ungefär.
sen så kvittar det vilket märke, bara den är billig i drift och ser bra ut.



BMW väger väl lite mer så skatten kostar säkert mer och försäkringen är iaf som en del skrivit dyrare på dom, så det är inte så intressant.

Golf 3, kanske är intressant, har haft en Vento förr och den var jag mycket nöjd med, är ju samma bil förutom baken smile Fast venton tyckte jag drog mycket i bensin, låg runt litern normal körning 1,8l motorn var det i den.

Clio är nog lagom bil att åka fram o tillbaks till jobbet med, Hur hög bränsleförbrukning är det på en clio ?

Har fått några tips av er nu iaf, får diskutera med sambon och se vad hon säger

Tack!

kollade lite försäkringspriser på folksam/OK
BMW 318 -93 383:-/månad helförsäkring
Mazda 323F -93 279:-/månad helförsäkring
Golf 3 -94 299:-/månad helförsäkring
Clio -95 286:-/månad helförsäkring

BMW´n på IF skulle kosta 760kr/mån
IF var bra mycket dyrare på alla bilar jämfört mot folksam...

Senast redigerat av larsson.m (27 mars 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
twin_cam Smålänning
27 mars 2009 · 7 877 Inlägg

Saab 900i 16 valve ligger runt 0,7.

Skoda Felicia i,3 ligger på 0,5 - 0,6 smile

Hur körde ni för att få en sån lite bil som KA att dricka 0,7?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
n_andersson
27 mars 2009 · 689 Inlägg

Jag köpte min Polo för att ha att köra med fram o tillbaka till jobbet o den e billig i allt, inköp, bränsleförbrukning, skatt, försäkring o delar. Så en sån kan jag rekomendera

ozman
27 mars 2009 · 104 Inlägg

jag skulle rekomendera toyota corolla dom är billiga i drift i försäkring i drift
hade en som jag pendla 15 mil om dagen han gick inte på mer 0,7 blandat körning
den hade gått 29 000 mil enda nackdelen jag vet är rosten på skärmarna

Senast redigerat av ozman (27 mars 2009)

KingWS6 TACS Medlem
27 mars 2009 · 457 Inlägg

twin_cam skrev:
...

Hur körde ni för att få en sån lite bil som KA att dricka 0,7?

Undrar jag med.neutral
Min 93:a Merca 200E drar ju 0.7-0.8/mil. Och det är ju en fullstor bil. (lägg på 0.1-0.2 dec i stadskörning och minus 0.1-0.2 för motorväg)  Inte så farligt ju ...wink

Jag (kille, 24 år) = 4000 i försäkring + 2000 skatt (billigare än min 83:a Golf GTI)

Min Merca får ni för 5.000 tongue Men finns ju riktigt fina Mercor på blocket för 10.000.

patrik79
27 mars 2009 · 782 Inlägg

Kollar man i värmlands län på blocket så finns det bara mazda 323, nissan sunny, några polo (jag tycker dom är skönare att köra än golf 3an) och nissan micra som jag skulle fundera på.

Om 0,6-0,7 l per mil för en bmw 318 stämmer (utslaget på hela året och verklig blandad körning) så kan ju det va ett alternativ om ni gillar bmw.

Jag skulle inte fundera på opel corsa, små peugeot, absolut ingen ford, renault och heller ingen större bil men det är jag det.

Lite bilar som ni iaf kan kolla igenom.
http://www.blocket.se/vi/20861463.htm?ca=7_s
http://www.blocket.se/vi/20854605.htm?ca=7_s&last=1
http://www.blocket.se/vi/20288989.htm?ca=7_s&last=1
http://www.blocket.se/vi/20650523.htm?ca=7_s

Rensvinf
27 mars 2009 · 528 Inlägg

Robban_1985 skrev:
Golf 3 eller Polo? har en vardera som bruksbilar, 1,8:a i golfen, drar 0,6-0,7 L/milen och etanol 0,9.
polon med 1,3 drar 0,6 och etanol 0,8:a, det fina är att dessa maskiner funkar fint att köra med e85 utan att behöva göra ett skvatt, har kört 1000mil+ med båda bilarna och e85 (även blandat) funkar fint, dock får man kanske dra på starten 2-3 gånger när det är lite kyligare men har alltid startat.

som sagt, det är mekaniskt inprut på dessa maskiner, ingen spridartjafs, så om du är intresserad av nån sån här bil så kolla just så att det är med mekaniskt sprut för att det ska lira med sprit.

mvh robban

Kolla in ditt oljefilter efter 1000 mil och jämför med ett som gått 1000 mil enbart med bensin.  Tala gärna om ifall du ser skillnad.

zoopåse
27 mars 2009 · 1 171 Inlägg

Hur körde ni för att få en sån lite bil som KA att dricka 0,7?

Det är nog inte så svårt. Räcker att köra 110km/h. Ford KA har inte särskillt sofistikerad motor (stötstångsmotor). Luftmotståndet behöver inte vara lägre bara för att bilen är liten heller.


Nissan Micra drar lite bensin (runt 0.5 är inga större problem att komma ner i) och borde kunna fås för det priset. Är bekvämlighet i motorvägsfart proiriterat så välj en bil som inte varvar så mycket på högsta växeln.

Rquired Allmänt envis
27 mars 2009 · 12 512 Inlägg

Bmwn är en större bil och hamnar i en annan skatteklass, en 318 kostar 1632 om året i skatt har jag för mig det var. Som du märkte varierar försäkring väldigt mycket beroende på, för mig är IF billigast exempelvis...

Är du intresserad av en Bmw i golfklass kan du alltid kika på 316 compact.

Om det ska va en "riktig" golfklass är jag inte till så mycket hjälp tongue Letade runt precis efter en bil i den storleksklassen men gillade inte de bilar som testades, däremot kan jag rekommendera Mercedes A-klass om ni skulle kunna tänka er att öka budgeten lite. När man ser den lille skiten i verklighet kan man aldrig tro den lastar så mycket som den gör och känns så stabil att köra.

En annan kul bil inom budget är Peugeot 205 GTI

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang