Vad behöver jag för grejer för att lackera min bil såhär?

Danne_485
17 maj 2009 · 687 Inlägg

azid skrev:

Danne_485 skrev:

azid skrev:
hmmm köp en bildörr och börja med att förbereda den och sen lacka den om sen göra om det 500 gånger så är du påväg..

lackering är inget man bara gör och den som säger nått annat ljuger eller bryr sig inte om rinningar sprickor och apelsinskal

Okey. Kan tänka mig att det är så, men vart ligger den svåra biten? Vart är det oerfarna gör fel så att det blir som du säger rinningar, sprickor och apelsineffekten?

jag är absolut ingen lackerare har bara lekt med burkar själv men vad jag läst och lärt mig är förarbete förarbete förarbete och lite förarbete som är viktigt.. minsta lilla grej du missar vid förarbete kommer synas då lacken ligger på plats... rinningar blir om man lägger för mycke färg heltenkelt.. varför det blir apelsinskal vet jag inte men skulle tro att det har med värme fukt blandning av färg och underarbete som spelar in...

det är en vetenskap att få det bra


är det nått du vill göra så är det bara att träna.. är tydligen bevisar att det tar 10000timmar på att bli riktigt bra på nått

Kan tänka mig att förarbetet är svårast, inte själv lackeringen som sagt.

Chrill27
17 maj 2009 · 553 Inlägg

Kunskap är det första som faller mig in att tänka. Visst man måste öva och plugga för att få kunskap, men att lacka en bil och i flera färger med flake/pearl effekt är ju inget du gör utan en massa kunskap och erfarenhet. Att lacka en bil i en "vanlig" färg är ju inget du gör i en handvändning, särskillt inte som nybörjare.

Danne_485
17 maj 2009 · 687 Inlägg

Chrill27 skrev:
Kunskap är det första som faller mig in att tänka. Visst man måste öva och plugga för att få kunskap, men att lacka en bil och i flera färger med flake/pearl effekt är ju inget du gör utan en massa kunskap och erfarenhet. Att lacka en bil i en "vanlig" färg är ju inget du gör i en handvändning, särskillt inte som nybörjare.

Okey, vi får se vad det blir.

Danne_485
17 maj 2009 · 687 Inlägg

Roligt att man frågar efter en sak men alla börjar prata om en annan. Tydligen har folk svårt att förstå vad man frågar efter. Är man någorlunda smart så fattar man att man behöver mycket erfarenhet precis som med allt annat. Så det är synd att man inte kan få svar på det man frågar efter.

bmx
17 maj 2009 · 7 100 Inlägg
hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Danne_485
18 maj 2009 · 687 Inlägg

bmx skrev:
http://www.blocket.se/vi/18455232.htm?ca=11&w=1
där har du lack kit iaf

Tack.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
18 maj 2009 · 3 404 Inlägg

1.Fullt med stenskott på huven - Slipa plåtrent, lägg vid behov på ten
2.En buckla som går utåt - Ångvält eller knacka med hammare och kloss bakom
3.En buckla som går inåt - 20ton spackel cool
4.Klarlackssläpp fläckvis på bagageluckan - Slipa ned, bygg upp, mattera, lägg på nytt
5.Sprutspackel som det har blivit blåsor i under lacken på taket - Slipa plåtrent, gör om gör rätt

Vad vinner jag? big_smile

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Zand
18 maj 2009 · 273 Inlägg

stenskott på fronten då? ska det verkligen slipas ner i grunden eller räcker det med att spackla och jämna ut och sedan slipa?

BMW 320i "Bmw Stance" (2009)
BMW M3 e92 (2009)
BMW 320i (2009)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
19 maj 2009 · 3 585 Inlägg

Djup svart lack + effekter och sedan första gången!.

Tänk om. Prova att lägga en lättare färg första gångerna.

Hur mycket TID kan du tänka dig att lägga. (100%effektiv i garaget) i veckan och hur många veckor för att få ett bra resultat.

+ även pengar.

När du svarat på detta så kan jag försöka hjälpa lite till

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Danne_485
19 maj 2009 · 687 Inlägg

ToTTeN skrev:
Djup svart lack + effekter och sedan första gången!.

Tänk om. Prova att lägga en lättare färg första gångerna.

Hur mycket TID kan du tänka dig att lägga. (100%effektiv i garaget) i veckan och hur många veckor för att få ett bra resultat.

+ även pengar.

När du svarat på detta så kan jag försöka hjälpa lite till

Just nu har jag nästan hur mycket tid som helst. Jobbar bara 2 ggr i veckan så det är lugnt än sålänge. Budgeten däremot är just nu inte jättestor eftersom jag köpt mycket annat till bilen precis nyss. Dock så har jag inga problem med att lämna bort själva lackningen men jag skulle helst vilja göra så mycket som möjligt själv egentligen, inte bara för att det är billigare utan för att jag verkligen vill lära mig hur man gör. Det är den viktigaste delen.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
19 maj 2009 · 2 252 Inlägg

Danne_485 skrev:

azid skrev:
hmmm köp en bildörr och börja med att förbereda den och sen lacka den om sen göra om det 500 gånger så är du påväg..

lackering är inget man bara gör och den som säger nått annat ljuger eller bryr sig inte om rinningar sprickor och apelsinskal

Okey. Kan tänka mig att det är så, men vart ligger den svåra biten? Vart är det oerfarna gör fel så att det blir som du säger rinningar, sprickor och apelsineffekten?

blir alltid lite apelsinskal, detta våtslipar man och polerarbort..
+ att ingen lack blir bättre än det som är under lacken....
t.ex halvdant spackel och slipjobb = skit kass lack
bra spacklat o slipat = okej lack
Groteskt äckligt  bra och mycke tid ner lagt på slipa och spackla = Fin lack
hoppas du fattar principen

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
biber
19 maj 2009 · 429 Inlägg

Danne_485 skrev:
Roligt att man frågar efter en sak men alla börjar prata om en annan. Tydligen har folk svårt att förstå vad man frågar efter. Är man någorlunda smart så fattar man att man behöver mycket erfarenhet precis som med allt annat. Så det är synd att man inte kan få svar på det man frågar efter.

Måste ju faktiskt försvara dom som har svarat dig, det går inte bara att med vanliga förkunskaper skapa en sådan lack, och pengarna du kommer få lägga ner på verktyg, material och tid kommer definitivt att överstiga dom kostnaderna som det kostar att lämna in den. Så om du verkligen inte hade tänkt att börja lackera seriöst skulle jag nog ta en om tänkare.

Det är för att folk inte vill att du ska köpa på dig massor av saker för att sedan inse att du inte kan skapa det resultatet själv, inget illa menat från någon om du frågar mig.

Men lycka till, hoppas det blir bra.

MVH

// Pontus
skarmarn
19 maj 2009 · 85 Inlägg

lånar tråden!

Tänkte börja lite smått på en plåtbit som är 1x1 m. Jag tänkte börja från grunden och se om detta är roligt då min bil är gjord av sprayflasker näst intill. Jag har ett biltema kit hemma. inget speciellt funkar till små saker. tror ni om jag kör med detta kit och får ett bra lack och lite mönster på det (bara för att det ska vara lite roligt ocksåtongue) att jag kan lacka om min golf III då? och jag frågar en sak till hur tar man bort lack enklast?

Om jag vill köpa ett lite bättre spray kit vad kostar det ungefär?

Volkswagen Golf III CL "BOB the second" (1993)
aztek
20 maj 2009 · 64 Inlägg

såg att du ville måla din bil som på bilden . det var en bild från houseofkolour så jag kan tänka mej att det är deras färg också inte billig kan jag tala om . en massa olika candy färger mm . men ta kontakt med www.tipro.se dom är leverantörer för houseofkolour i sverige lycka till

zeelo
21 maj 2009 · 8 Inlägg

Alltså jag förstår inte varför människor är så skeptiska och negativa ? Endel inlägg är rent utav ren smutskastning.
Varför inte låta killen leva ut sitt engagemang och testa på ? Ni som sitter inne med så mycket kunskap inom detta ämna kan väl istället göra som några av skribenterna och ge konkreta tips, för det är vad Danne frågar efter. Han verkar inte ha några skyhöga förväntingar utan vill prova på, för han är intresserad! Uppmuntra det istället för att huggaa anklarna av honom. Suck..

Visst, det är även viktigt att vara realist, men var det då! Stanna där och låt det inte övergå i någon slags "du kommer aldrig klara detta" jargong.

Danne, kör hårt, skapa dig en egen uppfattning och egna erfarenheter. I övrigt har jag tyvärr ingen kunskap att bidra med i detta ämna. Men jag är nog lite som du, händig och öppen för nya lärdommar. Skulle absolut kunna tänka mig att prova på detta också, dock skulle jag nog inte ha tålamodet som krävs.

Lycka till!

Danne_485
21 maj 2009 · 687 Inlägg

zeelo skrev:
Alltså jag förstår inte varför människor är så skeptiska och negativa ? Endel inlägg är rent utav ren smutskastning.
Varför inte låta killen leva ut sitt engagemang och testa på ? Ni som sitter inne med så mycket kunskap inom detta ämna kan väl istället göra som några av skribenterna och ge konkreta tips, för det är vad Danne frågar efter. Han verkar inte ha några skyhöga förväntingar utan vill prova på, för han är intresserad! Uppmuntra det istället för att huggaa anklarna av honom. Suck..

Visst, det är även viktigt att vara realist, men var det då! Stanna där och låt det inte övergå i någon slags "du kommer aldrig klara detta" jargong.

Danne, kör hårt, skapa dig en egen uppfattning och egna erfarenheter. I övrigt har jag tyvärr ingen kunskap att bidra med i detta ämna. Men jag är nog lite som du, händig och öppen för nya lärdommar. Skulle absolut kunna tänka mig att prova på detta också, dock skulle jag nog inte ha tålamodet som krävs.

Lycka till!

TACK! Ett mycket uppskattat inlägg! Gött med någon som förstår en!

Danne_485
21 maj 2009 · 687 Inlägg

aztek skrev:
såg att du ville måla din bil som på bilden . det var en bild från houseofkolour så jag kan tänka mej att det är deras färg också inte billig kan jag tala om . en massa olika candy färger mm . men ta kontakt med www.tipro.se dom är leverantörer för houseofkolour i sverige lycka till

Stämmer bra det. Ska höra efter lite med dem vad som kan behövas och vad det kan kosta.

Danne_485
21 maj 2009 · 687 Inlägg

biber skrev:

Danne_485 skrev:
Roligt att man frågar efter en sak men alla börjar prata om en annan. Tydligen har folk svårt att förstå vad man frågar efter. Är man någorlunda smart så fattar man att man behöver mycket erfarenhet precis som med allt annat. Så det är synd att man inte kan få svar på det man frågar efter.

Måste ju faktiskt försvara dom som har svarat dig, det går inte bara att med vanliga förkunskaper skapa en sådan lack, och pengarna du kommer få lägga ner på verktyg, material och tid kommer definitivt att överstiga dom kostnaderna som det kostar att lämna in den. Så om du verkligen inte hade tänkt att börja lackera seriöst skulle jag nog ta en om tänkare.

Det är för att folk inte vill att du ska köpa på dig massor av saker för att sedan inse att du inte kan skapa det resultatet själv, inget illa menat från någon om du frågar mig.

Men lycka till, hoppas det blir bra.

MVH

Jo, jag förstår att det är inget man gör på en söndageftermiddag men man måste ju börja någonstans. Bara för att jag vill att min bil ska se ut som på bilden och att jag vill veta vilka grejer som behövs så betyder inte det att jag tänker börja med det svåraste. Jag frågade mest för att jag var nyfiken på vad som krävs och vad som behövs för en sådan lack. Antagligen kommer jag börja göra andra lackeringar först och köra i liten skala till att börja med. Man får prova sig fram. Sedan är det inte omöjligt att jag går någon lackeringskurs/utbildning på vuxennivå. Om jag köper grejer själv så antar jag att man kan ha dem i x antal år sedan om man är rädd om grejerna och därmed kan man göra fler lackeringar, både åt sig själv och folk man känner. Stor eloge till "zeelo" som förstod mig och jag hoppas att kanske kan "försvara" mig lite när du läst detta.

andreas_gbg_
21 maj 2009 · 1 634 Inlägg

Han vill ju lära sig. Vad är det för fel med det? Lacken på bilen på bilden lär väl inte vara någon man gör under sin första tid som lackerare wink

Jag har själv tänkt att börja lacka lite så småningom nu när jag har plats. Gamla traktorgaraget i ladan kan funka utmärkt som lackbox om man bara sätter upp nya väggar, utblås, fläkt osv. Kompressor har jag en relativt stor. Vad jag förstått kan min gamla helt fungerande köksfläkt funka utmärkt att sätta i lackboxen? Sedan är det bara att börja öva på en lös karossdel jag köper ifrån skroten. När den början bli bra efter en massa försök bör jag väl kunna ge mig på grannens folkrace bilar osv smile Tänker ju inte knacka ut och spackla bucklorna men det är ju en annan femma.

Till slut kanske man köper sig en hyffsad bil billigt som har dålig lack och dra igång o se hur det blir. Jag tänker iaf INTE ge mig på min bruksbil innan jag vet att jag kan få det bra.

Där har du lite tankar ifrån en annan med samma idéer.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang