11165
Sök

Kicker l5 + kx600.1

Avstängd
1 714 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
behöver snabbt svar då jag är påväg att köpa bas,
och jag är för trög för att fatta oavsett hur mkt jag läser på.

frågan gäller en kicker l5 12" 2x2 ohm

den tål 600 wrms

tänkte köra på 600 wrms slutstegseffekt

så en kicker kx600.1 som är ett monosteg och ger 600wrms i 2 ohm,
funkar det?

eller måste jag leta efter nåt som ger 600wrms i antingen 1 ohm eller 4 ohm?
eller går det med nåt 2 kanalssteg med 2x300wrms i 2 ohm?

4 693 Inlägg
30 maj 2009
600wrms i 4 ohm måste du ha eller ett steg som är stabil i 1 ohm smile

Booyakasha!

Avstängd
1 714 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
tackar för svar, så de går inte med 2 kanals?

stabilt i 1 ohm eller 600wrms i 4 ohm låter inte billigt när man vill ha kickersteg sad
Senast redigerat av Emilius (30 maj 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 maj 2009
Som du säger så lämnar KX600.1 600wrms i 2 ohm vilket inte lirar bra ihop med basen då du kan få 4 eller 1 ohm. Vilket du redan räknat ut wink Så på din första fråga, nej det funkar inte ihop såvida du inte väljer att köra på 4 ohm. Men det ser jag inte som ngn idé då effekten blir alltför låg.

På dina senare frågor är det korta svaret ja.
Det längre svaret är:
Hellre 2x300W rms i två ohm alt 1x600 i 4 ohm detta för att bibehålla kontrollen.
Visst 600W i ett ohm funkar med men med sämre kontroll över högtalaren och det ställer MKT högre krav på strömförsörjningen då 1 ohm är väldigt hård belastning på steget.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
1 714 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
så med ett 2-kanalssteg som ger 2x300wrms i 2 ohm så är de inga problem?
köra en varsin kanal till varsin talspole bara?

7 241 Inlägg
30 maj 2009
Emilius skrev:
så med ett 2-kanalssteg som ger 2x300wrms i 2 ohm så är de inga problem?
köra en varsin kanal till varsin talspole bara?

Japp...det funkar bra.
Funkar dock ännu bättre med ren monosignal in i steget smile Alltså samma signal i både höger o vänster kanal.

Avstängd
1 714 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
hur åstadkommer man det då? (jag är en riktig nybörjare)

7 241 Inlägg
30 maj 2009
Emilius skrev:
hur åstadkommer man det då? (jag är en riktig nybörjare)

Det gör du inte....
Det beror på hur din enhet hanterar signalerna på utgångarna.
Tex. Sony o Eclipse har modeller där subutgången är i ren mono.

Men det brukar vara såpass små skillnader mellan höger o vänster i basregistret i musik så det spelar ingen störe roll smile

Avstängd
1 714 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
okej. men de känns ändå som jag kommer få lägga ut 3000 för ett steg.
hitta bra pris på basen så tänkte om de kunde va värt men kanske bättre att lägga till 1000 spänn och få 2x4 ohm bas istället,
man spar säkert 1000 spänn på ett steg om man kan ta ett mono med 2 ohm istället..

Avstängd
1 714 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
nu har jag grym beslutsångest.
inte lätt att hitta steg som ger exakt rätt effekt begagnat eller billigt i england.
frågan är om man köper 2x2 ohms basen för 1200kr eller en ny 2x4 för 1800,
vilket som lönar sig bäst. för ett steg som ger 600 wrms i 2 ohm är lätt att hitta beggat lr nåt.
2x300wrms i 2 ohm känns svårare och som de ändå skulle bli dyrare.

säljaren påstår att det går att köra basen i 2 ohm iallafall på nåt vis, förstår inte varför?

4 693 Inlägg
30 maj 2009
Emilius skrev:
nu har jag grym beslutsångest.
inte lätt att hitta steg som ger exakt rätt effekt begagnat eller billigt i england.
frågan är om man köper 2x2 ohms basen för 1200kr eller en ny 2x4 för 1800,
vilket som lönar sig bäst. för ett steg som ger 600 wrms i 2 ohm är lätt att hitta beggat lr nåt.
2x300wrms i 2 ohm känns svårare och som de ändå skulle bli dyrare.

säljaren påstår att det går att köra basen i 2 ohm iallafall på nåt vis, förstår inte varför?

Enda sättet du kan köra den basen i 2 ohm är antingen att du har 2 basar eller så använder du bara den ena talspole, men det är absolut inget jag rekommenderar. Gör inte det

Booyakasha!

Egen företagare
864 Inlägg
30 maj 2009
man kör bara med en spole om du ska köra i 2ohm, det går men tror inte det är bra i längden.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

7 283 Inlägg
30 maj 2009
Lonefox skrev:
Som du säger så lämnar KX600.1 600wrms i 2 ohm vilket inte lirar bra ihop med basen då du kan få 4 eller 1 ohm. Vilket du redan räknat ut wink Så på din första fråga, nej det funkar inte ihop såvida du inte väljer att köra på 4 ohm. Men det ser jag inte som ngn idé då effekten blir alltför låg.

Det längre svaret är:
Hellre 2x300W rms i två ohm alt 1x600 i 4 ohm detta för att bibehålla kontrollen.
Visst 600W i ett ohm funkar med men med sämre kontroll över högtalaren och det ställer MKT högre krav på strömförsörjningen då 1 ohm är väldigt hård belastning på steget.

Varför drar ett steg mer om den levererar 600w i 4 ohm jämfört med om den skulle göra det i 1 ohm?
Sänks verkningsgraden eller?

21 761 Inlägg
30 maj 2009
Det går som sagt att använda endast ena spolen, men dels ändras basens parametrar och dels blir effekttåligheten lägre. Enligt min åsikt är det slöseri med resurser att köpa en relativt kraftig dubbelspolig bas och sedan bara utnyttja ena talspolen, jag ser ingen vits med att göra så. smile

7 241 Inlägg
30 maj 2009
Brains skrev:
Lonefox skrev:

Det längre svaret är:

Varför drar ett steg mer om den levererar 600w i 4 ohm jämfört med om den skulle göra det i 1 ohm?
Sänks verkningsgraden eller?

Är inte förbrukningen jag syftar på utan att steget är mer känsligt för spänningsdippar när det är nedlastat till tex 1 ohm jämfört med 4 ohm. Steget i sig kan ta rejält med stryk och i värsta fall bränna ngt. Spec som det går åt mer ström för att få ut samma effekt när spänningen sjunker.

:edit:

Tar mig friheten att låna lite matnyttig text från db-akuten just kring strömbiten:

Varför går ett slutsteg sönder?

Har du varit med om att ditt slutsteg har "bränt nätdelen eller slutstransistorerna"?
I slutsteget finns det en krets som ger pulser till MOSFET transistorer som då "hackar" 12 volt till växelström som sen transformeras upp till en mycket högre spänning. Den likriktas och vi får förstärkarens interna arbetsspänning.
En förstärkare på 2x50 WRMS har cirka 52 volt internt (+-26 v).Den behöver då cirka 20 A från 12 volt sidan för att kunna prestera full volym till högtalarna.
Om nu slutsteget spelar på högsta volym och ska återge en extra kraftig transient så utnyttjar slutsteget sitt "dynamiska tak". Det vill säga den kraftreserv på cirka 3 dB som bör finnas i slutsteg som en extra uteffekt. 3 dB ger dubbel effekt i watt. Slutsteget behöver nu 40 Ampere en kort stund. är nu batterispänningen dessutom inte perfekt så sjunker nu den i batteriet till kanske hälften. Då behöver slutsteget 80 Ampere för att kunna återge transienten i musiken. Klarar transistorerna i nätdelen nu exempelvis 60 Ampere som bör räcka för ett 2x50 watt slutsteg så brinner de nu.
Någon millisekund med överbelastning är nog för att de ska kortslutas. Belastar du steget med 2 ohm per kanal istället för 4 ohm så dubbleras siffrorna för Ampere i exemplen.
Efter att ha talat med flertalet konstruktörer av slutsteg samt använd min egen fleråriga erfarenhet på slutstegsreparationer så har slutsatsen blivit en: Slutstegen går sönder på grund av yttre påverkning till största delen.

För lite ström i batteriet.
När du mäter är det 12 volt men när slutsteget börjar arbeta sjunker spänningen. Mätning måste därför alltid ske under belastning vid slutsteget.
Dåliga anslutningar för ström. Kabelskor som är oxiderade eller dåligt klämda är en mycket vanlig orsak till låg spänning vid slutsteget. Kolla spänningen vid steget under belastning.
Dåliga anslutningar för jord. Många gånger har man fått hit bilar där jordningen är gjort i plåtbitar som inte är i kontakt med karossen tillräckligt Skruvar till baklysen som inte har kontakt med karossen är en jordpunkt som ofta väljs. Mät alltid jordpunkten du använder med en multimeter till flera andra plåtdetaljer som är anslutna till karossen.
Senast redigerat av Lonefox (30 maj 2009)

Sök