Hur ska jag lacka om min tanklucka på bästa sätt?

Jockessaab
14 maj 2009 · 248 Inlägg

Hej!

Min tanklucka har blivit bubblig och jag måste göra någonting åt det.
En ny lucka färdiglackad från saab kostar 930 kronor men jag tänkte att jag kan försöka fixa min gamla lucka om det inte kostar allt för mycket. Om det skulle bli dåligt är det ju bara att jag köper en ny lucka.

Så frågan är hur jag ska gå tillväga om jag nu vill ordna det här själv? Vad ska jag inhandla och hur ska jag gå tillväga?

mvh// jocke

criller Aktiv Medlem
14 maj 2009 · 1 303 Inlägg

Bubblig?

Klarlacksläpp? eller Bucklig?

Mvh Christian
Jockessaab
14 maj 2009 · 248 Inlägg

Det är rostbubblor det handlar om smile

sir_daniel www.kudoz.se
15 maj 2009 · 3 802 Inlägg

plocka loss, blästra på med epoxy/syragrund sedan slipgrund o lacka ev. spackla om du behöver det innan också.

Jockessaab
15 maj 2009 · 248 Inlägg

Blästra kan bli svårt då jag inte har tillgång till sådana maskiner.
Vart får jag tag på de produkter jag behöver för att slipa plåtrent och spruta på ny färg, klarlack m.m?
Kan någon förklara de olika stegen?

Allansson
15 maj 2009 ·

Antar att det är saaben de gäller. Hörde nåt om att tanklocket från en vectra visst ska passa och att det är av plast istället för plåt. Kanske vore nåt istället.

Jockessaab
15 maj 2009 · 248 Inlägg

Jo det är till  saaben! Bra tips men inget för mig:) Langa fram tips på hur jag ska gå tillväga med min tanklucka är ni snälla:)

Johan-114
15 maj 2009 · 102 Inlägg

Slipa ner tankluckan plåtrent, spraya på rost skydds primer. låt det torka i en dag! sedan köper du den lack du har på bilen.. färgkoden finns på bilen.. spraya på 2 lager vänta tills de torkar sedan tar du klarlack smile  men om tank luckan inte kostar mer en 900 kr så kanske de är värt att köpa ny endå? en burk färg kostar vell 200 kr ungefär.. du akn köra med vanliga sandpapper de finns ju lite vart som helst det sen någon butik som gör iordning burkar efter vad du vill ha för färg måste ju finnas där du bor nån stans?smile

Jockessaab
15 maj 2009 · 248 Inlägg

Jo en felfri lucka utan amatör-lackning kostar ju 900 spänn som sagt. Undrar därför  vad det kostar att göra iordning luckan så gott jag kan själv. 200 för en burk färg sa du, och vad går resten av grejerna på?
kanske hamnar på 600 kr eller uppåt och då är det inte värt besväret tongue

Johan-114
15 maj 2009 · 102 Inlägg

precis smile du hamnar på ca 500 kr iaf med allt för rostprimern är inte lika dyr:)då äre nog värt att lägga på 400kr å få en lucka utan amatör lack:P blir ju alltid bättre lack med färgspruta ocksåsmile och en tanklucka tar inte alls upp mkt färg heller.. de posetiva med de är ju att du har kvar lack om du nån gång får mer rost på bilen.. då slipper du köpa alla färger..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang