Saab 900 2,3 diverse fel, färddator, växellåda och tomgångsmotor

xRace50
26 maj 2009 · 22 Inlägg

Hej

Har en 94as saab 900 med 2,3 (150hk) motorn.

Börjar väl med det största problemet;

Först när ja köpte den så låg tomgången på ca 2k varv körde så ett tag, men lessnade fort så ja lyfte på luftburken och såg att tomgångsmotorn inte var inkopplad, sagt o gjort så kopplade jag in den igen, helt plötsligt sjönk tomgången till 1k varv, som de ska vara. MEN! Körde kanske 1-2mil efter det så tändes check engine lampan... Tomgången är fortfarande bra men lampan lyser, felkoden lär nog peka på den om jag får gissa.

Hur kontrollerar man om tomgångsmotorn kärvar?

Och växellådan då;

Alla växlar går fint, förutom 5an och backen. 5an ligger jävlart kloss mot 3ans läge, man måste som lyfta och bängla för att få i växeln, man märker inte om man har i 3an eller 5an förrens man släpper kopplingen, oerhört irriterande och svårt att utveckla någon sorts teknik för att göra det smidigare.

Backen. Den måste man ta sats ända från 1an och nästan slänga så långt åt höger det går för att få i den (Med backspärren uppe såklart), det känns som att spåret man för in den i är minimalt, jättesvårt att få i.
Och läget på backen ska väl ligga på samma höjd som 5an? Den ligger typ 1-2 läge åt höger jämfört med 5an!? Vad är slut?

Sist, men inte minst, färddatorn;

Inte något direkt stort fel, om det ens är ett fel... men det är jobbigt.

Den räknar helt enkelt medelförbrukningen när man står på tomgång, och fort går det! om den står på kanske 0,8 när man stannar, bara kanske 1 minut senare så är den uppe i ungefär 1,2! och bara fortsätter..



Tacksam för svar!

//Wille

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang