Basen blev "slö" med dämpning

Da_Bear Lökare
11 maj 2009 · 128 Inlägg

Har i dagarna klätt klart mitt lilla bygge i skuffen och skruvade ihop allt idag.
Innan jag tog ut allt för att klä in det så hade jag ingen dämpning alls i lådorna och det lirade på riktigt bra även om lådorna inte är i "rätt" storlek.
Passade på att slänga in lite dämpning i lådorna nu när jag hade allting isärskruvat, men jag tyckte att ljudet blev sämre. Djupbasen vart grym, men det låter slött och "ploppigt" när det var lite rappare bas.

Hur kan det komma sig, att det spelade bättre med odämpade lådor? För lite effekt eller behövs det helt enkelt inte dämpas?

Driver framsystem och basar på ett 4 kanalssteg tills vidare, kommer att handla ett krafigare monosteg bara till basarna senare.

En gammal bild på hur det ser ut.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/112090/595689_u9h71y.jpg

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
11 maj 2009 · 2 853 Inlägg

ja de dunkar på bättre om du kör odämpat, har jag kört i mina spl lådor. men det blir lite "vacrare" ljud med dämpning. det kan handla om effekten samt att lådorna är för små. ta ur lite dämpning bara o testa på de vistet.

Iam2fast4U
11 maj 2009 · 1 534 Inlägg

dämpning är en smaksak wink

BMW E34 "538" (1990)
Da_Bear Lökare
11 maj 2009 · 128 Inlägg

Ja, det verkar så smile Tackar för svaren. Sliter ut dämpningen igen när jag orkar skruva loss högtalarna.

Lonefox Bad music kills good sound
12 maj 2009 · 7 241 Inlägg

Precis som Iam2fast4U sade s är dte en smaksak.

Som du själv upptäckte så bättrades djupbasen på men du upplevde den som "slö".

Enkelt uttryckt: Mindre till inget dämpull : Bättre transientsvar, basen reagerar "snabbare" och spelar mer exakt. Dock tappar man ofta en del botten.

Mer till mkt dämpull: Sämre transientsvar, basen reagerar "långsammare (vilket du upptäckte) men man vinner ofta mer i djupbas...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang