Ferrita vs BSR Avgassystem

Fellow
12 maj 2009 · 1 581 Inlägg

Hejsan
går i tankarna på rostfritt avgassystem. 2.5" halvsats antingen från BSR eller Ferrita.
Så valet o kvalet, vilket bör man ta? Bilen är en S40N T5

Senast redigerat av Fellow (12 maj 2009)

Pelle84
12 maj 2009 · 179 Inlägg

E det inte Ferrita som gör avgassystem till BSR?

Jez
12 maj 2009 · 50 Inlägg

jo det har jag också för mig iaf till en del av avgassystemen, typ vissa Volvo. smile

Gör om, gör rätt...
Fellow
12 maj 2009 · 1 581 Inlägg

Har hört själv att det är simons som gör åt BSR men kanske har fel.

Pinnenpabacken
12 maj 2009 · 402 Inlägg

Fellow skrev:
Har hört själv att det är simons som gör åt BSR men kanske har fel.

Till volvo850 är de simons som levererar till bsr. Systemet är billigare att
köpa direkt från simons, det som skiljer är bsr-stämpeln på slutröret.
Mekonomen ordnar fram simonssystem till de flesta bilar.mvh.smile

Jimmu
12 maj 2009 · 744 Inlägg

Till SAAB 9-3 SS/SC är det simons iaf.

Fellow
12 maj 2009 · 1 581 Inlägg

Men då ställer vi om frågan, simons eller ferrita:P Rostfritt 2.5" till min bil är det jag söker iaf. Bra kvalite, gött ljud och fina ändrör är de jag går efter.

LeafBox Lat Perfektionist
12 maj 2009 · 6 359 Inlägg

Fellow skrev:
Men då ställer vi om frågan, simons eller ferrita:P Rostfritt 2.5" till min bil är det jag söker iaf. Bra kvalite, gött ljud och fina ändrör är de jag går efter.

Själv intresserad utav den här frågan. Har personer i umgångeskretsen som klagar på Simons. Dock utan riktigt fakta, så det skulle vara kul att höra ngn ge omdömen smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 maj 2009 · 10 427 Inlägg

Ferrita bara för att det är rostfritt, slipper ju en massa problem i framtiden om du har bilen kvar en stund smile

Om inte annat lättare att sälja med kvalitetsgrejer (eller vad som upplevs som kvalitet).

Jimmu
12 maj 2009 · 744 Inlägg

steifan skrev:
Ferrita bara för att det är rostfritt, slipper ju en massa problem i framtiden om du har bilen kvar en stund smile

Om inte annat lättare att sälja med kvalitetsgrejer (eller vad som upplevs som kvalitet).

Simons system är väl också rostfria?
Ferrita lämnar väl livstids garanti, vet inte om simons gör det.

Jag kommer iaf att köpa Ferrita till min 9-3:a

Fellow
13 maj 2009 · 1 581 Inlägg

Känns som att garantin hos ferrita egentligen överväger de 1000 kronorna de kostar extra iaf. Så får bli ferrita iaf smile

torpis Forummoderator
13 maj 2009 · 10 572 Inlägg

Pinnenpabacken skrev:

Fellow skrev:
Har hört själv att det är simons som gör åt BSR men kanske har fel.

Till volvo850 är de simons som levererar till bsr. Systemet är billigare att
köpa direkt från simons, det som skiljer är bsr-stämpeln på slutröret.
Mekonomen ordnar fram simonssystem till de flesta bilar.mvh.smile

Mja...  Simons är ett märke på avgasrör precis som BSR. Bägge tillverkas av ray metallfabrik.

Det är alltså samma fabrik som gör systemen och man kan misstänka att de använder samma maskiner, material, fixturer osv.  Dock kan det mycket väl vara så att BSR specar en annan tollerans, en annan fyllnadsmängd i dämparna, en annan sorts dämpull, annat instick på rören i dämparna, annan hålbild i dämparna osv.

Så det behöver absolut inte bara vara BSR-stämpeln som skiljer....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Pinnenpabacken
13 maj 2009 · 402 Inlägg

torpis skrev:

Pinnenpabacken skrev:

Fellow skrev:
Har hört själv att det är simons som gör åt BSR men kanske har fel.

Till volvo850 är de simons som levererar till bsr. Systemet är billigare att
köpa direkt från simons, det som skiljer är bsr-stämpeln på slutröret.
Mekonomen ordnar fram simonssystem till de flesta bilar.mvh.smile

Mja...  Simons är ett märke på avgasrör precis som BSR. Bägge tillverkas av ray metallfabrik.

Det är alltså samma fabrik som gör systemen och man kan misstänka att de använder samma maskiner, material, fixturer osv.  Dock kan det mycket väl vara så att BSR specar en annan tollerans, en annan fyllnadsmängd i dämparna, en annan sorts dämpull, annat instick på rören i dämparna, annan hålbild i dämparna osv.

Så det behöver absolut inte bara vara BSR-stämpeln som skiljer....

Ok, det visste jag inte. Har bara jämfört "katalogbilder" och konstaterat att dom ser
helt identiska ut på utsidan. mvh.cool

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 maj 2009 · 10 427 Inlägg

Jimmu skrev:

steifan skrev:
Ferrita bara för att det är rostfritt, slipper ju en massa problem i framtiden om du har bilen kvar en stund smile

Om inte annat lättare att sälja med kvalitetsgrejer (eller vad som upplevs som kvalitet).

Simons system är väl också rostfria?

Jao, dom har tre olika klasser. Alu Quality (aluminiserat), Top Quality (kromstål) och SS Quality (rostfritt).
Kanske bara är rostfritt till nyare bilmodeller, så tar väl tillbaka mitt uttalande wink

Revotech Pedal To The Metal
13 maj 2009 · 750 Inlägg

Simons tillverkar BSRs system. Jag hade köpt BSR. Det är inte någon större kvalitets skillnad, och 1000 spänn billigare

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Jez
13 maj 2009 · 50 Inlägg

En annan bra sida är ju Raka Rör, http://www.rakaror.se/ , dom tillverkar ju både standardsystem,sportsystem och katalysatorer och annat till de flesta olika bilar,  allt i rostfritt.

Köpte ett rostfritt system till 850'n därifrån och var mycket nöjd med det så där blir det nog fler beställningar för min del wink

Gör om, gör rätt...
Kreftan
13 maj 2009 · 34 Inlägg

helt klart ferrita!

simons är väl bland det simplaste du kan ha.

Fellow
17 maj 2009 · 1 581 Inlägg

Blir nog ett ferrita som sagt. Men tänkte höra hur det ligger till med att byta slutdämpare på dessa? Inga konstigheter eller är det byta ändrör som gäller`?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang