Behöver Sverige DÖDSSTRAFF?

handydan
30 maj 2009 · 201 Inlägg

neutral Förespråkare brukar lägga fram bland annat dessa argument för dödsstraff:

* Dödsstraffet är det enda Rättvisa straffet för de mest hänsynslösa våldsmän. För tex mord finns det inget som kan ersätta dödsstraff om Rättvisa ska kunna skipas. Rättvisa uppstår när ett straff står i proportion till brottet, därför är det bara dödsstraff som kan bli aktuellt när tex ett mord har begåtts

Vad tycker ni? hmm

Be A Part Of The Driving Force
vampyren
30 maj 2009 · 128 Inlägg

ja de behöer sverige.drägg i finkan kostar pengar. skjut dem och ta oss ur krisen.

Burn IF performance
Roz-104 typ..eh..va?
30 maj 2009 · 582 Inlägg

Absolut, finns ingen mening med att spara på sjuka svin, som ändå kommer fortsätta mörda så fort dom avtjänat sitt såkallade "straff".
Bla bla bla, dödsstraff är omoraliskt och de är mest familjen som får lida av det...Bullshit.
Man kan inte ta hänsyn till familjerna när man bestämmer straffen. Familjerna till den mördade har fått lida extremt mycket, och jag vet att åtminstonne jag skulle må bättre om jag visste att mördaren fick dödsstraff.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Janneutanb
30 maj 2009 · 7 272 Inlägg

Låt dom slava för resten av livet, vägrar dom så skjut dom.

dantisen
30 maj 2009 · 116 Inlägg

Jag är för dödsstraff då lär dom sig till nästa gång.

Kimmo_O
30 maj 2009 · 91 Inlägg

dantisen skrev:
Jag är för dödsstraff då lär dom sig till nästa gång.

HAHA var det inte Britney Spears som sa det i någon intervju?

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
30 maj 2009 · 1 898 Inlägg

dartpro skrev:

dantisen skrev:
Jag är för dödsstraff då lär dom sig till nästa gång.

HAHA var det inte Britney Spears som sa det i någon intervju?

haha, så kan man ju också säga .. xD

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
twin_cam Smålänning
30 maj 2009 · 7 877 Inlägg

Att det inte finns beror nog delvis på att det i länder där det är tillåtet så är det en del oskyldiga som fått ta straffet.

Inte så kul att ha ihjäl någon, sen kommer den rätte förbrytaren fram och staten får betala miljarder till anhöriga... :roll:

Men visst, i fall där säkerheten är 100% och ALLT tala för den personen så tycker jag dödsstraff är rätt!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
DIIEZEL
30 maj 2009 · 501 Inlägg

Jag tycker att dödsstraff ska införas på pedofiler !!

Människor är såna som använder pengar de inte har, till att köpa saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte gillar.
RobertS
30 maj 2009 · 71 Inlägg

Jag hör till den skaran som är för, det finns dock lite som kan brista i vårt resonemang. Det kommer alltid att finnas folk som åker dit och är oskyldiga. Men en del av alla brott är ju solklara. Ett exempel på detta är den där kirurgen som våldtog en patient medan hon var sövd. Hittas det sperma inne i den stackars tjejen så anser jag det rätt självklart vad som hänt. Då är det ett saftigt fel i skallen på klubbhuvet till kirurg och då är jag stor förespråkare till dödsstraff! Använd skithögen som fyllnadsmassa eller något annat roligt.

DIEZEL_NET skrev:
Jag tycker att dödsstraff ska införas på pedofiler !!

Ytterligare ett solklart fall, pedofiler är inget att spara på. Det finns så gott om människor som tänder på sjuka saker så de borde väl kunna träffa varandra istället för att tvinga sig på andra.

Senast redigerat av RobertS (30 maj 2009)

handydan
30 maj 2009 · 201 Inlägg

hmm Man kan ta upp enstaka fall förstås.
Eftersom detta är en sida för motorintresserade etc. - tar jag frågan vidare;
Om en person kör ihjäl en annan människa ( i fyllan eller nykter) på ett eller annat sätt; Vansinnesfärder på allmen väg; på street- eller blackrace eller som passagerare, fotgängare eller krockar med en annan bil så att någon avlider? Exemplerna kan vara många...
Hur ställer ni er till den frågan? hmm

Senast redigerat av handydan (30 maj 2009)

Be A Part Of The Driving Force
Arradin
30 maj 2009 · 631 Inlägg

handydan skrev:
hmm Man kan ta upp enstaka fall förstås.
Eftersom detta är en sida för motorintresserade etc. - tar jag frågan vidare;
Om en person kör ihjäl en annan människa ( i fyllan eller nykter) på ett eller annat sätt; Vansinnesfärder på allmen väg; på street- eller blackrace eller som passagerare, fotgängare eller krockar med en annan bil så att någon avlider? Exemplerna kan vara många...
Hur ställer ni er till den frågan? hmm

Det är inte Mord.

Vållande till annans död är inte skäl till dödsstraff imho.

Janneutanb
30 maj 2009 · 7 272 Inlägg

handydan skrev:
hmm Man kan ta upp enstaka fall förstås.
Eftersom detta är en sida för motorintresserade etc. - tar jag frågan vidare;
Om en person kör ihjäl en annan människa ( i fyllan eller nykter) på ett eller annat sätt; Vansinnesfärder på allmen väg; på street- eller blackrace eller som passagerare, fotgängare eller krockar med en annan bil så att någon avlider? Exemplerna kan vara många...
Hur ställer ni er till den frågan? hmm

Om man oavsiktligt har ihjäl någon så är det inte mord. Kallas väl vållande till annans död eller något sådant och enligt mig bör det inte ha samma straff som mord.
Visst, den personen har haft ihjäl någon men det var inte planerat och det kan faktiskt finnas risk att han kommer må dåligt resten av livet.
Så vållande till annans död bör inte ha dödsstraff tycker jag, MEN det ska vara betydligt hårdare än vad det är nu!
Personen ifråga har ju tagit ett liv samt förstört/förändrat allas liv i närheten utav den som personen hade ihjäl.
Så att tycka synd om den personen kan jag inte göra, oavsett hur mycket han ångrar sig.
Den ska straffas hårt dock bör inte dömmas till döden.

handydan
30 maj 2009 · 201 Inlägg

Om man oavsiktligt har ihjäl någon så är det inte mord. Sant!!!
Straffet i dag är obefintligt. Vissa måste leva med det hela sitt liv... beroende av samvete (och advokat). I Texas blev en färgat yngling dömd till döden för detta nyligen (han var passagerare) med hans vita kompis - som körde ihjäl 3 människor - (påvärkat) fick 7 års fängelse för oaktsam körning. Domen är lång - så jag sammanfattar; Den färgade killen (som var nykter) dömdes för att han inte hade hindrat föraren att föra fordonet!!!! Och med detta hans ansvar etc etc etc...
Dock! Detta var i Texas.
Hurvida jag förespråkar dödsstraff eller inte är min ensak...
Vad jag tycker; Är att det svenska rätts-systemet är på väg åt ett mycket märkligt håll.
Personer som har ihjäl varandra har blivit en del av vår vardag... psykiatriska vården funkar absolut inte med ofta följder till katastrofer och mord etc etc...
Så hur rättvisan dömer från fall till fall - ja, se det är en mycket intressant fråga!

Be A Part Of The Driving Force
Janneutanb
30 maj 2009 · 7 272 Inlägg

En till fråga, varför är allting nuförtiden en sjukdom?
Om man mördar någon är man tydligen psykiskt sjuk...
Nej det är man inte, man har en annan syn på livet!
Sen att många tror att någon blir "normal" efter några år på psykhemmet är fan patetiskt.

Edit, vi ska hela tiden försvara alla onda handlingar med sjukdomar, psykiska problem osv.
Kan inte folk bara inse att alla är olika?!
Många är dumma, några är smarta, många lever sitt liv som samhället är anpassat för, några gör det inte, osv osv.

Senast redigerat av Brains (30 maj 2009)

handydan
30 maj 2009 · 201 Inlägg

Brains skrev:
En till fråga, varför är allting nuförtiden en sjukdom?
Om man mördar någon är man tydligen psykiskt sjuk...
Nej det är man inte, man har en annan syn på livet!
Sen att många tror att någon blir "normal" efter några år på psykhemmet är fan patetiskt.

Edit, vi ska hela tiden försvara alla onda handlingar med sjukdomar, psykiska problem osv.
Kan inte folk bara inse att alla är olika?!
Många är dumma, några är smarta, många lever sitt liv som samhället är anpassat för, några gör det inte, osv osv.

hmm En verkligen mycket intressant fråga.
Men när "psykhemmet" bara är en uppbevaringsplats för given tid... eller blir nerlagd/avvecklat grundat ekonomi etc. Klienterna (dårarna om du vill) blir "satt på gatan" med en svart sopsäck och ett "lycka till".
Konsekvenserna ser vi ju dagligen... neutral

Be A Part Of The Driving Force
Janneutanb
30 maj 2009 · 7 272 Inlägg

Sen tror jag faktiskt inte att det är så svårt för en någorlunda begåvad person att låtsas att den var "psykisktsjuk" när han begick mordet för att sedan "tillfriskna" ganska snabbt inne i psykvården.

Men det är väl sånt som händer när allt ska mjukas upp och man ljuger för sigsjälv.
För det låter ju bättre att någon har en sjukdom än att deras hjärna bara inte kan tänka på samma sätt som många andras.
Alla vi vet ju att alla är likadana ellerhur....
Jämställdhet och likhet är bara skitsnack för folk som inte vill se sanningen.

Ja jag har en väldans massa åsikter om allmänt folk och samhället som det ser ut just nu. wink

jonesono Personal- och beteendevetare
30 maj 2009 · 1 082 Inlägg

Brains skrev:
En till fråga, varför är allting nuförtiden en sjukdom?
Om man mördar någon är man tydligen psykiskt sjuk...

Börja läs till psykolog istället för att ägna din tid åt förstasidesstoff för aftonblaskan...

Brains skrev:
Nej det är man inte, man har en annan syn på livet!

Hahaha... är du allvarlig?

Brains skrev:
Sen att många tror att någon blir "normal" efter några år på psykhemmet är fan patetiskt.

I vissa lägen bör psykiskt sjuka stanna inne bra mycket längre ja, men det är något varken du eller jag är kapabla att bedöma.

Brains skrev:
Edit, vi ska hela tiden försvara alla onda handlingar med sjukdomar, psykiska problem osv.
Kan inte folk bara inse att alla är olika?!
Många är dumma, några är smarta, många lever sitt liv som samhället är anpassat för, några gör det inte, osv osv.

Åter igen, menar du allvar?
Världen är svart och vit?
För det handlar ju verkligen om att försvara de som begått handlingarna och inte att de döms till rätt form av straff.

Brains skrev:
Sen tror jag faktiskt inte att det är så svårt för en någorlunda begåvad person att låtsas att den var "psykisktsjuk" när han begick mordet för att sedan "tillfriskna" ganska snabbt inne i psykvården.

Du var psykolog, eller har du egna erfarenheter?

Brains skrev:
Jämställdhet och likhet är bara skitsnack för folk som inte vill se sanningen.

Hahaha... va fan har detta med ämnet att göra!?


Brains skrev:
Ja jag har en väldans massa åsikter om allmänt folk och samhället som det ser ut just nu.

Verkligen! Synd bara att de inte hänger ihop för fem öre...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Alecci
30 maj 2009 · 2 014 Inlägg

1: Ämnet har diskuterats tidigare, sök efter den gamla tråden.

2: Garaget.org har en policy som säger att politik som ej är motorrelaterad ej ska diskuteras på forumet.

Tråd låst.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang