E36 sedan vs coupé

Simonols Skyline User
21 maj 2009 · 187 Inlägg

Håller på och letar efter en bmw och har kollat efter en e34 525 först.

Men har kollat mer och mer på e36 sedan med 6a. Hur är dom jämfört med coupén? Har mest kollat efter 320 då jag tror man får en finare sån än 325/328 för samma pengar.

Hur går sedanen körmässigt om man jämför med coupén ?

Känns som e36an har bättre väghållning än e34? Eller är det likvärdigt ?

Thorssa
21 maj 2009 ·

Väghållningsmässigt är det nog ingen större skillnad mellan sedan och coupé. Men välj någon annan motor än 320, den är lika törstig som 325 men går inte mycket bättre än 318is.

robstar
21 maj 2009 · 205 Inlägg

haft både e34 och e36.

Tycker e34an har bättre komfort pga sin storlek och tyngd.
E36an är mer plastig och knarrar lite överallt i plasten.

Så e34an skönare att köra men e36 roligare att leka med enligt mig. Hade 525 (m50) och 325 (m50)

Darkie dARKiE
21 maj 2009 · 5 031 Inlägg

robstar skrev:
haft både e34 och e36.

Tycker e34an har bättre komfort pga sin storlek och tyngd.
E36an är mer plastig och knarrar lite överallt i plasten.

Så e34an skönare att köra men e36 roligare att leka med enligt mig. Hade 525 (m50) och 325 (m50)

Håller med robstar här också, förutom plastknarrandet hör ingenting i min E36 big_smile
Sen tycker jag även E36;an har mycket skönare inredning allt sitter precis där det ska, nära till hands till föraren.

Sedan vs coupe har jag ingen erfarenhet sådär, har kört min kompis coupe men tyckte inte den var speciellt annorlunda mot min sedan.. förutom att den var trång som fan i baksätet wink

*edit*
Hade iofs aldrig köpt en 320i, då jag tycker det är en tråkig bil där det inte händer någonting när man trycker på gasen.. big_smile

Senast redigerat av Darkie (21 maj 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Simonols Skyline User
21 maj 2009 · 187 Inlägg

Kanon ju. Verkar som en 320 sedan kommer funka fint.

Att ni inte gillar den pga slö motor ser jag som ett +

Då jag vill ha en fin bil som inte behöver gå så snabbt. Och är nog inte lika många ungdommar som våldat med 320 sedan som med en 325 coupé.

Och är d så man lessnar är ju ett motorswap lätt.

Darkie dARKiE
21 maj 2009 · 5 031 Inlägg

Simonols skrev:
Kanon ju. Verkar som en 320 sedan kommer funka fint.

Att ni inte gillar den pga slö motor ser jag som ett +

Då jag vill ha en fin bil som inte behöver gå så snabbt. Och är nog inte lika många ungdommar som våldat med 320 sedan som med en 325 coupé.

Och är d så man lessnar är ju ett motorswap lätt.

Jo, jag förstår dig.
Fick själv riva bakvagnen och fixa till en massa i vintras då alla bussningar osv rasade och gick sönder.

Dock kan jag ju varna dig med att även 320i busas lite ibland, då dem flesta inte har råd att äga en "motorstarkare" version av E36. Så bästa vore ju att hitta en gammal fabror eller gumma som ska sälja sin fina 320i. : )

mvh skog

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Rquired Allmänt envis
21 maj 2009 · 12 512 Inlägg

Mellan sedan och coupe är det inga större skillnader körmässigt, coupe är i mina ögon snyggare än sedan men å andra sidan inte lika praktisk.

Och du har nog rätt i att det är lättare att hitta en lungt körd 320 än en 325a, är du inte ute efter en massa effekt är det förmodligen helt rätt val. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
21 maj 2009 · 3 585 Inlägg

Tror att man har mindre vägljud och åker bättre vid långkörningar. Dock tycker jag att e36an ser sportigare ut.

Själv tycker jag inte alls att 4dörrars är snygg men att coupen är det (när man kollar på orginal bilar)

Vad vill du ha ut utav bilen? Ha en rolig bil att köra eller en fin bil att glida i.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
Rquired Allmänt envis
21 maj 2009 · 12 512 Inlägg

ToTTeN skrev:
Tror att man har mindre vägljud och åker bättre vid långkörningar. Dock tycker jag att e36an ser sportigare ut.

Själv tycker jag inte alls att 4dörrars är snygg men att coupen är det (när man kollar på orginal bilar)

Vad vill du ha ut utav bilen? Ha en rolig bil att köra eller en fin bil att glida i.

Både 3 och 5-serien är väldigt roliga bilar att köra, även om den smidigare 3an är något vassare. Skall man ha en bil där komfort är det viktigaste finns Mercedes som är något vassare än Bmw på det området.

Tycker du kan välja fritt mellan 3 och 5 utan att oroa dig för körglädjen, välj 3 om du vill ha en smidigare bil och en 5a om du vill ha en något stabilare och bekvämare bil. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ozman
21 maj 2009 · 104 Inlägg

har ägt båda en coupe och sedan
sedanen har mer utryme
coupe är riktig trång om en över 160 ska sitta där bak
nästan alla 325or är sönderkörda  dyra i försäkring
hitta en älde farbror och köp en 320 tycker dom går riktig bra för sina 150 hästar men hitta en från 93 och uppåt då de är vanos

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang