Fixa rost på volvo 850 -94

lindell21
24 maj 2009 · 31 Inlägg

Tjena, nu när sommaren närmar sig så hade jag tänkt att fixa rosten som finns på bilen, men som med allt annat så har jag knappt någon aning om vad jag behöver för saker och vilken ordning jag ska göra det i.
Det är inga rosthål alls utan bara ytrost på backlucka och dörrkantera. läste någon stans att man ska borra hål där rostan är. Måste man göra det eller går det bara att slipa bort alla rost?

Bläster (har vi hemma),
sandpapper, vilken grovhet behövs?
Spackel,  duger pp 100 det eller vad ska man annars använda?
Färg (volvo orginal mörkblå)

Vad mer är det man behöver och i vilken ordning?

Uppsakattar alla svar

Mvh Sebastian

Mollllgan
24 maj 2009 ·

Saxat från min tråd ang Rostlagning..

"Tänkte bara passa på att komma med ett tips om du skulle behöva göra något liknande i framtiden, så att du slipper lägga ner ondödigt jobb smile Jag har bra erfarenhet av rostskyddsmålning osv eftersom jag jobbar med det dagligen..

Det bästa du kan göra är att lägga ner väldigt mycket tid på blästringen så att du slipper rostätare. Sen gör inte zink någon nytta alls om det inte ligger närmst plåten, så att zink ovanpå spackel/rostätare är väldigt onödigt, samma gäller rostätare utanpå spackel.

Den ordning som är bäst är: blästring, zink, helst grund innan spackel som du ruggar upp rejält innan spackel (så att det fäster), funkar att lägga spackel på zink också men ett extra lager grund gör ingen skada. Sen när det är färdig spacklat så är det grund som gäller, efter det är det lack och alternativt klarlack.

Finns många som lägger spackel direkt på blästrad/slipad plåt vilket inte är någon höjdare då man helst ska ha någon form av rostskydd närmst plåten. Ofta blir folk inte av med all rost när de blästrar själva och då sprider sig rosten direkt igen..

Är resten av bilen klarlackad så prova att klarlacka den lackade ytan.. Annars kan polering och vaxning göra susen.

Lycka till med kärran!"

Edit*

Har du bara "ytrost" så förstår jag ej varför man skulle borra i plåten?
Var bara som sagt apnoga med blästringen. Annars sitter du snart igen med blästern i högsta hugg.


Sandpapper: Hör med din återförsäljare.
Spackel: Jag har använt ett metallspackel (Hör med ÅF)
Färg:? Kolla upp din färgkod sen ta du en tripp till din ÅF och så fixar dem hem rätt färg.

Senast redigerat av Mollllgan (24 maj 2009)

Fisch
24 maj 2009 · 5 Inlägg

Bakluckan på 850 är rätt rostbenägen och tar sig oftast innefrån och ut bla vid dräneringshålen i underkant av luckan. Se till att kolla upp det innan du påbörjar någonting om du vill göra ett bra jobb.

Se till att få en ordentlig vidhäftning på plåten, precis som föregående säger. Annars tar högtryckstvätten lätt bort lagningen.

lindell21
24 maj 2009 · 31 Inlägg

tack för svaren big_smile och ett extra stort tack till Mollllgan för din förklaring på hur jag ska göra allt big_smile

2 till frågor sen tror jag att det är bra tongue

1, Har du/ni något tips på bra metallspackel?

2, Har du/ni något tips på bra rostskydd?

Mvh Sebastian

Mollllgan
24 maj 2009 ·

Rostskydd??

Jag köpte rostätare av Märke loctite.
Man blästrar och kletar på detta och då bildas en hinna som sedan ska motverka rosten och den tränger även in i porerna.

Testa sök på google på ex Loctite rost eller liknande.

Metallspacklet kommer jag ej ihåg vad det hette men vet att det vart 2 komponents och blev grymt stabilt.


Kul att jag kunde hjälpa till=)

Lycka till buddy.

Mvh

lindell21
24 maj 2009 · 31 Inlägg

Tackar big_smile då tror jag att jag har all info jag kommer behöva big_smile tusen tack för hjälpen smile

R_fused There is no replacement for displacement
25 maj 2009 · 630 Inlägg

Här finns en guide för hur du kan göra.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2802.0

jocke_gronberg
25 maj 2009 · 4 586 Inlägg

vet många firmor som spacklar direkt på ren plåt utan något rostskydd alls sedan så lägger dom en grund innan lack.

Hade min förra bil inne på ett rostjobb efter 4 månader så var samma rost tillbaka

är det bara lite rost som är synlig så skulle då jag blästra/grunda/bättra med lackstift/klarlack

Senast redigerat av jorre83 (25 maj 2009)

Dansken-
25 maj 2009 · 950 Inlägg

lindell21 skrev:
Tjena, nu när sommaren närmar sig så hade jag tänkt att fixa rosten som finns på bilen, men som med allt annat så har jag knappt någon aning om vad jag behöver för saker och vilken ordning jag ska göra det i.
Det är inga rosthål alls utan bara ytrost på backlucka och dörrkantera. läste någon stans att man ska borra hål där rostan är. Måste man göra det eller går det bara att slipa bort alla rost?

Bläster (har vi hemma),
sandpapper, vilken grovhet behövs?
Spackel,  duger pp 100 det eller vad ska man annars använda?
Färg (volvo orginal mörkblå)

Vad mer är det man behöver och i vilken ordning?

Uppsakattar alla svar

Mvh Sebastian

Grejade med rost på en 94 850 i helgen.
Kolla även på insidan av den främre delan av framskärmerna. Mina hade rostat mycket där, så de fick inte att laga. Fick slänga dem och hittade nya på skroten. Så kolla där och laga det innan där blir hål igenom.

lindell21
25 maj 2009 · 31 Inlägg

Dansken- skrev:
Grejade med rost på en 94 850 i helgen.
Kolla även på insidan av den främre delan av framskärmerna. Mina hade rostat mycket där, så de fick inte att laga. Fick slänga dem och hittade nya på skroten. Så kolla där och laga det innan där blir hål igenom.

ska definitivt kolla upp det big_smile tack så mycke för tipset smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang