4246
Sök

Tickar/knackar V40 2.0t -99

Avstängd
72 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Hallåja..
Har lite problem med bilen (tror jag?!) cool nej menden är ganska nyligen servad o grejjad o allt har gått jätte fint tills här om dagen, på tomgången hör man de väldigt tydligt.. de är nästan lite gammal 740 känsla på hela ljudet roll  men iallafall så knackar/tickar de ganska så högt, för övrigt går bilen som vanligt... men sen så om man stänger av och startar om bilen så går den tyst (som den ska/brukade göra) sen börjar knackandet om igen...
Så, finns de några bra teorier hära? kommer den rasa om man kör mkt mera? de känns lite om den går i "otakt"(fast den går rent och som den brukar) ? ventileran måste justeras??  Så det inte rasslar till en vacker dag på motorvägen så står man där lol

bilen är en Volvo V40 2.0t 16ventilarn -99a    inget trimmat inget överdrivet buskört men den har gått snart 30.000 (jag har kört den 4500mil ungefär, inga problem) och den kanske aldrig e renoverad så de e väl dax då haha

LÅter ganska bra precis så här    http://www.youtube.com/watch?v=9p5IYJO8 … re=related 
hiittade den i någon annan tråd.. men de låter ganska likt

Tack på förhand MVH Alex

Lika bra jag lägger till att jag har sökt och jag har läst på liknande trådar om v40 o knack men har inte hitat nåt bra svar så därför skapade jag denna... lol

Har ett till problem nu när jag tänker efter, när bilen är kall och preicsn är man ger gas liksom så de "rycker" iväg så knackar det som tusan högerfram, drivknut? axel? damask?
Senast redigerat av Calabria (11 januari 2009)

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
11 januari 2009
Calabria skrev:
Hallåja..
Har lite problem med bilen (tror jag?!) cool nej menden är ganska nyligen servad o grejjad o allt har gått jätte fint tills här om dagen, på tomgången hör man de väldigt tydligt.. de är nästan lite gammal 740 känsla på hela ljudet roll  men iallafall så knackar/tickar de ganska så högt, för övrigt går bilen som vanligt... men sen så om man stänger av och startar om bilen så går den tyst (som den ska/brukade göra) sen börjar knackandet om igen...
Så, finns de några bra teorier hära? kommer den rasa om man kör mkt mera? de känns lite om den går i "otakt"(fast den går rent och som den brukar) ? ventileran måste justeras??  Så det inte rasslar till en vacker dag på motorvägen så står man där lol

bilen är en Volvo V40 2.0t 16ventilarn -99a    inget trimmat inget överdrivet buskört men den har gått snart 30.000 (jag har kört den 4500mil ungefär, inga problem) och den kanske aldrig e renoverad så de e väl dax då haha

Tack på förhand MVH Alex

kolla så grenrörets bultar är åtdragna ordentligt. om det är dåligt draget kan det ge ifrån sig ett tickande ljud tongue annars låter det som ventilerna

-den satt som en fläskläpp-

Avstängd
72 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
OKej! de ska jag titta imorgon tackar! smile

\m/(><)\m/
742 Inlägg
11 januari 2009
Calabria skrev:
Har ett till problem nu när jag tänker efter, när bilen är kall och preicsn är man ger gas liksom så de "rycker" iväg så knackar det som tusan högerfram, drivknut? axel? damask?

Har precis samma problem på min S40 och det beror på slitna motorkuddar så att motorfästet upptill på passagerarsidan kan slå emot konsollen som håller kudden.. men det försvinner när bilen är varm. Letat jävlar innan jag kom på det tongue

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

Avstängd
72 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
isso skrev:
Calabria skrev:

Har precis samma problem på min S40 och det beror på slitna motorkuddar så att motorfästet upptill på passagerarsidan kan slå emot konsollen som håller kudden.. men det försvinner när bilen är varm. Letat jävlar innan jag kom på det tongue

okej tackar ska kolla upp detta smile

Avstängd
72 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
Ingen som har några fler ideer? kan de vara lyftarna?

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 januari 2009
Calabria skrev:
Ingen som har några fler ideer? kan de vara lyftarna?

Hej,  Helt klart kan det vara lyftarna... de hydrauliska är ingen hit när de blir gammla. Du får antingen byta tryckarna(allihop, är svårt att få det bra annars) eller låta montera en topp från en -00 eller nyare. PM:a mig om du behöver hjälp med renovering.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 002 Inlägg
13 januari 2009
Tömde du i någon annan betydligt tunnare olja nu när du servade den?

...

Avstängd
72 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
dahboy skrev:
Tömde du i någon annan betydligt tunnare olja nu när du servade den?

vet inte, gjorde servicen på auktoriserad(stava?) volvo verkstad så har ingen koll... men de kostade så ja tror inte att de är någon skit.. det står i papprena som ligger nånstans roll
Har det någoon betydelse för övrigt?

Ska spela in ljud o lägga upp så kanske någon kan sätta fingret på exakt vad som är felet..

286 Inlägg
9 mars 2009
prova trampa ner kopplingen. och om de slutar då så är de synkringarna som låter. Inget farligt vad jag hört.

70 Inlägg
21 maj 2009
Har samma fel med min s40 (om ditt nu försvinner när du trycker ner kopplingen.. och precis som OB ovanför mig skrivit så har jag fått höra att det inte ska vara någon fara, men kan kosta att bli av med.. så jag bara ignorerar det..

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4

Sök