Från 4.25" till 6.5" i Volvo 745

Leo86
27 maj 2009 · 1 468 Inlägg

Hej. har tittat en del på dessa adaptrar till min kära volvo.
Undrar om man måste klippa nåot i plåten för att få dit med magnet eller dyligt.

http://www.backesljud.se/prod_bil.php?id=83

Den tänkta högtalaren till att börja med är

JL Audio 6W3V3

Eller har någon ett annat alternativ?

Gärna så billigt som möjligt men dock inte under 1000:- eller över 1500:-

Mvh

luunggan
27 maj 2009 · 956 Inlägg

Den "högtalaren" du kollar på är i grunden en bas, inte särskilt lämpad att sätta i dörr alls. Det krävs en bra montering för att få det bra och det brukar inte adaptrar ge. Är du säker på att det är en bas du vill ha??

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Leo86
27 maj 2009 · 1 468 Inlägg

Ja. det är mer bas jag är ute efter.
Diskanter får sköta resten då jag har ett diskant-kit från DLS redan sitter i bilen.
Vill ha mer drag i basen fast utan baslåda.

luunggan skrev:
Den "högtalaren" du kollar på är i grunden en bas, inte särskilt lämpad att sätta i dörr alls. Det krävs en bra montering för att få det bra och det brukar inte adaptrar ge. Är du säker på att det är en bas du vill ha??

luunggan
27 maj 2009 · 956 Inlägg

Leo86 skrev:
Ja. det är mer bas jag är ute efter.
Diskanter får sköta resten då jag har ett diskant-kit från DLS redan sitter i bilen.
Vill ha mer drag i basen fast utan baslåda.

luunggan skrev:
Den "högtalaren" du kollar på är i grunden en bas, inte särskilt lämpad att sätta i dörr alls. Det krävs en bra montering för att få det bra och det brukar inte adaptrar ge. Är du säker på att det är en bas du vill ha??

Om du vill ha bra bas ifrån framdörrarna gäller en bra stabil montering och väl dämpade dörrar om är täta. Det gällar för i princip för alla högtalare du monterar, men är extra viktigt för bra bas. Så jag skulle säga bygg om dörrsidorna för annars är det att kasta pengar i sjön.

Sen skulle jag satasat på ett par bra mellanregister om går långt ner i registret ist för subbar tex Tec SQ6K eller Tec Spl6HS, dock får man leta dessa beg. För med en ren sub kommer du att behöva någon sorts mellanregister för att fylla ut med då den inte kommer kunna spela mellan samma frevenser som ett bra midregister kan. Annars kommer det bli ett bli ett hopp mellan bas och diskant.

Men vad har du för diskanter nu? Vad driver du dom på? Vilka frekvenser spelar dom och hur delar du dom? Vad ska du driva sub/mellanregister med?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Frissan
27 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Fan Leo, har du bil? Säg till om du vill ha hjälp med dörrsidorna smile Ja hjälper gärna till, skruva ljud är ju kul smile

Booyakasha!
crossniklas
28 maj 2009 · 20 Inlägg

Skaffade själv dessa till min förra bil (745). Och ja, du måste klippa högtalarhålet för att öka från originalstorleken samt klippa lite plåt. Men det är enkla saker som snarare nästan är en standard på de flesta bilar om man vill ha större högtalare.

Kom även ihåg att de endast passar från den sena 88:an (88B) och nyare. Helt enkelt de bilar som har högtalargallret som du lossar genom att skjuta gallret vågrätt (rakt framåt) för att få bort. smile

Leo86
28 maj 2009 · 1 468 Inlägg

jag är enbart ute efter någonting som spelar bättre än mitt DLS framsystem just nu.vill byta ut 4.25 mot 6.5 som inte ser så skabbigt ut =P.
Blir det LITE bättre än det ja har nu så är det bättre än inget iaf. det är inte en superseriös bil. Det är min familje bil. inte min tävlingsbil liksom.

Men hur svårt kan det vara o täta ett par dörrar egentligen om man har en silion spruta till hands med lite dämpull?

