En snabb fråga till! (Uppkörning)

kefke
16 juli 2006 · 7 Inlägg

Jo...
Ni vet... dödavinkeln, ska man endast kolla den om man ska förflytta sig sidleds till vänster eller svänga vänster?

Tack på förhand!

carpan
16 juli 2006 · 120 Inlägg

Ja det brukar va bra...

ironhead volvoraggare
16 juli 2006 · 4 776 Inlägg

ett tips läs i körkortsboken så får du svaret där

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
FireTraXX DFFL
16 juli 2006 · 9 020 Inlägg

Kanske ska vänta med uppkörning tills du kan ALLT...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
zwich Saab raggare : )
16 juli 2006 · 887 Inlägg

man ska kolla höger också.. t ex efter motorcyklister och cyklister..

Turbo.. Because Im worth it :)
MilleN
16 juli 2006 · 9 108 Inlägg

ja ska du byta fil åt höger ska du såklart titta bakåt då med.

Kolla överallt samtidigt så kan det inte gå fel wink

SWK Lord
17 juli 2006 · 125 Inlägg

Ett tips, håll koll vad som händer runt omkring dig hela tiden! Då kommer du bli en bra förare... Du ska se om det står en tjej och visar brösten i skogen bredvid vägen.... Jag kanske tog i lite nu? wink

Kör snabbt, Spara tid!
http://www.garaget.org/?car=27316
FireTraXX DFFL
17 juli 2006 · 9 020 Inlägg

SWK skrev:
Ett tips, håll koll vad som händer runt omkring dig hela tiden! Då kommer du bli en bra förare... Du ska se om det står en tjej och visar brösten i skogen bredvid vägen.... Jag kanske tog i lite nu? wink

Nä det är bra att överdriva, t.ex när jag övningskörde så sa min pappa lite då och då t.ex "vad stod det på den skylten?" eller "vad var det för bil som svängde av där borta?" det kanske inte va så kul då men nu när jag har två körkort och ska ta ett tredje så förstår jag varför han gjorde så.
En bra förare är alltid uppmärksam!

EDIT:
"Två körkort ska ta ett tredje" betyder att jag har B och C och ska ta A.

Senast redigerat av FireTraXX (17 juli 2006)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
jensonnn
17 juli 2006 · 180 Inlägg

MilleN skrev:
ja ska du byta fil åt höger ska du såklart titta bakåt då med.

Kolla överallt samtidigt så kan det inte gå fel wink

jaa tongue   gör ett fett hål i taket o sätt e ett periskop tongue

trosor är röda kalsonger är blå,eh va fan dom ska ju av endå!
kefke
17 juli 2006 · 7 Inlägg

Hm, då har jag lärt mig fel!

Låter lite konstigt att man ska titta dödavinklen när man svänger höger... då den sitter snett bakom dig till vänster, eller?

Bigge
17 juli 2006 ·

Kolla överallt hela tiden! tongue

perpelle
17 juli 2006 ·

kefke skrev:
Hm, då har jag lärt mig fel!

Låter lite konstigt att man ska titta dödavinklen när man svänger höger... då den sitter snett bakom dig till vänster, eller?

Tittar du framåt och slänger en blick i den högra spegeln så har du en död vinkel mellan backspegeln och höger spege. Därför måste du vrida lite på huvudet så du ser bakom mittstolpen.
Jag har väl rätt:)

Hamilton
17 juli 2006 · 8 864 Inlägg

perpelle skrev:

kefke skrev:
Hm, då har jag lärt mig fel!

Låter lite konstigt att man ska titta dödavinklen när man svänger höger... då den sitter snett bakom dig till vänster, eller?

Tittar du framåt och slänger en blick i den högra spegeln så har du en död vinkel mellan backspegeln och höger spege. Därför måste du vrida lite på huvudet så du ser bakom mittstolpen.
Jag har väl rätt:)

Du har så rätt wink

Fotograf på tierpidag.se
ludde__mannen draminbil.nu
17 juli 2006 · 1 382 Inlägg

kefke skrev:
Hm, då har jag lärt mig fel!

Låter lite konstigt att man ska titta dödavinklen när man svänger höger... då den sitter snett bakom dig till vänster, eller?

Döda vinkeln är det du inte kan se i backspeglarna ! Både på höger och vänster sida!

kefke
17 juli 2006 · 7 Inlägg

Så dom sitter snett back till vänster och snett back till höger?- Har för mig att det enbart satt en till vänster om än!

Men man tittar väll inte på den i varje höger sväng? Står nåt om att man kollar den när man svänger ut ur rondeller, eller vid övergångsställen.

tecman
17 juli 2006 · 1 741 Inlägg

klart man måste titta över axeln än vilket håll du ska svänga. annars kommer det INTE gå bra på uppkörningen! vars du än ska svänga måste du ju titta över akeln åt det håll du ska svänga.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
-Ncs-
17 juli 2006 · 321 Inlägg

kefke skrev:
Så dom sitter snett back till vänster och snett back till höger?- Har för mig att det enbart satt en till vänster om än!

Men man tittar väll inte på den i varje höger sväng? Står nåt om att man kollar den när man svänger ut ur rondeller, eller vid övergångsställen.

Döda vinkeln finns på både vänster och höger sida. Att vara uppmärksam skadar ingen, oavsett om det är på motorvägen eller en parkering. När man inte ser, men kör ändå... det är då olyckorna är framme...

Så titta i speglarna och över axeln, hellre en gång för mycket istället för tvärtom.

Mvh / Niclas

Tough ain´t...ENOUGH!
BBR
17 juli 2006 · 348 Inlägg

har inte boken här just nu, men vad jag kommer ihåg, måste du kolla döda vinkeln

- När du svänger ut från vägkant (parkering etc)
- När när du svänger höger/vänster och korsar en cykelväg/trottoar
- Körning på fler filig väg, speglar, döda vinkeln!

Sedan som tidigare nämnts skadar det aldrig att vara uppmärksam, uppkörnings killen/tjejen är emst uppmärksam på hur DU bemöter trafksituationer på ett försiktigt sätt.

Lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang