6194
Sök

Problem med ljudet, hjälp med felsökning.

392 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
Hej!

Är mitt uppe i tävlingbyggeplaner, så pajar ljudet jag har i bilen just nu.. sad grymt irriterande.

Problemet är att det låter som mina 6*9or bara spelar diskant i stort sett. Väldigt ljust och och klent.

I samband med att ja skulle kolla strömmen märkte jag att när jag drog ut en av lågnivåkablarna så spelade den högtalaren som är inkopplad bra, som tidigare. Men så fort jag kopplar in båda två så känns det som "diskanter"???det blir heller inget mer "tryck" (vet inte hur ja ska beskriva) när jag höjer volymen, bara samma frekvenser. Konen rör sig lika mycket som innan, men utan att det ger ngt ljud?

Min första tanke är att de inte får tillräckligt av något för att orka driva båda två..men det verkar inte vara nått fel på strömmen.

Får ingen bas eller tryck(inget bra ljud över huvudtaget) i mina 6*9or.
Kan säga att jag vart o pillat på inställningarna på steget till högtalarna men ljudet var bra efter det. Och nu är det inställt som det va tidigare för säkerhets skull.

Har även bas i skuffen och 6*9orna använder fortfarande samma luft. Trodde först att jag pajat konen pga av trycket från basen. Men det spelar bra när en högtalare än inkopplad, så tvekar på att det är felet.

Tacksam för alla sorts ideer. Vet knappt vart jag skall börja felsöka..
/ Killen med bara en massa ljudproblem ;P

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 maj 2009
Min första spontana tanke är att ena högtalaren är fasvänd....

Min andra spontana tanke är att skippa 6x9-orna bak helt o hållet..framförallt om du skall bygga för att tävla i SQ....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

392 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
det är en möjlighet, men förstår inte hur jag lyckats ändra poler isf hmm

för att fasvända så byter jag bara poler? plus till minus på nån av dem?
Har ju skor på kablarna i olika storlekar och kan inte ha bytt poler, eftersom de bara passar på ett ställe..

Men det var ett bra förslag..

Hur beter sig högtalaren om de skulle vart förstörda av basen? Skulle det ge samma reultat? konen rör sig utan att ge ngt vidare ljud ifrån sig? Kan spole eller magnet vara skadade..
Senast redigerat av striper (17 maj 2009)

Sök