Visst att d kanske inte blir 100% tätt vid rutan men va fan?

Har funderat på att dra in autostudio i den här bilen som ja har tänkt att använda i framtiden.

Allt ska drivas på min huvudenhet

Pioneer DEH-p40Mp

luunggan skrev:

Leo86 skrev:
Ja. det är mer bas jag är ute efter.
Diskanter får sköta resten då jag har ett diskant-kit från DLS redan sitter i bilen.
Vill ha mer drag i basen fast utan baslåda.

luunggan skrev:
Den "högtalaren" du kollar på är i grunden en bas, inte särskilt lämpad att sätta i dörr alls. Det krävs en bra montering för att få det bra och det brukar inte adaptrar ge. Är du säker på att det är en bas du vill ha??

Om du vill ha bra bas ifrån framdörrarna gäller en bra stabil montering och väl dämpade dörrar om är täta. Det gällar för i princip för alla högtalare du monterar, men är extra viktigt för bra bas. Så jag skulle säga bygg om dörrsidorna för annars är det att kasta pengar i sjön.

Sen skulle jag satasat på ett par bra mellanregister om går långt ner i registret ist för subbar tex Tec SQ6K eller Tec Spl6HS, dock får man leta dessa beg. För med en ren sub kommer du att behöva någon sorts mellanregister för att fylla ut med då den inte kommer kunna spela mellan samma frevenser som ett bra midregister kan. Annars kommer det bli ett bli ett hopp mellan bas och diskant.

Men vad har du för diskanter nu? Vad driver du dom på? Vilka frekvenser spelar dom och hur delar du dom? Vad ska du driva sub/mellanregister med?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Dämpull ska du INTE lägga i dörrarna! Det suger åt sig fukt och dämpar inte egentligen, inte på det vis som det ska dämpas i en dörr iaf. Köp istället ett packe dämpmatta från tex BRL, Biltema eller Mekonomen och dämpa dörrarna med. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lindberg88
28 maj 2009 · 1 418 Inlägg

hade sånna i 745an tillsammans med ett cdt framsystem, fick gå lös med tigersåg å slägga på dörrn men de blev bra till slut smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
Leo86
28 maj 2009 · 1 468 Inlägg

Okej. det var bra att veta wink. annars hade ja gjort det =P.
vad kan man använda för att få fast alla lösa delar så dom inte skakar?
Te.x handtaget man öppnar innefrån med.
Det sitter på bara en stål bit och för ett jävla liv när man drar på redan nu. har nån nån idé om det eller?

ChriZtoffer skrev:
Dämpull ska du INTE lägga i dörrarna! Det suger åt sig fukt och dämpar inte egentligen, inte på det vis som det ska dämpas i en dörr iaf. Köp istället ett packe dämpmatta från tex BRL, Biltema eller Mekonomen och dämpa dörrarna med. smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 maj 2009 · 8 744 Inlägg

Svårt att säga, men det borde ju gå att schimsa på något vis med antingen brickor eller o-ringar. Anrda lösa grejer som kablar och sånt som skramlar är det bara att tejpa fast.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frissan
28 maj 2009 · 4 693 Inlägg

Leo86 skrev:
Okej. det var bra att veta wink. annars hade ja gjort det =P.
vad kan man använda för att få fast alla lösa delar så dom inte skakar?
Te.x handtaget man öppnar innefrån med.
Det sitter på bara en stål bit och för ett jävla liv när man drar på redan nu. har nån nån idé om det eller?

ChriZtoffer skrev:
Dämpull ska du INTE lägga i dörrarna! Det suger åt sig fukt och dämpar inte egentligen, inte på det vis som det ska dämpas i en dörr iaf. Köp istället ett packe dämpmatta från tex BRL, Biltema eller Mekonomen och dämpa dörrarna med. smile

Som jag har sagt förut, säg till om du vill ha hjälp (gratis så klart) wink. Alltid kul att pilla med ljud

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang