Biltemas oljefilter?

Sokrates Eliminator
1 april 2008 · 1 441 Inlägg

Filter från samma tillverkare samma innehåll. 100% säkert.
Bara loggan/varumärket som höjer priset.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
NmRi Drifttekniker
5 april 2008 · 224 Inlägg

cleo355 skrev:

NmRi skrev:

cleo355 skrev:
till er alla.

Nästa oljekurs jag går på då ska jag fan ta ett kort på hur olika motorer ser ut med olika oljor.
Brukar alltid finnas sådana bilder att visas då..

Då ska ni få se skillnad på en motor med billig olja o en med dyr olja..

roll  Vem är det som håller den kursen?

Jag kan också visa en massa bilder och säga saker om du vill ha ngt mer att tro på.

då jag träffar castrol, mobil, valvoline, quakerstate och 76 Lubricants årligen.

svar till tidigare inlägg som ville ha mer beskrivningar.
bilder jag kollat på innan är nya motorer som gått lika länge under samma förhållanden..

Du träffar alltså folk från dessa oljetillverkare. Tror du då på allvar att de är opartiska och inte försöker att övertyga dig om att deras olja är den bästa ?

oljekungen kemist
5 april 2008 · 46 Inlägg

Om de på " kursen" visar bilder på motorer med andra tillverkares oljor som ser för jävliga ut så är det säkert inte oljan det beror på, det kan vara SBR ( skit bakom ratten) eller ett rent sabotage, innom den världen finns det massor med sabotage, någon har fått sparken och vill hämnas t.ex.
Om det kan bevisas genom oberoende test att oljan har ställt till med något så utfaller producentansvar och tillverkaren blir ersättningsskyldig.
Det enda oberoende testet genomfors av SEYBOLT och de testresultaten är de enda i världen som är obestridliga, då ska batchprovet testas, om det sedan visas att det är grus eller att oljan från maskinen är kontaminerad av något annat så är det troligtvis från oljekannan som inte varit övertäckt eller någon har hällt upp växellådsolja så EP tillsatserna kommit in i motorn, så är det den som hällde på som får stå för fiolerna.

oljekungen kemist
5 april 2008 · 46 Inlägg

sedan angående bilteman "MANN" filter. det är troligtvis så att det är MANN som tillverkar dom men enligt biltemas specar. det är jag helt säker på. Biltema har samma vinstkrav som alla andra och tro inte på att deras påslag är 10-20% .
Jag har en kompis som tillverkar en produkt och deras påslag på den produkten är inpris x 2,5 + moms.
JAG tvivlar på att biltema skulle ha råd med egna butiker , personal osv osv på 20 procents påslag, då skulle de gå back. 20 % vinst efter alla kostnader är kanske mer troligt.

cleo355
5 april 2008 · 244 Inlägg

oljekungen skrev:
sedan angående bilteman "MANN" filter. det är troligtvis så att det är MANN som tillverkar dom men enligt biltemas specar. det är jag helt säker på. Biltema har samma vinstkrav som alla andra och tro inte på att deras påslag är 10-20% .
Jag har en kompis som tillverkar en produkt och deras påslag på den produkten är inpris x 2,5 + moms.
JAG tvivlar på att biltema skulle ha råd med egna butiker , personal osv osv på 20 procents påslag, då skulle de gå back. 20 % vinst efter alla kostnader är kanske mer troligt.

FORTFARANDE inte MANN som tillverkar deras filter.

Ekeen
5 april 2008 · 58 Inlägg

biltemas filter funkar utmärkt smile

Eken :lol:
Volvo 244 DL "Ekelunds Racing" (1979)
oljekungen kemist
6 april 2008 · 46 Inlägg

Jag har inte tittat på vem som tillverkar biltemas oljefilter.
den produkten jag pratar om håller inte riktigt samma kapastet som orginal och de sätter inte häller ut sitt firmanamn, och låtsas som att de inte har med biltema att göra.
tror inte att biltema går till någon fabrik som inte kan göra filter och så många finns det väl inte?

oljekungen kemist
6 april 2008 · 46 Inlägg

Och du NmRi kurserna du gått är säkert bra men hur färgade är dom?
För er övriga så ligger det till så här Castrol+BP samma företag men kunskapen ligger hos BP Castrol är bara ett namn.
Quakerstate och Pennzoil ägs av Shell. Valvoline ägs av Ashland och tillverkade sina oljor för europamarknaden hos Midland tills för några år sedan.
76 ägs av Conoco som äger Kendal Oil och här i sverige JET mackarna, de ägs av sin tur av DuPont som äger namnet Teflon.
Bara för att klargöra en del.

caromania Forummoderator
6 april 2008 · 9 296 Inlägg

oljekungen skrev:
76 ägs av Conoco som äger Kendal Oil och här i sverige JET mackarna, de ägs av sin tur av DuPont som äger namnet Teflon.
Bara för att klargöra en del.

Vilken av dem?
http://seriewikin.serieframjandet.se/images/thumb/3/38/180px-Dupont.png

http://seriewikin.serieframjandet.se/images/thumb/c/c8/180px-Dupond.png

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Gulmun * Klåpare
6 april 2008 · 1 718 Inlägg

Hmnjumjum.. Fniss.. Det bedrivs aktiskt en seriös diskussion här, caromania.. Men... Jag sitter och skrattar i skrivande stund, skönt med en frisk fläkt humor! lol

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
VXC70
24 maj 2009 · 210 Inlägg

haha, insatsfilter tycker jag inte ska spela nån roll om man köper original eller Biltemas, är biltemas sämre då äre väll bara att acceptera att man får byta oftare, men man får ju många fler filter på biltema, för samma pengar som ett original kostar..

volvo original insatsoljefilter 115 kr på okq8
Biltema insatsfilter till Volvo 60 kr....

Byter man olja vår och höst så kan ju det löna sig med biltemas om man nöjer sig med det...

Dale Sir
24 maj 2009 · 291 Inlägg

Vilket oljefilter har magnet i sig då som drar till sig metallspånen?

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
Froborg
24 maj 2009 · 323 Inlägg

Om vi ska gå tillbaka lite oljan så känner jag dom som tillverka biltemas 4 liters olje dunkar och dom går till Statoil, så de är samma olja i statoil dunkarna som de är i biltema dunkarna. om du fick ta en av dom dunkarna vilken skulle du ta?

jo Statoil dunken för de är inte lika budget som biltema men trots att de är samma olja i dom.

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
Android
24 maj 2009 · 892 Inlägg

Men jag förstår inte hur ni hittar såna här gamla trådar? Kolla när tidigare inläggen är gjorda...

Kanske dags att låsa? 6 sidors diskussion om hur Biltemas MAN filter skiljer sig från Meca's MAN filter känns lite smått...fånigt. roll

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang