Volvo 854 t5-r Antagligen Vevaxeln

Ittas
16 maj 2009 · 57 Inlägg

Antagligen är vevaxeln kass på min bil.
jag undrar om de är någon som kan hjälpa mig med de bästa sättet att gå tillväga för att få den reparerad.
om de nu är att köpa ny vevaxel eller få den gamla inskickad så den kan slipas om.
har folk som kan hjälpa mig få ur motorn och så. men vet inte riktigt vilket som är de bästa ekonomiskt.
Är dessutom lite skeptisk till att de är vevaxeln. de är så att bilen började ticka lite. så tyckte jag bara att de lät som en vibrerande plåt för de lät endast på tomgång, räckte man rörde gasen försvann de.
sen typ 2 dagar senare blev tickandet värre och lite högre och tickade konstant.
körde med bilen till en som fick lyssna på de och han säger att de är vevaxeln.
de tickande ljudet kommer underifrån motorn på vänster sida..
så är lite skeptisk, någon som vet vad de annars skulle kunna vara om inte vevaxeln?
tacksam för all hjälp!

Senast redigerat av Ittas (16 maj 2009)

Xuri One Man Clan
16 maj 2009 · 4 287 Inlägg

Ittas skrev:
Antagligen är vevaxeln kass på min bil.
jag undrar om de är någon som kan hjälpa mig med de bästa sättet att gå tillväga för att få den reparerad.
om de nu är att köpa ny vevaxel eller få den gamla inskickad så den kan slipas om.
har folk som kan hjälpa mig få ur motorn och så. men vet inte riktigt vilket som är de bästa ekonomiskt.
tacksam för all hjälp.

Jag har en begagnade vevaxel i mkt bra skick du skulle kunna få köpa till bra pris om du vill

Pm:a om du är sugen

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
ESTRANDBERG88 Hojmek
16 maj 2009 · 748 Inlägg

Det bästa är väl att lämna in den på en motorverkstad å be dom kolla den?

Ittas
16 maj 2009 · 57 Inlägg

Bodegan skrev:
Det bästa är väl att lämna in den på en motorverkstad å be dom kolla den?

jo egentligen är de ju de. men som sagt har jag folk som kan hjälpa mig med de.
vill ha lite tips..

ante850r
16 maj 2009 · 285 Inlägg

tick eller knack är ju frågan?..om du gasar lite följer de med varven?du är 100 på att de kommer från botten i motorn å inte från toppen..frågan är ju om de är ett vevlager som börjar ge sig..lär du märka om ett tag om de blir värre å värre brukar gå rätt fort..

Ittas
16 maj 2009 · 57 Inlägg

ante850r skrev:
tick eller knack är ju frågan?..om du gasar lite följer de med varven?du är 100 på att de kommer från botten i motorn å inte från toppen..frågan är ju om de är ett vevlager som börjar ge sig..lär du märka om ett tag om de blir värre å värre brukar gå rätt fort..

är inte så extremt kunnig men de tickar rätt högt så de kan va att den knackar.
i början gör den, sen blir de ett litet uppehåll i varven, sen när den kommer upp i varv så kommer de igen.

Slammis IT-Tekniker
16 maj 2009 · 161 Inlägg

Jag hade detta problemet med och var ganska inställd på att det var ventiltick tills ett vevstakslager rasade...  och tro mig, det märktes tydligt :-)

Skoda Fabia Combi "Elegance" (2009)
Marlboroman
16 maj 2009 · 8 233 Inlägg

Tickande på vänster sida? Manuell? Synkringsrassel kanske? Inget ovanligt och inte farligt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Ittas
17 maj 2009 · 57 Inlägg

Marlboroman skrev:
Tickande på vänster sida? Manuell? Synkringsrassel kanske? Inget ovanligt och inte farligt.

ja vänster sida och ja manuell. hade en annan som lyssna på den precis med.
han sa också att de är lagret så vevaxlen e kass sad men vad kan de bero?

Marlboroman
17 maj 2009 · 8 233 Inlägg

Att lyssna sig till att axeln är kass... Mja... Att ett vevlager är slut är inte omöjligt, men det innebär inte per automatik att vevaxeln är slut. Det får man ju kolla efter att man plockat isär. Kn va en stake som är sne, kan va lyftarna... Det gäller ju att plocka fram ett stetoskop och lyssna för att kubnna va säker.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Ittas
17 maj 2009 · 57 Inlägg

Marlboroman skrev:
Att lyssna sig till att axeln är kass... Mja... Att ett vevlager är slut är inte omöjligt, men det innebär inte per automatik att vevaxeln är slut. Det får man ju kolla efter att man plockat isär. Kn va en stake som är sne, kan va lyftarna... Det gäller ju att plocka fram ett stetoskop och lyssna för att kubnna va säker.

som sagt jag är inte så duktig. därav skriver jag här för jag ber om hjälp.
men absolut, motorn kommer åka ur och rivas ner. så får man se. men de nu är vevaxeln som e kass,
vad skulle de kunna bero på?

Marlboroman
17 maj 2009 · 8 233 Inlägg

Ittas skrev:

Marlboroman skrev:
Att lyssna sig till att axeln är kass... Mja... Att ett vevlager är slut är inte omöjligt, men det innebär inte per automatik att vevaxeln är slut. Det får man ju kolla efter att man plockat isär. Kn va en stake som är sne, kan va lyftarna... Det gäller ju att plocka fram ett stetoskop och lyssna för att kubnna va säker.

som sagt jag är inte så duktig. därav skriver jag här för jag ber om hjälp.
men absolut, motorn kommer åka ur och rivas ner. så får man se. men de nu är vevaxeln som e kass,
vad skulle de kunna bero på?

Om axeln skulle va kass så hänger det ihop med att nåt lager havererat och snurrat eller liknande. Men då låter det som satan.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Ittas
18 maj 2009 · 57 Inlägg

Marlboroman skrev:

Ittas skrev:

Marlboroman skrev:
Att lyssna sig till att axeln är kass... Mja... Att ett vevlager är slut är inte omöjligt, men det innebär inte per automatik att vevaxeln är slut. Det får man ju kolla efter att man plockat isär. Kn va en stake som är sne, kan va lyftarna... Det gäller ju att plocka fram ett stetoskop och lyssna för att kubnna va säker.

som sagt jag är inte så duktig. därav skriver jag här för jag ber om hjälp.
men absolut, motorn kommer åka ur och rivas ner. så får man se. men de nu är vevaxeln som e kass,
vad skulle de kunna bero på?

Om axeln skulle va kass så hänger det ihop med att nåt lager havererat och snurrat eller liknande. Men då låter det som satan.

de låter ju rätt så mycket från den. de gör de. den knackar liksom..

TurbOla Reservdansk
18 maj 2009 · 6 271 Inlägg

Ittas skrev:
de låter ju rätt så mycket från den. de gör de. den knackar liksom..

Att vevaxeln är kass... hahaha... lol
Isåfall om en vevstake svarvar ner en axeltapp, annars tror jag knappast det. tongue
Vevlager, eller möjligtvis ramlager. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang